Bab 8: Tanda Tanya di Hati

11 2 0
                                    

Izzatul masih merasakan kesan daripada kempen yang berjaya. Dia dan pasukannya berusaha keras untuk menghantar bantuan kepada mangsa di Gaza. Namun, hatinya tetap dihantui rasa rindu dan kebimbangan tentang Syabil.

Pagi itu, setelah bersarapan, Izzatul duduk di balkoni sambil memerhatikan suasana di luar. Syafatul datang menghampiri, melihat wajah kakaknya yang berkerut. “Kak, kenapa? Kak nampak tak berapa ok.”

Izzatul tersenyum lemah, “Tak ada apa, Syaf. Cuma teringatkan Gaza. Rasanya masih banyak yang perlu dibuat di sana.”

Syafatul mengangguk, “Kita semua tahu. Tapi kita sudah lakukan yang terbaik. Kak, mungkin kita boleh aturkan pertemuan dengan Dato Hasaan? Mungkin dia ada cara lain untuk membantu kita.”

Izzatul teringatkan panggilan dari Dato Hasaan. Dia bimbang tentang niat lelaki itu. “Syaf, saya rasa Dato Hasaan bukanlah orang yang boleh kita percayai sepenuhnya. Dia ada agenda sendiri.”

“Tapi Dato Hasaan kan bapa Syabil. Mungkin kita boleh menggunakan peluang ini untuk membantu lebih ramai orang di Gaza,” Syafatul memberikan pandangannya.

Izzatul berfikir sejenak. Mungkin ada benarnya. “Baiklah, kita boleh atur pertemuan. Tapi kita perlu berhati-hati,” katanya, bertekad untuk mendapatkan lebih banyak maklumat.

Tidak lama kemudian, Izzatul dan Syafatul bertemu Dato Hasaan di sebuah kafe terkenal di Kuala Lumpur. Dato Hasaan tiba dengan penampilan yang bergaya, tetapi wajahnya menunjukkan ketegasan yang menakutkan.

“Assalamualaikum, Izzatul. Syafatul,” ucap Dato Hasaan, duduk di hadapan mereka.

“Waalaikumussalam, Dato. Terima kasih kerana sudi datang,” Izzatul memulakan perbincangan.

“Saya dengar tentang kempen bantuan anda. Saya kagum dengan usaha yang anda lakukan. Kami perlu melakukan sesuatu untuk membantu,” Dato Hasaan berkata dengan penuh keyakinan.

Izzatul memandang Dato Hasaan dengan skeptikal. “Terima kasih, Dato. Tapi saya ingin tahu apa sebenarnya yang Dato harapkan daripada sumbangan ini.”

“Tujuan saya adalah untuk memastikan bahawa bantuan sampai kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Saya boleh membantu dari segi kewangan dan juga pengaruh. Tetapi saya perlukan kerjasama daripada anda,” jawab Dato Hasaan, pandangannya tajam.

Syafatul teruja, “Ini peluang untuk kita! Kita boleh menjadikan kempen ini lebih besar!”

Izzatul merasa tidak selesa. “Tetapi, Dato, saya tidak ingin terlibat dengan sebarang agenda yang mungkin membahayakan misi kita.”

“Jangan risau, Izzatul. Saya hanya ingin membantu. Kita semua ada matlamat yang sama. Saya hanya ingin memberi sedikit dorongan,” Dato Hasaan menjawab, wajahnya tidak menunjukkan sebarang tanda menipu.

Izzatul masih merasa ragu. “Baiklah, Dato. Jika itu yang Dato mahu, kita boleh berbincang lebih lanjut tentang perancangan kita.”

Mereka membincangkan pelbagai perkara mengenai kempen dan cara untuk meningkatkan kesedaran tentang situasi di Gaza. Namun, dalam hati Izzatul, ada suara yang meragukan niat Dato Hasaan. Kenapa tiba-tiba lelaki itu menunjukkan minat dalam misi kemanusiaan ini?

Setelah pertemuan itu, Izzatul dan Syafatul pulang ke rumah. Izzatul masih bimbang dengan kerjasama itu. Dia perlu memastikan segala yang dilakukan tidak akan membahayakan mangsa yang mereka ingin bantu.

“Izzatul, jangan terlalu risau. Ini peluang untuk kita dapatkan lebih banyak sokongan,” Syafatul berkata, menyedari gelisah kakaknya.

“Iya, tapi kita perlu sentiasa berjaga-jaga. Saya tidak mahu kita terjebak dalam permainan politik,” Izzatul menjawab, memandang ke arah luar tingkap.

Malam itu, Izzatul terjaga dari tidur, berasa gelisah. Dia teringatkan Syabil dan bagaimana dia berjuang di Gaza. Rasa bersalah kembali menyelubungi dirinya. “Adakah saya membuat keputusan yang betul?” fikirnya.

Keesokan harinya, Izzatul membuat keputusan untuk menghubungi Syabil. Dia ingin tahu bagaimana keadaan suaminya dan sama ada dia masih ingatkan dirinya.

Dengan sedikit keberanian, dia mendail nombor telefon Syabil yang dia simpan di dalam telefon. “Ya Allah, semoga dia baik-baik saja,” bisiknya.

Talian berdering beberapa kali sebelum seseorang menjawab. “Hello?” suara lelaki itu kedengaran, tetapi suara itu bukan suara Syabil.

“Maaf, boleh saya tahu di mana Syabil Umair?” tanya Izzatul, hatinya berdebar-debar.

“Maaf, dia masih dalam pemulihan. Siapa ini?” jawab suara itu, penuh dengan nada asing.

“Izzatul Amalisa. Saya isteri dia. Saya ingin tahu tentang dia,” Izzatul menjawab, suara bergetar.

“Maaf, puan. Kami tidak dapat memberi maklumat lanjut. Dia masih dalam proses pemulihan,” jawab lelaki itu, sebelum memutuskan talian.

Izzatul terdiam, rasa hampa dan sedih menyelubungi dirinya. Dia tahu dia perlu kuat dan terus berjuang untuk Syabil, tetapi hatinya dipenuhi tanda tanya.

“Syabil, di mana kamu?” bisiknya, merenung bulan yang bersinar di luar tingkap. Dia tahu bahawa harapannya untuk kembali ke Gaza semakin mendalam, dan dia tidak akan berhenti sehingga Syabil berada di sisinya semula.

Tetap Bertahan Untukmu Where stories live. Discover now