MukaSurat 1

504 12 0
                                    

Aku berjalan sorang-sorang kat tepi pantai. Suasana petang kat sini buat aku macam da dapat lupuskan semua problem aku. Memang tu pown tujuan aku bercuti kat sini. Aku pandang sekumpulan kanak-kanak yang tengah mandi-manda. Seronok betul diorang. Camtu la aku time kecik-kecik. Mak dan abah memang selalu bawak aku dengan adik mandi-mandi kat pantai ni, Pantai Batu Puteh. Tengah syok aku merenung budak-budak tu, tiba-tiba...

BUK!!!

"Adoi!"

Aku sikit menjerit sebab kepala aku terkena layangan bola entah dari mana. Hati aku berkata.

'Ney sape punye bola ney? Aku pecahkan jugak nanti..'

"Hello, Miss! Hm.. Cik adik! Boleh tolong balingkan bola tu ke sini?"

Aku memandang ke arah suara tu. Ada 4 orang lelaki tengah pandang ke arah aku. Dengan gaya dorang yang hanya pakai quater short tu, memang sah la ney bola dorang. Aku yang tengah marah ney terus tampar bola tu ke arah dorang. Bola tu melayang terus ke belakang court bola tampar dorang. Aku terus blah dari situ. Tapi sempat aku jeling dorang. Muka dorang nampak pelik dan kagum aku boleh tampar bola sejauh tu.

*****

Aku baru habis dinner kat Mokmeng Cafe. Kebosanan yang dialami membuatkan aku terasa nak jenjalan kat tepi pantai. Bayu lembut menyapa tubuh yang hanya dibaluti baju long sleeve dan slack putih.

'Adoyai .. Sejuk nye.. Tau tadi aku bawak shawl ke, sweater ke.'

Kata hati aku. Tengah aku berjalan kat situ, ada pulak orang tengah dating. Dorang tengah duduk kat pantai tu sambil pandang laut. Aku jalan melintasi belakang couple tu. Sambil tu aku pandang muka lelaki tu dan masa tu jugak lelaki tu tengah toleh kat aku. Aku terus alihkan pandangan sambil otak ligat fikir.

'Eh! Ney bukan mamat petng tadi yang main bola tampar tu ke?'

"Cik! Cik adik!"

Dengar suara lelaki tu memanggil, aku cepatkan langkah aku. Bila aku pasti yang aku da jauh dari dia, langkah ku atur longlai. Menyedut udara malam masuk ke otak membuatkan aku rasa aman.

"Hah! Dapat pown kejar awak! Penat saya...."

Sergahan daripada mamat tadi buat aku terkejut yang amat. Aku nampak dia tercungap-cungap kat sebelah aku. Tapi aku pelik. Kenapa aku tak dengar bunyi tapak kaki berlari kat belakang aku tadi. Mamat tadi yang da nampak relax sikit mulakan perbualan. Dia perkenalkan diri dia.

"Hai. Saya Faruq. Awak siapa nama?"

Dia menghulurkan tangan ingin bersalaman tapi aku tak sambut. Soalannya pown aku tak balas. Dia cakap lagi.

"Ouh. Sorry. Hmm.. Takpe la.. Saya cuma nak berkawan je."

Mamat tu da macam segan sorang-sorang. Tengokkan dia macam tu, aku membuka mulut.

"Saya Anees."

"Ouh.. Nice name.. Hmm .. Sorry pasal petang tadi.. Tak sangka bola tu boleh kena kepala awak. Sakit tak?"

Aku hanya membisu. Kedinginan malam membuatkan aku berpeluk tubuh. Mamat tu membebel lagi.

"Hm.. Tapi awak tampar bola tadi kuat la. Awak memang main volleyball ke?"

Aku hanya menggeleng. Aku rasa malas gila nak layan mamat ney. Kami berjalan beriringan kat persisiran pantai tu dalam keadaan masing-masing diam membungkam. Tiba-tiba aku teringat something.

"Eh! Mana awek awak tadi? Awak tinggal dia macam tu je?"

"Awek?? Awek mana pulak?"

"Awex awak la. Yang duduk dengan awak tadi."

"Ouh. Tu bukan awex saya la. Tu akak saya. Saya takde awek pown. Akak yang suruh saya kejar awak tadi."

Aku diam. Mamat tu tersenyum tapi aku tak. Aku pown tak tau kenapa aku tak boleh bagi secalit senyuman kat dia. Tiba-tiba mamat tu memberhentikan langkah membuatkan aku pown terhenti juga.

"Anees.. Saya nak tanya something awak jangan marah ea.."

"Apa?"

"Awak ney ada problem ke? Dari petang tadi saya nampak awak tak ceria. Hm.. Ada apa-apa yang awak nak kongsi dengan saya?"

Aku diam. Aku tak tau aku nak cerita atau tak masalah aku kat dia. Aku baru je kenal dia. Tak tau pown dia macam mana.

"Ok macam ney.. Saya tau awak tengah ada masalah. Saya paham kalau awak tak nak cerita pown. Yela. Kita baru kenalkan. Tapi apa kata kalau saya tolong lepaskan sikit masalah awak tu. Nak??"

Aku pandang Faruq dengan muka kehairanan. Dia sambung berkata lagi.

"Esok. Hmm.. After awak breakfast, sy bawak awak kat satu tempat ney. Saya rasa kat situ inshaAllah dapat lepaskan tension."

"Takpe la. Saya malas la."

"Ok! Esok saya tunggu awak kat lobi. Jangan risau. Saya bawak akak temankan sekali."

Aku terdiam. Mungkin aku akan setuju kalau dia bawak akak dia sekali.

"Ok la. Da lewat ney. Awak tak nak balik chalet?"

"Hm.. Yela. Saya nak balik la."

"Saya temankan.."

"Eh! Takpe. Saya boleh balik sendiri."

"Ouh. Ok! Ingat tau esok! Selamat malam."

Aku beredar dari Faruq, berjalan menuju ke resort. Kaki melangkah laju pulang ke chalet.

*****


SAYANG KAUWhere stories live. Discover now