BAB 2

162 9 0
                                    

Najmi membuang pandang ke arah para tetamu yang sedang menjamu selera di bawah khemah. Majlis bacaan Yaasin dan solat Isyak secara berjemaah baru saja selesai. Jemputan utama pada malam ini adalah anak-anak yatim. Itulah tetamu khas yang sentiasa menjadi jemputan untuk setiap kenduri yang diadakan.

Sedang mata meliar memerhati sekeliling, pandangannya menangkap sosok seorang wanita yang sedang memujuk seorang kanak-kanak yang sedang menangis. Dia terus memerhati setiap tingkah mereka.

"Mawar?"

Tanpa sedar dia menyebut nama itu. Perlahan kaki menapak ke arah wanita itu untuk mendengar butir bicara di antara dua manusia itu.

"Okey, dah! Aisyah jangan nangis lagi. Nanti, Aunty Mawar belikan sepit rambut yang baru untuk Aisyah, okey?" Mawar memujuk anak buahnya.

"Janji Aunty Mawar belikan yang baru?" Aisyah meminta kepastian.

"Promise, sayang!" Mawar mengaitkan jari kelingkingnya dengan jari kelingking Aisyah.

"Okey, aunty."

Aisyah terus menuju ke arah sekumpulan kanak-kanak yang lain dan bermain dengan gembira seperti tiada apa-apa yang berlaku. Mawar terus bangun dan tanpa sengaja terlanggar Najmi yang sedang berdiri di belakangnya. Air yang baru saja diambil oleh Najmi tumpah terkena pada baju lelaki itu sendiri.

"Kau ni! Dari tadilah asyik nak terlanggar aku!" Najmi sudah mula geram.

Mawar terkebil-kebil biji mata. Kali keempat dah ni. Air tumpah pulak dah! Cliche sangatlah, Mawar! Dia bermonolog dalam hati.

"Boleh tak dalam satu hari kau tak clumsy?" Najmi menyoal geram.

"Clumsy? Siapa yang clumsy? Saya ke?" Polos Mawar menyoal.

"Habistu?! Kau tengok aku tengah cakap dengan siapa sekarang ni?! Yang langgar aku tadi siapa?! Hantu?!"

"Bila masa awak ada belakang saya?" Mawar pula menyoal.

"Eh, engkau ni! Ini tempat awam. Kenduri ni, cik adik oi! Ni tempat makanan. Yang kau mencangkung kat sini, buat apa? Kau tengok baju aku dah tumpah kena air. Air hijau pulak tu!" Marah Najmi apabila air katira kena pada baju kurta berwarna putih yang dipakai.

Mawar ketap bibir apabila dimarahi oleh Najmi. Lelaki ini memang tak reti nak cakap baik-baik ke? Mata berkaca perlahan.

"Saya minta maaf. Awak bagilah baju awak tu. Nanti saya basuhkan," ujar Mawar perlahan. Sedih.

"Tak payah nak sedih sangat suara. Macam budak kecil. Marah sikit, nak nangis!" Najmi mendengus dan terus meninggalkan Mawar sendirian.

Mawar angkat wajah yang sudah basah dengan air mata. Entah mengapa dia menangis apabila lelaki itu berkata kasar kepadanya. Mungkinkah kerana dia mempunyai rasa suka terhadap lelaki itu? Nafas dihela perlahan.

**********

Laju kaki mendaki anak tangga terus menuju ke kamar. Baju yang dikotori air katira itu dibuka. Badan dibilas sekilas dengan air paip sebelum dia menyarungkan kurta warna merah pula ke badan. Baju kotor dicampak ke dalam bakul sebelum melangkah keluar semula.

"Mi!"

Encik Razif memanggilnya sebaik sahaja kaki mencecah anak tangga yang terakhir.

"Ya, pa," sahutnya.

"Sini kejap. Papa nak kenalkan dengan kawan papa," gamit Encik Razif.

Najmi akur. Langkah diorak ke arah Encik Razif yang sedang duduk di ruang tamu bersama seorang lelaki yang lebih kurang umurnya dengan Encik Razif.

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐎𝐆)Where stories live. Discover now