Ik slaak een zucht van opluchting als de bel eindelijk gaat. Pauze.
Meneer Van Tulpen slaat zijn boek dicht en kijkt de klas in.
'Voordat jullie mogen gaan wil ik nog één ding zeggen.'
De klas luistert braaf. Hoewel Van Tulpen pas sinds dit jaar op deze school werkt, heeft hij goede controle over onze klas. Dit terwijl hij ook nog eens heel aardig is en wiskunde als de beste kan uitleggen. Hij is nog niet zo heel oud, ik schat halverwege de twintig en al boven al is zijn uiterlijk ook niet verkeerd. Gelukkig voor onze klas is hij onze mentor. Terwijl de klas braaf luistert gaat hij verder met zijn verhaal.
'Zoals jullie weten begint de meivakantie bijna.' Hij kijkt de klas rond. 'Om een leuk begin van de vakantie te krijgen, heb ik besloten dat het misschien wel een leuk idee is om volgende week vrijdag een barbecue te houden met deze klas. Als we deze week allemaal vijf euro meenemen en bij mij inleveren hebben we genoeg geld voor flink wat eten. Hiervoor heb ik twee vrijwilligers nodig die zo aardig willen zijn om volgende week donderdag het eten in te kopen.' Zijn blik gaat door de klas. Meerdere mensen steken hun hand op. Pas als ik Jelles hand zie bedenk ik me dat ik ook wel eten in wil kopen. Samen met hem eten halen, leuker dan dat kan toch niet? Ik denk terug aan gisteren en voel me meteen weer super.
Maar dan zie ik wie ook haar hand heeft uitgestoken. Brianna steekt haar hand overdreven hoog in de lucht en lacht met de grootste neplach die ik ooit heb gezien. Haar perfecte witte tanden laten haar lach nog nepper lijken.
'Meneer kies mij! Ik zorg voor het lekkerste eten!'
De toon waarop ze praat is zo aanstellerig dat ik acuut kotsneigingen krijg. Ze kijkt de klas rond en als ze mij aankijkt zie ik haar gewoon denken. Ze kijkt naar me alsof ik kots ben, en zonder haar blik af te wenden gaat ze verder. 'Immers heb ik meer smaak ik eten dan sommige andere mensen in deze klas.' Haar mond vormt een valse grijns als ik met mijn ogen draai. Ze wendt haar blik af en kijkt Van Tulpen aan met een lieve lach. Niemand die beter weet dan ik ziet meteen dat die lach zo nep is als wat. Maar natuurlijk weet inderdaad niemand beter dan ik en voor Van Tulpen is er niks anders meer nodig.
'Oké, ik zal eens even kijken.' Hij recht zijn rug en gaat verder. 'De twee mensen die volgende week het eten gaan halen zijn..' Ik kijk hoopvol ik Jelles richting. Wat wil ik graag met hem. Hij kijkt om en knikt met een glimlach naar me. Ik voel me rood worden en draai snel mijn hoofd. Vanuit mijn ooghoek zie ik Brianna vuurspuwend naar me kijken. Ik zal dood zijn geweest als blikken daadwerkelijk zouden doden. Zuchtend wacht ik af.
'Gefeliciteerd Jelle.' Ik spring bijna van mijn stoel af. Ik sluit mijn ogen en begin te hopen. Alsjeblieft zeg mijn naam. Alsjeblieft zeg mijn naam. Alsjeblieft!
'En gefeliciteerd Brianna' Van Tulpen pakt zijn boek op en loopt naar de deur. 'Morgen gaan we met de klas bedenken wat we willen eten.' Hij opent de deur en gebaart dat we naar buiten mogen.
Maar ik zit aan mijn stoel vastgenageld. Brianna samen met Jelle. Elke mongool die naar Brianna kijkt, ziet dat ze smoorverliefd is op hem. En niemand weet of hij haar ook leuk vindt. Maar ik weet wel beter. Ze stonden immers toch niet voor niets te praten in de supermarkt gister? Hoewel ik hun gesprek niet heb gehoord hoorde ik hem duidelijk lachen. Hoe heb ik me ooit kunnen bedenken dat hij me ook maar leuk kon vinden? Gister middag in de supermarkt, heb ik niks anders gedaan dan denken. Doet hij echt zo bij iedereen? Of is er een kans dat hij daadwerkelijk iets ziet in me? Maar toen ik hem gister zag weglopen om met Brianna te gaan praten, realiseerde ik dat dat natuurlijk onzin was. Wat zou hij in mij zien als het populairste meisje van ons leerjaar hem leuk vind?
Zuchtend sta ik op en loop het lokaal uit. Als ik langs Brianna loop, kijkt ze me aan met een blik die zegt 'Ik zei het toch? Jelle is van mij.' Triomfantelijk lacht ze me toe en midden in de gang roept ze me toe.
JE LEEST
I want U back
RomansDe vijftienjarige Marlou is al vier jaar lang tot over haar oren verliefd op Jelle, een jongen bij haar op school. Hij staat bekend als de knappe en populaire jongen van haar leerjaar en dit houdt in dat Marlou niet de enige is die hem wel ziet zitt...