"Tidakkkkk !" Jeritan Puan Park mengejutkan semua penghuni di dalam Dreaming House .
Taeyeon yang baru balik dari supermarket itu tersentak . Tidak pernah pernah Puan Park menjerit macam itu . Mesti ada sesuatu yang berlaku .
Minah yang baru keluar dari bilik air itu tersenyum sinis . Permainan sedang bermula .
Semua berlari anak mendapatkan Puan Park yang berada di ruang tamu . Orang yang pertama mendapatkan Puan Park adalah Taeyeon . Iyelah mana tidaknya . Pintu masuk kan depan Ruang tamu jadi tidak jadi masalah lah kalau dia dahulu akan sampai di sisi Puan Park .
"Kenapa Puan Park ?" Tanya Taeyeon sedikit cemas . Mana tidaknya tengok muka Puan Park pun dah membuatkan dia turut berasa cemas .
"Cincin saya . Cincin saya hilang . Itulah satu satunya harta yang Encik Park telah bagi dekat saya . Cincin itu sangat bernilai bagi saya ." Kata Puan Park sambil teresak .
Taeyeon rasa bersalah . Dia menepuk perlahan bahu Puan Park .
Minah yang baru turun itu turut membuat muka yang teramat cemas . Dia berlari anak duduk di sebelah Puan Park .
"Omma ? Did something happen ?" Tanya Minah .
"Puan Park ada hilang cincin ." Jawab Taeyeon bagi pihak Puan Park .
Dalam pada masa yang sama Taehee mendekati mereka bertiga . Yang lain hanya mengintai disebalik dinding . Tidak berani masuk campur . Biarlah kakak kakak mereka yang tolong Puan Park .
"Tapi , masa saya kemas baju dalam bilik Puan Park cincin itu ada dekat meja solek." Kata Taehee pelik .
"Ya , memang saya ada letak dekat situ . Tapi sekarang dah tak ada . Merata tempat saya selongkar . Tapi tak ada ." Kata Puan Park dalam esakan .
"Siapa orang last masuk bilik Omma ?" Tanya Minah .
"Akulah . Tak ada siapa dah yang masuk selepas aku ." Kata Taehee selamba .
"Tak ada siapa ? Habis macam mana cincin omma boleh hilang macam itu aja ? Minah pelik lah ." Kata Minah sambil membuat muka peliknya .
Tiba tiba Taehee dapat menangkap sesuatu dari reaksi Minah . Macam ada sesuatu yang dibuat oleh Minah . Selama ini Minah mana ada pernah kisah sangat kalau ada barang berharga hilang dalam rumah ini . Malah dia suruh Puan Park beli baru lagi .
"Omma tak tahu nak cakap macam mana . Fikiran omma betul betul buntu ." Kata Puan Park .
"Entahlah omma , Minah sebenarnya malas nak tuduh apa apa . Tapi Minah cuma pelik . Minah rasa macam ada orang yang ambil cincin omma itu . Sebab tak akan nak hilang tiba tiba ?" Minah mengusap dagunya seakan berfikir . Bukan fikir apa pun fikir ayat supaya Puam Park percaya cakapnya .
"Siapa yang nak ambil ?" Tanya Taeyeon pelik .
"Itu unnie tak tahu . Unnie nak bagi satu cadanganlah . Kita check setiap bilik . Mana tahu ada orang yang tangan panjang dalam rumah ini ?" Minah memandang Taehee .
Taehee tersenyum sinis . Memang sah . Minah ada rancang sesuatu . Dan benda itu mesti ada kene mengena dengan dia .
"Tapi Omma tak nak tuduh siapa siapa ." Kata Puan Park seakan tidak setuju .
"Itulah Minah cakap omma , kita check dulu setiap bilik . Kalau tak ada . Maknanya omma ada tercicir dekat mana mana lah itu . Cincin itukan benda yang paling berharga buat omma . Itu sebab Minah buat macam ini ." Kata Minah lalu tersenyum manis memandang Puan Park .
Puan Park seakan tersentuh dengan kata kata terakhir Minah . Maka dia terus bersetuju dengan rancangan Minah . Maka mereka berempat melakukakan tugas .
YOU ARE READING
Mianhae , Saranghae
Fiksi RemajaKim Taeyeon Selepas kematian kakak kembarnya , dia sambung belajar ke luar negara (US) dan menukar namanya kepada Tiffany . Dengan menggunakan nama barunya dia telah berjaya menjadi seorang detektif dan telah jatuh cinta dengan jirannya Lee Donghae...