BAB 15

37 8 31
                                    

KLIK!

Pintu utama Rumah Tok Aba yang terbuka menarik perhatian Abang Jo yang berada di ruang tamu bersama Tok Aba yang sedang nyenyak tidur.

"Aik? Ais? Duri? Kenapa kamu berdua balik awal ni?" Abang Jo mengerutkan dahinya apabila Ais dan Duri pulang terlalu awal.

"Nanti, kenapa baju kamu berdua kotor ni?! Ais, kenapa muka kamu lebam-lebam ni?!" sambung Abang Jo, dia semakin terkejut setelah melihat keadaan Ais dan Duri.

Ais mendiamkan dirinya dan ingin terus berjalan ke tingkat atas bersama Duri tetapi Abang Jo terus menghalang mereka berdua.

"Kamu berdua tak boleh naik ke atas sehingga salah satu daripada kamu beritahu apa yang jadi," kata Abang Jo dengan tegas.

Ais masih mendiamkan dirinya manakala Duri berada di dalam dilemma.

"Duri, apa yang jadi?" Abang Jo mengalihkan pandangannya kepada Duri.

"Ka.. Kami. Uhm.." Duri tergagap-gagap, matanya melirik ke arah Ais.

"Duri." Abang Jo bersuara lagi.

"Kami cuma jatuh longkang," celah Ais.

"Kalau jatuh longkang, takkan sampai kamu berdua jatuh serentak? Dan lebam-lebam ni, ini macam tak nampak kamu jatuh biasa-biasa." Abang Jo membalas membuatkan Ais terdiam.

"Adakah kamu bergaduh di sekolah?" soal Abang Jo lagi tetapi Ais tidak dapat menjawabnya.

Abang Jo mengeluh.

"Pergi mandi dulu. Dah siap nanti, datang ke abang. Biar abang rawat luka itu," kata Abang Jo.

"Okey," kata Duri manakala Ais sekadar menganggukkan kepalanya.

Ais dan Duri terus berjalan ke tingkat atas, meninggalkan Abang Jo.

Abang Jo menatap ke arah mereka berdua dengan perasaan risau. Dia dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan Ais dan Duri.

"Patut ke aku beritahu Encik Amato?" fikir Abang Jo.

Beberapa jam kemudian, kelihatan Abang Jo merawat lebam-lebam di wajah Ais.

"Ada tempat lain yang sakit?" soal Abang Jo.

"Tiada," balas Ais, ringkas.

"Okey, kamu pergilah rehat. Kamu nak makan apa-apa?" soal Abang Jo sambil tangannya sibuk mengemas kapas-kapas yang berada di atas meja.

"Tak rasa lapar lagi." Ais menggelengkan kepalanya.

"Ha, yalah."

Ais terus bangun dan berjalan ke bilik, menarik perhatian Duri.

"Ais," tegur Duri.

"Hm?" Ais memandang ke arah Duri.

"Patut ke kita beritahu ayah dan ibu tentang laporan polis tu?" soal Duri.

".. Mungkin hujung minggu ini aku beritahu ayah dan ibu pasal ni. Ayah mesti sibuk sekarang ini," balas Ais.

"O.. Okey."

Ais terus baring di atas katilnya dan keluhan berat keluar daripada mulutnya.

TING!

Tiba-tiba notifikasi telefon milik Ais berbunyi, Ais mengambil telefonnya itu dan menekan notifikasi tersebut. Notifilasi itu terus membuka aplikasi mesej.

"Mesej?" Ais mengerutkan keningnya dan dia membaca mesej itu.

"Mesej?" Ais mengerutkan keningnya dan dia membaca mesej itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 25 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

SWITCH [BBB ELEMENTAL MALAY FF]Where stories live. Discover now