.....

194 15 2
                                    

"Hahahahahahahhaahahhahaa" Kai ketawa dengan sedikit air matanya sudah meruah. Tak tahan rasa hatinya bila melihat Sharul pengsan dan bangun berkali-kali melihat Ahjumma tadi.

"Diam la kau!" Jerkah Sharul.

"Padan muka ko! KENAKAN AKU SANGAT KAU PULAk
YANG TERKENA! Hahahahahaha" Kai sudah terbahak gelak.

"Makcik hidup lagi laa.. Yang mati tu pakcik. Pagi raya Makcik singah kubur Pakcik tadi dan balik singah rumah ni. Makcik ingat nak raya kat sini je. Nak kenang balik memori dengan arwah. Tu yang nampak budak berdua ni saja panggil dorang masuk."

"Maaf makcik.."

"Alahh takpe la.. Makcik paham kamu pun mesti dengar macam-macam cerita. Pulak rumah ni dah lama terbiar".

"Obasan orang Jepun ye?" Ara mencelah dengan sopan.

"Obasan Cina mualaf masuk Islam. Ada laa darah Jepun boleh laa cakap sikit-sikit Jepun"

"Kalau macam tu dah borak2 ni. Saya balik kejap bawa apa patut. Dah datang tangan kosong je ni. Tak sedap pulak rasanya berlama2. Budak berdua ni pun tak makan lagi. Pagi-pagi lagi dah sibuk nak merajuk. Kai Ara jom.. Kita bawak lemang ketupat, rendang, kuih-kuih sikit. Boleh jamu ramai-ramai. Alang-alang dah beraya sini.

"Tak nak lah. Adik-adik kau tu rimas laa aku". Bantah Kai.

"Fans tu tak baiklah kau ni pun.. Eh dah tu nak suruh aku bwk lemang bagai sorang2? Byk pulak tangan aku nak bawak atau kau nak suruh aku ajak adik-adik aku sekali tolong bawakkan lemang bagai. Hidangkan untuk kau? Nak? Kang dorang tau pulak port kau kat sini. Lagi rimas kau nanti".

"Yela2 grrrr" Kai smirk.

"Ok2 nanti kami datang balik tau makcik. Nak amik sedikit juadah raya kat rumah. Boleh makan sama2 nanti."

Kemudian mereka bertiga berlalu perlahan keluar dari rumah Makcik ntah apa nama. Sambil menyusur jalan yang berbatu tidak bertar menyusuri pokok-pokok besar, semak dan bersirat akar-akar sekitar rumah yang dikatakan usang tadi. Sharul, Kai dan Ara memilih untuk berborak-borak sepanjang perjalanan mereka. Kebetulan jalan kaki, kalau naik kereta tadi mudah sikit jalan mereka.

"Jauh betoi kau merajuk kan Kai? Penat betoi aku. Hurmmm Ara, Chanyeol Minika apa cite eh?"

"Dah putus" Celah Kai..

"Wae wae?" Sharul beria-ria nak tahu.

"Ntah. Aku tahu dorang putus je".

"Chanyeol curang ea? Ye laa da femes laa katekannn~ Ke Minika dengan hyung Top kau ke Ara?"

"Tak laa.." Kai lagi mencelah.

"Hyuna lak macammana? Kau diam aku tanye Ara!" Sharul menutup mulut Kai dengan jari telunjukknya. Gaya K-drama sangat..

"Dia ok. Dah berjaya pun kan? Kau kan tahu. Terkenal dia sekarang. Tapi lepas kejadian last dia buat hal dulu. Appa dia mintak dia repeat semula semua paper dia. Tak ada ape. Aku dengan dia pun ok" Ara melepaskan kembali ikatan rambut dan lipatan tangan dan kainnya yang agak senteng semasa mengemas tadi. Dia kembali jelita sama mula-mula bersiap pagi tadi.

"Hurm... daebak! Semua berjaya. Kau pun Ara sambung study lagi, kerja dengan Omma kau lagi kat Jepun tu haa. Kai pun berjaya dengan EXO dia. elehhh huh! Ke kau kasanova lagi?" Sharul menjeling Kai.

"Mummy Daddy kau dah balik ye?" Tanya Ara yang menukar topik dan belum sempat pun sinis Sharul terjawab Kai tadi.

"Aah.. Tapi aku nak ucap gomawo sangat2 dengan korang sebab korang adik-adik aku, Mummy Daddy aku akhirnya balik juga kampung ni. Seronok aku tengok Opah. Baru mak bapak aku tu tahu bila anak-anak dia tak beraya dengan dia. Dorang je kat sana. Tau jugak dorang balik pagi tadi. Sunyi la tu. Baru dorang rasa!"

"Tapi apa kena mengena dengan kita orang lak?" Tanya Kai kurang pasti.

"Sebab kau la adik-adik aku tu balik.. Aku upload Instagram. Kasut kau tu pun dorang kenal. Pulak dia pernah tau aku kawan dengan kau dulu. Alahhh slow la kau ni."

"Cepat la skit. Borak je bila nak sampai. Aku lapar ni.." Kai mengeluh. Malas betoi dia nak bertekak dengan sejenis makluk persis sotong ni.

"Tu depan tu je skit lagi. Elok laa tu. Sebab kau merajuk la kan? Merajuk tadi tak ingat plak lapar. Skarang aku nak kena angkut makan bagai kau lak kan? Tapi maaf zahir batin ye Kai Ara korang memang tak nampak ke, aku je ke yang nampak?"

"Nampak apa?" tanya Kai.

"Ahjumma tadi tu..." Jawab Ara.

"Haa dia tu... Sharul berbisik kepada Kai dan Ara"

dan mereka berlari sepecutnya, semahunya.

Apa yang Sharul nampak? Sharul nampak ahjumma tadi bercakap sambil mulut penuh dengan darah yang membuak. Dahinya pula ditusuk pisau. Ngeri tapi di tahankan saja demi membawa balik Kai dan Ara selamat. Sudah dilihat keadaan rumah tungang langang ntah kenapa Ara cakap dia tolong mengemas sewaktu mula-mula Sharul sampai tadi. Bila makcik sudah menjegul muka berkali-berkali-kali Sharul pengsan. Mahu tak pengsan! Kalau korang pun? Tapi Kai seronok dia ketawakan Sharul sebab dia dan Ara langsung tak nampak apa Sharul nampak. Sewaktu berlalu keluar dari rumah usang tadi Ara juga sempat menoleh ke belakang dia nampak kelibat seorang Ahjussi di sebelah Ahjumma melambai-lambai dia. Namun dia diam dan meneruskan jalannya bersama Sharul dan Kai tadi.

Ok Tamat.


si biasa and Kasanova RAYAWhere stories live. Discover now