Puan zaiton pula yang menjerit gembira memanggil nama laila.tak sangka dia mendapat hadiah yang paling surprise dapat bertemu kembali dengan laila.suka benar dia pada laila.kalau laila belum berpunya sudah tentu dibuat menantu.tapi bila bertanya pada laila,dia seperti tiada respons.
"Laila..tak sangka mama dapat jumpa laila hari ni."entah bila puan zaiton ni muncul dari depan ke tengah tempat mereka berkumpul sekarang ni.dan..sejak bila puan zaiton ni bahasakan diri dia mama.masa kat bali tak pun gelarkan dirinya mama.
"Err..puan zaiton apa khabar..laila menyalami puan zaiton."
"Kenapa panggil puan zaiton..panggil sahaja mama."ramah puan zaiton..suasana di majlis kelihatan riuh..semua tetamu memandang mereka.tiba-tiba puan zaiton ingin mengumumkan sesuatu pula.
"Salam untuk semua dan selamat malam saya ucapkan.pada hari ini adalah hari yang sangat bermakna buat saya.saya amat gembira..tak pernah-pernah saya berasa amat gembira di saat ini.tak sangka saya yang sudah lanjut usia ni.di raikan di majlis yang meriah ini.semua tetamu ketawa dengan celoteh puan zaiton termasuk aku.dan pada hari ini juga saya amat bersyukur kerana akhirnya saya dapat melihat jodoh anak sulung saya berada di sini.saya beharap sangat mereka menjadi.puan zaiton merenung laila.why me.kenapa tak ambil belle ataupun sofea.semua memandang aku dengan fareez..semua bertepukan gemuruh.aku menjadi kaku sekarang.apa aku nak buat..diam atau bersuara.
"mama..mana boleh buat keputusan macam ni.kenapa tak berbincang dengan fareez."perlahan suara fareez tapi dapat di dengari oleh laila.
"Habis tu.mama tengok fareez ni tak ada calon je.mama pilihlah laila.laila apa kurangnya..cantik mama tengok."puji puan zaiton.laila hanya diam lagi.
"Fareez dah ada calon.."terang fareez.laila sedikit lega mendengar kata-kata fareez.
"Mana calonnya.mama nak tengok juga."
"Dia tukang buat kek mama hari ni.kejap fareez suruh belle panggil."dengar je ayat fareez,serta merta laila pengsan..yang penting sempat berpaut pada fareez.la kenapa pula laila nak pengsan ni.
"Ada apa bos!!" Tapi melihat keadaan laila.
"Dah kenapa dengan laila!!"tanya belle.
"Tak adalah.tadi saya beritahu mama saya,yang saya dah ada calon.bukanya laila.saya baru nak panggil awak.laila dah pengsan bila saya sebut calon saya adalah tuan buat kek ni.awak pun kata cantik kan!!" Fareez beterus terang.sofea yang dari tadi mengekor jek belle tersenyum termasuk belle.
"Ermm..mana taknya dia pengsan bos!!kalau calonnya adalah dia."kali ini fareez pula yang nak pengsan.tapi ditahan oleh puan zaiton yang hanya tersenyum sahaja dari tadi.
"Fareez..fareez jangan pengsan pula.siapa nak angkat laila yang pengsan ni.bawa dia kat bilik tetamu."dengan sekuat hati fareez mencepung laila.aku nak pengsan pun kena tahan.alahai...
"Tu la bos...sekarang macam mana..calon puan zaiton or calon tuan sendiri."sempat lagi belle bergurau.
"Kenapa awak tak cakap yang laila ni tuan empunya kek ni."
"Manalah saya tahu kalau dia gadis yang mama bos selalu ceritakan.patutlah laila tak nak masuk dalam tadi.patutlah dia menolak pelawaan tadi.patutlah sofea ada menyebut puan zaiton tadi!!rupanya mereka saling kenal."panjang lebar belle meneruskan ayat dari bibirnya.
"Apa awak kata??laila dah tahu ke kalau saya tuan punya badan ."
"Sepertinya begitulah.sebab tadi laila memang tak nak masuk.itupun kena paksa."terang belle.
"Takpalah.mungkin jodoh saya dengan dia kuat.."fareez hanya tersenyum.selesai sahaja majlis.laila baru tersedar.
"Aku ingatkan kau tak nak bangun??"perli sofea.
"Aku kat mana??"laila pelik melihat alam sekitar yang berbeza.inikan bukan bilik aku.
"masih kat rumah fareez."perlahan suara sofea.
"la kenapa aku kat sini lagi.kenapa kau tak bawa aku lari.."
"gila kau aku nak bawa kau lari,mana aku larat nak angkat kau.kau ingat kau ringan ke??"perli sofea.
"apalagi..jomlah kita balik!!"ajak laila tergesa-gesa bangun.
"amboi!!dahlah pengsan.penat saya mengendong awak!!ini ke balasannya??"kedengaran suara fareez dari luar bilik mereka berdua.muka laila kelihatan merah menahan malu.dahlah terpeluk,kena gendong pula.mana aku nak sorok muka aku yang ayu ni.
"err..mana ada,aku nak balik la.hari pun dah lewat ni.takkan nak duduk lama-lama,nanti mak sofea ni cari pula."pandai laila memberi alasan.
"Mana kau tahu mak aku cari.ada aja alasan kau kan."sofea tak puas hati dengan alasan laila.tapi tangan laila lagi laju..habis di cubit pehanya.
"Wei..sakitlah."suara sofea perlahan menahan sakit.
"Eii...kau ni.tak boleh bawa berbincang betul la."
"Laila..saya nak bercakap dengan awak sikit!!"fareez kembali bersuara apabila melihat laila dengan sofea menyalahi satu sama lain.macamlah aku tak dengar.inilah perempuan..
"Berdua je ke!!!"suara laila sedikit tergagap.
"Yup!!kita BERDUA.."sofea sudah hilang dari bilik.laju betul..
YOU ARE READING
CINTA PENJUAL KEK..
Romanceselalunya menjadi petengkaran setiap kali bertemu.tak pernah baik.. sedap,manis itu yang selalu fareez syah suka dengan dessert buatan nur laila. tesalah pilih calon..itulah jodoh namanya..