"KAU pasti ke apa yang kita buat ni betul?" tanya Amirul. Aku perasan nadanya macam orang bersalah. Bila dia rasa bersalah, aku lagilah rasa bersalah.
Ya. Memang kami sedang buat satu kesalahan besar sekarang ni, tapi kami manusia, bukan? Manusia selalu buat kesalahan sama ada sengaja atau tidak sengaja.
Ah, aku dah panik.
"Kau jangan risau. Aku tahu apa yang aku buat," jawabku sambil menabik dada. Padahal aku pun tak pasti apa yang aku buat sekarang ini.
"Pasti?" tanya dia lagi.
"Ya. Pasti. 100 peratus pasti. Tak ada yang lagi pasti selain begitu pasti..." sekali lagi aku merapu.
"Yohana..."
Dia sebut nama aku. Suaranya seksi apabila sebut nama aku. Itulah sebabnya kenapa aku jatuh sayang padanya. Tapi sayang, dia hanya melihat aku sebagai seorang kawan.
"Aku tak tahu macam mana nak balas jasa kau," ujarnya.
"Please fix your 6 packs for me," laju saja mulut aku menutur kata-kata.
"What?" dia terkejut.
Aku ketawa.
"Kidding. Tapi serius, kau patut fix kau punya six packs supaya jadi macam dulu. Mengancam. I love it!"
"Dah, jangan nak goda aku lagi," dia bagi aku amaran.
Meskipun nadanya hanya bergurau tapi aku rasa agak tersentap.
Oh ya, aku tak ada hak untuk mengodanya lagi. Hatinya sudah jadi milik orang lain. Orang itu pula sudah larikan hatinya ke negara orang. Jauh pula tu. Bila dia dapat tahu 'hatinya' dilarikan jauh, dia pun buat keputusan untuk tawan balik hati itu.
Aku pula bertindak sebagai pom-pom-girl dia. Berikan dia semangat. Entahlah. Aku pun tak faham dengan diri aku. Masih lagi boleh bertahan mengukir senyuman di hadapannya walaupun dia buat aku terluka. Tapi nak buat macam mana? Hatinya hanya ada pada perempuan itu. Takkanlah aku nak jadi watak antagonis musnahkan impian mereka untuk hidup bahagia.
Bak kata nenek, "Sekali kita tarik kebahagiaan orang, berkali-kali hidup kita takkan bahagia."
Antara bahagia dan tak bahagia mana orang akan pilih? Mestilah semua orang hendak bahagia bukan? Begitulah dengan aku. Bahagia perlukan pengorbanan. Jadi, hari ini aku lepaskan dia pergi...
"Aku kena pergi sekarang," Amirul bersuara.
"Okey, jaga diri. Jangan lupa kirim salam kat Ain. Pesan kat dia juga, aku minta maaf sangat-sangat."
Dia angguk tapi macam tak bersemangat pun ada. Haiya, macam ini pun ada ka? Sebelum ni punyalah semangat hendak pujuk Ain balik tapi hari ini macam acuh tak acuh pun ada. Kena sampuk hantu ke?
"Bersemangatlah sikit!" aku tumbuk atas dadanya. Dah lama aku tak buat begitu.
"Auu... sakitlah. Kau ingat badan aku ni punching bag ke?"
"Tengok, aku dah kata, kau patut betulkan six pack kau tu semula. Aku baru tumbuk sikit, kau dah mengadu sakit. Dekat London nanti jangan lupa pergi gym. Pastikan bila kau balik Malaysia nanti kau tak melayang bila kena tumbuk dengan aku."
"Baiklah mak nenek..."
Mak nenek? Aku baru membebel sikit, dia dah cop aku sebagai mak nenek. Lagipun aku bukannya membebel perkara yang tak berfaedah. Aku risaukan dia yang semakin hari semakin kurus. Kalau diikutkan keadaan aku lagi teruk daripada dia tapi masih lagi boleh tersenyum. Makan pun bertambah tau!
Ain, kau memang kejam betul. Sanggup kau buat Amirul terseksa macam ni. Benda boleh settle secara baik, kau pula pergi lari jauh-jauh. Menyusahkan!
"Aku harap kau dapat ikut aku sekali," ujarnya lagi.
"Kau dah gila? Kau nak aku kena pancung dengan Ain? Dia tu tengok muka aku pun macam nak terkam aku, kau pula nak aku pergi bersama. Dia cuma nak kau. Kalau kita berdua pergi jumpa dia, itu dah lain maksudnya."
"Tapi..."
"Dah, tak ada tapi-tapi lagi... Kau lelaki. Kau kena settlekan hal ni sebagai lelaki," aku tolak dia ke pintu departure.
"Aku pergi dulu. Jangan menyesal."
Aku hanya tersenyum.
"Don't miss me."
"Please... dengan teknologi yang ada sekarang, kau bagaikan ada di depan mata aku setiap hari dan setiap saat tau."
Dia tersenyum dan terus masuk ke pintu departure. Tanpa berpaling lagi...
Oh, i will miss him!
Telefon bimbitku berdering. Tanpa berlengah lagi, aku segera menjawab panggilan itu.
"Kau kat mana sekarang ni? Satu kampung cari kau tahu tak? Mana kau menyorok? Cepat keluar. Ada beberapa minit lagi kau nak bersanding ni!"
Oh, tidak! Baru aku sekarang aku sedar, yang aku sedang berdiri di tengah-tengah airport dengan memakai baju pengantin! Patutlah semua orang pandang aku semacam sejak tadi.
"Lagi satu. Kau dengan suami kau ke sekarang? Pihak lelaki cakap pengantin lelaki pun hilang!" suara itu bertanya lagi.
Aku menepuk dahi!
Ya Allah, apa yang aku sudah buat ni? Macam mana aku nak cakap, yang pengantin lelaki dah pergi ke luar negara sebentar tadi... dan rakan subahatnya adalah aku... yang baru jadi isterinya beberapa jam tadi!
YOU ARE READING
JANGAN CURI HATI DIA
RomansaWARNING Ini projek terbengkalai saya. JANGAN baca kalau tak sanggup nak tunggu!