Tiba di Malaysia

269 1 0
                                    

Badan Fariz berasa panas
"AHH its so hot down here"
Akibatnya fariz terjaga daripada tidurnya. Dia melihat ke luar jendela, bayu pagi meniup lembut, lihat bintang diangkasa, jam menunjukkan pukul 8pagi.
Fariz terkejut seperti beruk yang kelaparan lalu dia lekas memerhatikan keadaan disekelilingnya. Dia menyaksikan bahawa orang ramai mula berdagang di pinggir pantai dan menjual pelbagai barang untuk dimakan seperti sayur, buah, rempah ratus dan makanan yang boleh dimakan. Dia segera melarikan diri supaya orang lain tidak melihatnya. Dia berlari dan terus berlari tanpa arah tuju. Dia tiba di sebuah bandar.

Tiba-tiba perutnya menyalak mogok kelaparan, lalu dia terpaksa mencari money changer untuk menukar duitnya. MAlangnya akibat tidak faham berbahasa melayu, dia ternampak papan tanda yang menunjukkan logo $$$ yang bermaksud pusat pinjaman wang ahlong. Dia fikir perkataan itu bermaksud money changer. Dia segera masuk ke dalam pusat pinjaman wang ahlong itu.

Apabila berjumpa dengan ahlong tersebut, ahlong berkata "berapa lu mau pinjam? Bila lu mau bayar?"
Fariz terdiam kerana tidak faham akan bahasa tersebut lalu, dia hanya menunjukkan isyarat tangan dengan menunjuk nombor 10

Ahlong itu terus memberi surat perjanjian(kontrak) lalu ditandatangani oleh Fariz.
Selepas tamat segala urusan dengan ahlong, ahlong tersebut memberi Fariz RM10,000. Fariz tergamam kerana mendapati duitnya yang banyak itu. Fariz sangat gembira lalu segera pergi ke kedai mamak. Setibanya disana, Fariz hanya membeli nasi bungkus untuk dimakan. Fariz kemudiannya pergi ke suatu tempat yang berdekatan dengan pantai lalu makan disitu. Dia berasa pedas apabila tergigit cili padi didalam sambal dan tercekik tulang ikan di kerongkongnya. Fariz menjerit meminta tolong "HELP HELP HELP ME B*TCH!!SOMEBODY, UERK URERK UERKK"

Fariz hanya dalam keadaan nyawa nyawa ikan waktu itu. Kemudian dia ternampak lembaga seorang lelaki gagah berlari di tepi pantai disertakan slowmotion. Kemudian lelaki itu memberi Fariz sebotol air. Fariz minun dengan gelojoh

"BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP BLURP NLURP BLUTP NLURKMDHDKGJSVSBSJ BLURP NLRUR BLURP"

"Ahhh estrado kemonte go lucianos %&#$&&" kata fariz.
Lelaki tersebut mengangguk dan faham akan bahasanya yang bermaksud terima kasih.

"Mari ikut aku balik tempat aku. Kau orang mane?"Tanya lelaki itu.
"Aik? MAmat ni faham bahasa aku ke? Aku orang luar. Datang sini nak kerja. Tapi ade lagi satu tujuan aku datang sini"kata fariz.
"Memang aku faham bahasa negro. MAk aku kata dulu kene belajar bahasa negro nanti besar nak keje senang. Buktinya lihat diriku sekarang. Ouh apa tujuan satu lagi kau tu?"
"Ouh bagusla. Ade sorang budak ni"

Fariz menceritakan kisahnya kepada lelaki tersebut.

"Ouh yeke. Nama aku faizal tahir kau siapa?"
"Aku fariz. Pelarian negro"
"Ouhhh nama aku sebenarnya Lee Chong Wei."
"Huh? Tadi faizal tahir?"
"Ouhh time aku lahir, mak aku lupa bagi nama kat aku. Dia kata guna je apa2 nama yang kau suka kat muka bumi ni"
"Ouh. KAu ade keje tak. Aku nak keje ahh. Aku nak beli rumah besar kat negro sana"
"Keje kosong tu banyak ah. Tapi aku kerja buruh. BAngla banyakla. Negro takde pulak"
"Tak kisahlah"

Maka mereka pon berhuhu dan terus tidur

Lagenda Budak NegroWhere stories live. Discover now