"Assalamualaikum..."
Aku memberi salam lantas terus masuk ke dalam rumah.
"Walaikumsalam.. Laa.. Along balik. Kenapa tak bagitau awal-awal. Cuti ke?"
"Ha ah, mak. Along ambil cuti. Abah mana, mak?"
"Abah pergi bandar kejap. Bawak kan adik kamu nak beli barang sekolah."
"Ouh.. "
Aku terus berjalan ke ruang tamu mengekori mak. Aku duduk menonton television. Mak bersuara lagi.
"Berapa hari cuti ney?"
"Along ambil cuti tiga minggu. Tapi tinggal seminggu la. Hehe.."
"Laa.. Dua minggu haritu kamu pergi mana?"
"Along cuti kat Resort Batu Putih tu. Rehat kat situ. Penat kerja, mak"
"Hmm.. Baik la kamu rehat kat rumah ney je."
"Ala, mak. Along saja duduk sana. Nak ingat balik zaman kanak-kanak. Mak dengan abah kan selalu bawak Along ke sana dulu."
"Hm.. Yela. Syuk ada jumpa kamu lagi?"
Aku tersenyum mendengar nama Syuk disebut. Aku teringat segala yang berlaku di resort. Pertemuan aku dengan Faruq, pertandingan bola tampar dan segalanya.
"Laa... Mak tanya, kamu senyum sorang-sorang ney kenapa?"
"Eh, mak! Haa.. Ada. Syuk pown ada kat resort haritu."
"Hah?! Dia buat apa kat sana?"
"Dia masuk pertandingan bola tampar yang ada kat situ."
"Tak kacau kamu?"
"Kacau, mak. Tapi mak jangan risau. Masalah Along dengan Syuk da selesai."
"Alhamdulillah..."
Aku tersenyum. Tapi di minda ku masih teringatkan Faruq.
"Eh, kamu da makan? Hari ney mak masak mee kari. Jom la pergi dapur. Kita makan."
"Waa.. Da lama tak makan mee kari mak. "
"Kamu yang jarang balik kampung. Sesekali cuti pown, duduk resort. Bukannya nak balik kampung. Da la. Jom!"
Aku hanya tersenyum. Aku bangun dari sofa dan mengikut mak ke dapur.
*****
YOU ARE READING
SAYANG KAU
RomanceHELLO GAISSS~ Cerita entah cerita ke berapa aku tulis tapi baru nak upload sini. Mengisahkan hmmmm.. aku tak pandai nak bagi sinopsis . haha .. kalau nak tau , baca je la ea . Tak panjang pown cerita ni . Layan laa~~