Estadio: Prakata

434 10 0
                                    

Football. Bloody hell. Ya, bola sepak itu memang bloody hell. Tapi ini bukan cerita pasal bola. Ini cerita pengembaraan. Percubaan mengembara ke semua stadium. Dalam Malaysia, dan luar Malaysia, InsyaAllah. Anggaplah ini macam travelogue, tapi pasal gila pergi stadium instead of backpacking.

Aku minat bola sepak. Jujur aku kata stadium pertama aku jejak adalah Stadium Nasional Bukit Jalil final Piala AFF 2010. Peluang merasa aura stadium buat aku bertekad nak jejakkan kaki ke semua stadium. Mungkin ada yang dah merasa, tapi aku belum. So, apa aku nak buat adalah aku nak kongsikan pada korang pengalaman aku mencuba jejakkan kaki ke semua stadium. Kenapa mencuba? Sebab aku masih belum khatam semua stadium lagi.

Di Malaysia, kita ada 13 negeri dan 3 Wilayah Persekutuan. Dalam 13 negeri tu, ada lebih dari satu stadium dan tak semua Wilayah Persekutuan tu ada stadium. Kalau ada pun mungkin stadium mini. Selain dari 13 pasukan negeri, kita ada banyak lagi kelab yang mungkin berkongsi stadium atau ada stadium sendiri seperti PKNS dan nanti Felda United. 

Mungkin ada antara kita rasa semua stadium sama je. Ada padang, ada tempat duduk, ada burger stadium yang letak roti,sos dan daging je tapi harga mahal, air oren letak air paip dan kuaci. Untuk aku, tidak. Setiap Stadium ada aura tersendiri. Setiap Stadium sebenarnya ada kisah dan kelainan tersendiri. Percaya atau tidak, terpulang pada korang. Sebagai penyokong KL, aku merasa Stadium Cheras dan Stadium Merdeka, pun aku rasa kelainan dia. 

Apa kelainan dia? Itu aku akan cerita nanti. Ini sekadar pembuka untuk korang. Nak tau lebih lanjut, korang tunggu next episod, aku akan buka cerita pengembaraan aku dengan Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos.


"I'm so proud the fans still sing my name, but I fear tomorrow they will stop. I fear it because I love it. And everything you love, you fear you will lose." - Eric Cantona 


estádioWhere stories live. Discover now