Keesokan harinya, Elvina makin ceria, tapi makin berani pula usik Irfan. Perutnya yang makin membesar tak menghalang langsung dari perangainya yang suka mengusik. Irfan yang tengah sibuk dengan telefon terkejut bila Elvina bersuara.
"Woi!" Elvina menjerit dari atas sofa, meletakkan kakinya di atas meja.
"Hish, kau ni, terkejut aku. Nak apa?" Irfan yang tengah focus dengan telefon, terkejut mendengar suara Elvina yang tiba-tiba.
"Urut kaki aku, lenguh," Elvina jawab sambil mencebik, tak sabar.
Irfan pandang Elvina, pelik sekejap. "Urut kaki? Kau ni, macam-macam je." Tapi dia tetap berjalan ke arah Elvina, menarik nafas panjang.
"Jangan macam-macam sangat ya. Kau bukan nak urut, nak menyakitkan hati aku je," Elvina sindir sambil mengangkat kakinya lebih tinggi.
Irfan hanya menggelengkan kepala. "Kau ni, mengada-ngada. Kaki besar sangat, aku yang sakit pula nak urut." Tapi dia tetap duduk di depan Elvina, mengusap kaki Elvina dengan lembut, rasa malas pun ada.
Elvina ketawa sinis. "Bukan kau ke yang cakap nak jaga aku sampai habis? Takkan urut kaki pun tak sanggup?"
Irfan mencebik. "Tahu pun. Dah, jangan nak merajuk sangat, nanti aku keluar cari barang. Kaki besar ni urut dulu."
"Alah, Ikan je tahu. Kasar sangat." Elvina gelak kecil.
Irfan hanya senyum mendengarnya. "Sekali tengok, derhaka macam ni, perut je besar. Sikit lagi kau yang ajar aku jadi lagi teruk."
"Betul, perut besar, derhaka besar," Elvina usik sambil menjongketkan kening, rasa puas dengan tindakan dia yang semakin berani.
--
Malam itu, Irfan memandu kereta Lamborghini Urus-nya dengan tenang, namun Elvina di sebelah terus mengusik tanpa henti. Mereka dalam perjalanan ke kedai cincin untuk mempersiapkan perkahwinan mereka yang semakin dekat, tapi Elvina tak pernah lepaskan peluang untuk buat Irfan gelisah sedikit.
"Kereta apa ni?" tanya Elvina, sambil matanya melilau-lilau memandang interior kereta yang mewah itu.
"Lamborghini," jawab Irfan, tetap fokus pada jalan, walaupun suara Elvina di sebelah seperti tidak henti-henti.
"Model?" tanya Elvina lagi, beria-ia nak tahu.
"Urus," jawab Irfan, sedikit teragak-agak, tapi masih menjawab dengan tenang.
"Oh, kalau macam tu aku nak naik kereta kebal," Elvina ketawa besar, sengaja buat Irfan rasa geram.
Irfan menelan air liur, memandang sekejap ke arah Elvina yang masih ketawa puas. "Astaghfirullahalazim... sabar jelah aku..." Irfan mengurut dahi, terasa sedikit rimas dengan gelagat Elvina yang memang tak pernah habis.
"Lambatnyaaa, kata Lamborghini, ni lembugini," Elvina sambung lagi, membuatkan Irfan terdiam sekejap.
Irfan hanya menghela nafas panjang, cuba mengawal rasa geram. "Kau ni, El. Gigit karang baru tahu." katanya, tapi ada senyuman kecil yang tersungging di bibir.
"Sabar jelah. Kalau aku duduk belakang, mungkin kau akan rasa Lamborghini betul-betul, tak gitu?" Elvina mengusik lagi, masih dengan senyuman nakal.
"Betul, kalau kau duduk belakang, memang aku rasa Lamborghini tu, sekejap lagi melayang aku. Tapi sabar, sayang," Irfan berseloroh, walaupun dia tahu Elvina sengaja mahu menguji kesabaran dia.
Elvina ketawa. "Dah, dah, aku gurau je. Jangan naik angin. Nak pergi kedai cincin, bukan nak pergi hantar kereta ke bengkel."
Irfan ketawa perlahan, mengalah. "Aish, memang tak boleh dengan kau, El. Tapi memang beruntunglah kau ni, asyik kena manjakan je."
"Lepas beli cincin, aku nak pergi Miniso. Dia orang buat collaboration dengan Harry Potter tau." Elvina bercakap sambil mata dia bersinar-sinar, teruja.
Irfan yang sedang memandu hanya mengangguk, menumpukan perhatian pada jalan. "Miniso? Kau ni, dengan Harry Potter pun boleh teruja, macam budak-budak."
Elvina ketawa kecil. "Apa salahnya? Aku ni suka benda-benda comel macam tu. Lagipun, barang Harry Potter tu semua limited edition. Mana tahu ada barang yang kau suka nanti."
Irfan pandang Elvina sekilas, senyum. "Kau ni, memang tak boleh lepas dari benda comel. Takde nak fikirkan pasal kerja ke? Dah besar, El."
"Eh, aku ni tak kisah. Kerja tetap kerja, tapi kalau ada masa, kita enjoy hidup, kan?" Elvina balas dengan nada riang. "Lagi pun, kau pun mesti suka benda-benda macam ni kan? Takkan nak asyik kerja je?"
Irfan tergelak kecil, tak boleh nak tipu. "Memang, kadang-kadang nak juga enjoy. Tapi kena jaga perangai sikit, nanti orang ingat kau tu budak sekolah."
"Ha, tu lah yang aku suka. Kadang-kadang hidup ni bukan tentang serius je. Kita kena ada masa untuk benda yang kita suka juga," kata Elvina, nampak serius walaupun muka dia penuh dengan senyuman nakal.
Irfan memandu dengan lebih tenang, matanya masih tak lepas dari jalan. "Alright, alright. Jangan over-spend pula."
"Apalah, Irfan. Sekali sekala tak apa, kan? Lagipun, kita beli barang comel tu bukan untuk kita sorang je. Kita boleh kongsi dengan orang lain, macam hadiah untuk orang yang kita sayang," Elvina membalas dengan senyuman manis.
Irfan senyum lagi, hati rasa ringan mendengar kata-kata Elvina. "Yalah, yalah. Takkan nak kata tak nak kalau kau dah macam tu."
Elvina berpaling ke arahnya, senyum nakal. "Betul tu. Kalau kau tak suka, aku seorang je pergi nanti. Kau tunggu dalam kereta je."
Irfan ketawa kecil. "Tak payah, aku ikut je. Asalkan jangan beli semua barang dekat situ."
"Deal!"
--
Di kedai cincin, Irfan dan Elvina melangkah masuk, mata Elvina sibuk menjelajah sekeliling. Kedai itu penuh dengan pelbagai pilihan cincin yang berkilau di bawah cahaya lampu. Elvina yang memang suka barang kemas, terus menunjukkan cincin-cincin yang berwarna emas dan berlian di atas pameran.
"Wah, cantiknya cincin-cincin ni. Tapi, aku tak tahu nak pilih yang mana satu," Elvina bercakap sambil menarik Irfan ke arah satu rak cincin yang penuh dengan berlian.
Irfan senyum, tapi dalam hati dia ada perancangan lain. "Kau jangan terlalu teruja dulu. Aku dah tempah cincin untuk kita."
Elvina memandang Irfan dengan pandangan terkejut. "Eh, serius ke? Aku tak tahu pun kau tempah cincin. Bila kau buat semua ni?"
Irfan hanya senyum, sedikit tersenyum malu. "Sebelum ni, masa kau tak ada. Aku dah tempah cincin yang sesuai. Cincin berlian untuk kau."
Elvina terdiam seketika, dan matanya terkelip-kelip. "Eh, kau serius ni? Untuk aku?" Dia rasa terharu, tapi juga tak percaya dengan apa yang Irfan katakan.
Irfan mengangguk, matanya penuh dengan rasa sayang. "Ya, El. Cincin tu memang untuk kau."
Elvina rasa sebak, tapi cuba tahan air mata yang hampir menitis. "Kenapa kau buat semua ni untuk aku?"
Irfan tersenyum, menggenggam tangan Elvina. "Yalah, kau kan penting bagi aku. Aku nak kita melalui hidup bersama-sama, tak kira apa pun. Kau tak perlu tanya kenapa. Aku nak kau rasa dihargai, bukan dihina."
Elvina terus terdiam, hatinya penuh dengan perasaan. Sebelum sempat dia berkata apa-apa, pekerja kedai cincin datang membawa cincin yang telah siap ditempah.
Irfan mengambil cincin tersebut dengan senyuman penuh makna, dan menatap Elvina dengan mata penuh cinta. "Nah, ni cincin untuk kau. Terukir nama kau, Elvina. Bukan sekadar cincin, tapi simbol peringatan supaya hubungan kita kekal."
Elvina melihat cincin berlian yang cantik itu, nama dirinya yang terukir di dalamnya membuatkan dia rasa terharu. "Irfan... aku tak tahu nak cakap apa. Tapi, aku janji akan jaga cincin ni, dan akan jaga hati kau juga."
YOU ARE READING
MISSION: SOMBRA SEASON 2
RomanceFarhana dan Thaqif, pasangan suami isteri yang dulu saling mencintai, kini terperangkap dalam kegelapan luka yang mendalam. Farhana, yang suatu ketika dahulu penuh dengan kasih sayang terhadap Thaqif, telah melakukan kesalahan besar yang menghancurk...