PROLOG

13 0 0
                                    

Thaqif merenung jauh, rasa sakit di hatinya semakin dalam. Walaupun Farhana menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik, rasa amarah dan pengkhianatan itu tidak dapat dilupakan. Dia masih ingat bagaimana Farhana menikamnya, dan walaupun dia tahu bahawa dia seharusnya memberi peluang, hatinya menolak.

"Jadi, kau dah jadi baik sekarang, huh?" Thaqif bertanya sinis, suaranya keras.

"Aku tak minta maaf untuk semua yang berlaku, tapi aku berusaha untuk jadi lebih baik," Farhana menjawab, wajahnya penuh harapan.

"Berusaha? Dengan semua yang kau buat, itu bukan sekadar usaha, Hana. Itu penipuan!" Thaqif menolak bangun dari katil hospital, walaupun kesakitan menusuk di seluruh badannya.

Farhana terdiam, melihat wajah Thaqif yang keruh dengan kemarahan. Dia tahu ini bukan mudah, tetapi dia juga tahu dia perlu berjuang untuk mendapatkan semula kepercayaan Thaqif.

"Look, I know I can't erase the past, but I’m not that person anymore. I want to change for the better. For us," Farhana berkata perlahan, suaranya bergetar.

"Us? Kau bercakap tentang 'us' selepas semua ini? Itu takkan pernah berlaku, Hana. Kau masih punya Emiir dan aku...aku hanya ada kenangan buruk tentang kau." Thaqif merentap wayar yang menyambung ke tubuhnya, merasakan rasa sakit dan marah yang bercampur aduk.

Farhana terasa pedih, tetapi dia tidak akan menyerah. "Biar aku buktikan, Thaqif. Aku akan tunjukkan bahawa aku layak untuk kau percayai. Bukan untuk kau, tapi untuk diriku sendiri."

"Aku akan tengok bagaimana kau melakukannya," jawab Thaqif, suaranya lembut tetapi penuh ketidakpercayaan. Dia melangkah ke arah tingkap, merenung ke luar sambil memikirkan masa depan yang tidak pasti.

Namun, satu perkara jelas, perjuangan Farhana baru sahaja bermula, dan dia harus berhadapan dengan bukan sahaja dirinya tetapi juga dengan masa lalu yang menyakitkan. Di saat yang sama, Thaqif merasakan dirinya tidak kurang sebagai kasar, penuh dengan rasa sakit dan kemarahan yang mungkin menyukarkan untuk membuka hati bagi Farhana sekali lagi.

Sejak itu, mereka berdua berada di persimpangan jalan, antara keinginan untuk berubah dan ketakutan untuk disakiti sekali lagi. Thaqif memandang ke luar, merasakan angin bertiup, seolah-olah menyampaikan janji baru—tetapi di dalam hatinya, dia tahu bahawa untuk memulakan perjalanan baru, mereka perlu berhadapan dengan bayang-bayang masa lalu yang membayangi mereka.

"Thaqif," Farhana memanggil, suaranya penuh dengan kesungguhan. "Boleh tak kau beri aku satu peluang? Hanya satu."

"Peluang? Kau ingat dengan satu peluang semua ini akan berakhir? Tak semudah itu, Hana." Thaqif berkata, nada suaranya tegas.

"Mungkin aku tak layak, tapi aku akan cuba," jawab Farhana, dengan wajah bertekad. "Tolonglah, jangan terus tutup pintu hati kau."

Thaqif terdiam, berperang dengan perasaannya sendiri. Di dalam hatinya, dia tahu bahawa Farhana ingin berubah, tetapi berapa lama dia boleh bertahan tanpa kembali ke jalan lama? Dan adakah dia bersedia untuk membuka pintu itu sekali lagi, walaupun ada kemungkinan untuk disakiti?

Perubahan Farhana adalah satu proses yang panjang, dan Thaqif kini berada di tepi jurang—antara menghalang dan memberi peluang. Namun, di dalam hatinya, dia berpegang pada satu prinsip: tidak akan ada ruang untuk pengkhianatan lagi.

--

Hari berlalu, Thaqif semakin kasar dengan Hana. Dia tidak lagi menghiraukan perempuan itu, seolah-olah Hana tidak wujud dalam hidupnya. Setiap kali mereka bertemu, suasana dingin menghantui ruang di antara mereka. Sifat kasar Thaqif membuatkan Hana merasa terasing, walaupun mereka tinggal di bawah bumbung yang sama. Dia merindui saat-saat ketika Thaqif masih melayannya dengan lembut, sebelum kejadian di Moscow mengubah segalanya.

Hana menyusuri koridor mansion BloodRose Dynasty, hatinya bergetar setiap kali memikirkan Thaqif. Dia tahu yang dia bertanggungjawab atas keadaan itu, tetapi egonya menghalangnya daripada meminta maaf. Setiap langkah yang dia ambil seolah-olah memberi tekanan yang lebih kepada jiwa mereka berdua.

“Thaqif!” panggil Hana, cuba memecahkan kebisuan di antara mereka.

Thaqif hanya memalingkan wajahnya, sambil terus berjalan. Tiada jawapan, tiada reaksi. Seolah-olah namanya tidak pernah disebut.

“Thaqif, please...” suara Hana bergetar. “Aku tahu aku buat silap. Aku... aku menyesal.”

Hanya angin dingin yang menjawab. Thaqif terus melangkah pergi, tanpa menoleh. Keadaan itu semakin menyiksanya, membuatkan Hana berasa seperti ditinggalkan di dalam kegelapan. Dia merindui Thaqif yang dulu—Thaqif yang penuh perhatian dan kasih sayang.

Di dalam bilik tidurnya, Hana duduk bersendirian. Dia teringat semula saat-saat bahagia mereka, saat-saat di mana mereka saling ketawa dan berjanji untuk tidak terpisah. Tetapi semua itu kini hanya tinggal kenangan.

Malam itu, Hana bertekad untuk berhadapan dengan Thaqif. Dia tidak boleh membiarkan keadaan ini berterusan. Dia perlu memperbaiki hubungan mereka. Dengan hati yang berat, Hana bertekad untuk mencari Thaqif.

Dia berjalan ke bilik Thaqif dan mengetuk pintu dengan lembut. “Thaqif, boleh tak kita bercakap?”

Tiada jawapan.

“Thaqif!” jerit Hana, suaranya penuh dengan emosi. “Aku minta maaf! Tolonglah, buka pintu!”

Akhirnya, pintu terbuka, dan Thaqif berdiri di sana dengan wajah yang dingin. “Apa kau nak, Hana?”

“Bolehkah aku bercakap dengan kau?”

“Bercakap tentang apa? Tentang betapa kau telah menghancurkan hidup aku?”

Hana menggigit bibirnya, menahan rasa. “Aku tahu aku buat silap. Tapi aku...”

“Cukup. Kau jangan harap aku nak dengar apa-apa dari mulut kau lagi.” Thaqif berpaling dan menutup pintu, meninggalkan Hana dalam keadaan terkejut dan hancur.

Hana merasakan seolah-olah dia kehilangan segalanya. Dia berlutut di depan pintu, air mata mengalir. Dia tahu dia perlu berjuang untuk mendapatkan semula Thaqif, tetapi dia tidak tahu bagaimana.

Malam itu, Hana bertekad. Dia tidak akan berhenti berjuang. Dia akan mencari jalan untuk memperbaiki kesilapan.

Dan dalam hati Thaqif, perasaan marahnya bercampur dengan kerinduan yang mendalam, tetapi dia tidak tahu bagaimana untuk mengakui itu.

MISSION: SOMBRA SEASON 2 Where stories live. Discover now