Selepas mereka menang dalam permainan catur, Harry, Draco, dan Hermione berdiri sejenak, bernafas lega tetapi masih berjaga-jaga. Mereka tahu cabaran belum berakhir, dan bilik terakhir mungkin menyembunyikan sesuatu yang lebih berbahaya.
Mereka melangkah masuk ke bilik seterusnya, yang kelihatan kosong pada mulanya. Namun, lantai bilik itu mula diselubungi kabus tebal yang bergerak dengan cara pelik, seolah-olah hidup. Kabus tersebut mula naik, menelan kaki mereka perlahan-lahan.
"Apa ini?" Hermione berbisik, tangannya meraba udara yang semakin tebal dengan kabus.
Draco kelihatan risau. "Aku tak suka ni, Potter. Ini bukan permainan biasa."
Sebelum Harry sempat menjawab, kabus itu mula mengeluarkan bunyi mendesis, seakan-akan berbisik. "Tinggalkan tempat ini... atau hadapi ketakutan terbesar kalian..."
Tiba-tiba, kabus itu mula membentuk imej-imej yang bergerak. Masing-masing menampilkan sesuatu yang mengerikan. Untuk Harry, imej itu adalah Voldemort, dengan mata merah menyala dan wajah yang menyeramkan. Bagi Draco, dia melihat ayahnya, Lucius Malfoy, berdiri dengan marah, sambil memegang tongkat sihir, bersedia untuk menghukum. Dan Hermione melihat dirinya sendiri gagal dalam peperiksaan, menjadi bahan ejekan rakan-rakannya.
Harry menggenggam erat tongkat sihirnya, memandang imej Voldemort dengan hati yang berat. "Ini semua ilusi. Kita kena fikir cara keluar dari sini!"
Draco memandang ke arah Harry, wajahnya penuh dengan kekeliruan. "Macam mana kau tahu?"
Hermione, yang sentiasa bijak, mula memikirkan situasi tersebut dengan pantas. "Ini ujian mental. Kabus ini cuba gunakan ketakutan kita untuk melemahkan kita. Kalau kita biarkan ketakutan ini mengawal kita, kita takkan keluar. Kita kena fokus!"
Walaupun ketakutan mereka semakin nyata, Harry sedar bahawa jika mereka berpecah, mereka akan kalah. "Dengar, Draco, Hermione! Kita kena percaya pada diri sendiri dan lawan ketakutan ni. Voldemort tak ada di sini. Lucius tak akan datang. Semua ini tipu daya."
Hermione, dengan tegas, mula menenangkan dirinya. "Betul! Kita kena yakinkan diri sendiri bahawa ini semua tak nyata."
Draco, walaupun sukar untuk menerima kata-kata itu, akhirnya mengangguk dan cuba melawan imej Lucius yang marah. "Aku tak takut pada kau," Draco berbisik, walaupun suaranya sedikit goyah.
Harry menumpukan perhatian pada imej Voldemort yang semakin menghampiri. "Aku takkan biarkan kau menakutkan aku. Kau takkan menang!"
Tiba-tiba, apabila mereka mula melawan ketakutan mereka, kabus itu mula hilang perlahan-lahan, seperti dibersihkan oleh hembusan angin yang kuat. Kabus dan imej yang menakutkan itu lenyap sama sekali, meninggalkan mereka di dalam bilik yang kosong dan senyap.
"Kita berjaya!" kata Hermione sambil menarik nafas lega.
Harry, Draco, dan Hermione melangkah ke bilik seterusnya dengan berhati-hati. Mereka sedar bahawa cabaran berikutnya adalah dari Snape. Ruang bilik itu dipenuhi dengan tujuh botol pelbagai saiz yang tersusun di atas meja batu. Di hadapan meja, terdapat satu perkamen yang tertera teka-teki.
Hermione memeriksa botol-botol tersebut sambil membaca perkamen itu dengan teliti. "Ini cabaran logik," dia berkata dengan penuh keyakinan. "Ptrofesor Snape tahu bukan semua orang boleh menyelesaikannya. Tapi... kita tak perlukan sihir untuk cabaran ni. Hanya akal."
Harry dan Draco berdiri bersebelahan, melihat Hermione dengan penuh harapan. Draco, walaupun nampak tenang, jelas mula risau. "Cepatlah, Granger. Kita tak ada banyak masa."
Hermione, yang sudah terbiasa dengan tekanan, terus membaca dan berfikir. Selepas beberapa minit, dia akhirnya senyum kecil. "Saya tahu! Botol yang paling kecil ni... inilah yang perlu Harry minum untuk ke bilik seterusnya."
YOU ARE READING
Harry Potter (Bayangan Hogwarts)
AventuraBagaimana jika Harry Potter, Ron Weasley, dan Hermione Granger menjadi sahabat dengan Draco Malfoy, seorang ahli sihir berdarah murni? Ikuti petualang Harry Potter bersama tiga rakannya dalam menumpas kuasa jahat, si raja kegelapan. - Semua karakter...