Häst är bäst

186 10 3
                                    

Jag trycker på lampknappen och lamporna blinkar några gånger innan de går igång på riktigt. Zara står i sin Box och kikar på mig när jag kommer in. Hon ger i från sig ett svagt mullrande ljud och skrapar med framhoven i golvet. Jag ger henne en morot jag haft i fickan och hon käkar snabbt upp den. Under gårdagen hade jag hunnit duscha, fläta och borsta henne så det finns egentligen inte så mycket jag kan göra. Jag sopar stallgången och mockar några av boxarna i väntan på att mamma ska dyka upp.

Efter en timma knarrar stalldörren och mamma kliver in. Hon har backat upp bilen och transporten upp till stallet så vi ska ha lätt att lasta. Jag tar på Zara sitt täcke och leder ut henne till transporten. Hon går lydigt in och jag ger henne en godisbit innan jag sätter fast henne. Sedan går jag och sätter mig i bilen.

Jag ska hoppa lätt B och lätt B+ vilket är 90 och 95cm. Min första riktiga tävling där jag ska hoppa mot andra och inte bara ska vara felfri. Jag är nervös.

Väl framme på tävlingsplatsen sköter sig Zara strålande. Det är 1,5 timmar tills jag ska börja rida fram. Det tog kortare tid hit än jag förväntade mig så därför finns det lite extratid till annat. Jag tar med mig mamma bort till caféet och jag löper en kladdkaka och saft. Sedan sätter vi oss på läktaren och kollar på dem som hoppar de lägre klasserna. Det ser så lätt ut från där vi sitter.
För de flesta går rundorna bra men någon gång då och då så är det en ryttare som trillar av för deras hästar vägrar eller krånglar.

Jag kollar på klockan. Det är dags att börja fixa Zara.
Vi går ut till transporten där den lilla bruna hästen knaprar på sitt hö. Hon gnäggar och sparkar lite i väggen när hon hör att vi kommer. Vi tar ut henne, gör i ordning henne och går bort till framridningen. Zara är lugn, fin och lagom pigg. Paddocken där vi rider fram är ganska dammig med vitt staket.
När jag ridit fram så går jag in på framhoppningen. Jag tar några språng på båda av de hinder som står framme och känner mig nöjd sedan. Det är dax för ryttaren innan mig att gå in i ridhuset. Det ilar till i magen. Kunde det vara..
Den mörka, mörka hästen rör sig i en liten cirkel runt öppningen till ridhuset. Jag känner igen Den. Ryttaren sitter rak i ryggen o ser snobbig ut. Hennes kavaj har silver stenar på kragen och hennes hjälm är svart med miljontals svarta diamanter på. Hästen är också prydligt knoppad och glänser i solen. Det är då det slår mig. Den stora ponnyn jag var och provred men som mamma inte ville köpa. Tydligen är den samma kategori som Zara.
Jag blir också inropad att stå i mitten medan tjejen hoppar.
"Kasandra Sandstrand med Naightstar, varsågod och rid!" Sprakar det i högtalarna. Sekunden efter ljuder ett tut.

De hoppar hinder efter hinder felfritt och den vackra hästen hoppar säkert 40cm högre än hinderna och ryttaren lyser av stolthet när de ridit klart. Jag känner mig nervös.

Jag hoppar hela banan på väldigt bra tid och Zara river inte ett ända hinder.
Klassen efter hoppar jag också felfritt.
Naightstar, hästen som jag provred, hoppade också felfritt båda klasserna.

Mamma fixar med Zara medan jag går upp på läktaren. Jag tar upp min telefon och kollar på equipe. Mitt namn står näst högst upp på listan på fösta klassen, LBn, och över står Kasandra Sandstrand och Naightstar. I andra klassen står mitt namn högst upp. Det betyder att jag kom 1a och 2a.

Det pirrar inom mig när jag springer ner till mamma. Hon går omkring med Zara runt parkeringen för att hålla henne varm. Solen som innan stod så högt på himlen har gått i moln och det har börjat blåsa lite.

"Då vill jag ha Rebecka Wilhelmsson och Skogholms Zara, Kasandra Sandstrand och Naightstar och Linnea Vidman och Kuling i ridhuset för prisutdelning" ropar plötsligt en röst i högtalarna.

Jag skrittar snabbt fram till ridhuset och in genom dörren. Läktaren är fullsatt med massa ögon som stirrar.
Jag får en gulblå och en helblå rosett som sätts fast i Zaras pannband. Dem fladdrar lätt i vinden.

"Då får jag be om ett ärevarv" ekar det i ridhuset.

Innan jag hinner tänka sätter Zara iväg i galopp. Varv efter varv far vi, vinden blåser i mitt hår. Det går så fort så att ögonen tåras. Jag är är så lycklig, och jag har den bästa hästen i världen!

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: Sep 06, 2015 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

GP ponnynTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang