Bab 5:First Day Of Work

6.7K 154 10
                                    

Let's Marvin Gaye and get it on,
You got the healing that i want,
Just like they say it in the song,
Until the dawn,
Let's Marvin Gaye and get it on.

Jam loceng Diana menandakan pukul 5.15 pagi,Diana terus bangun dan pergi mandi untuk bersiap.Hari ini ialah hari pertamanya bekerja sebagai doktor bedah.

Diana:hai mama

Ibu Diana:hai,dah makan cepat,nanti lambat.

Diana:ok,mama tak makan sekali kah?

Ibu Diana:nanti lah lagi

Diana:ok

10 tahun pun telah berlalu,Diana pun telah menjadi doktor bedah.Ingat lagi tak kawan dia Angellin dengan Zawanah?Mereka berdua juga telah berjaya.Angellin menjadi doktor bedah sama seperti Diana manakala Zawanah pula menjadi juruterbang yang membawa kapal terbang Fly Emirates.Mereka masih lagi menjadi kawan baik sampai sekarang.bak kata "air dicincang tidak akan putus"

Diana melihat jam nya telah menunjukkan pukul 6.15 pagi.Dia pun hendak turun ke tempat kerjanya.

Diana:ok bye mama,Diana dah nak turun ni.assalamualaikum.see you soon

Ibu Diana:ok bye.Waalaikumsalam.Drive safely.

Diana pun terus mengambil kunci keretanya.Dia membuka pintu kereta BMW nya dan terus berlalu.

I'm like a crow on a wire,
Your the shining distraction that makes me fly

Telefon Diana berdering,dia melihat kawannya Angellin yang menelefonnya,dia segera mengangkatnya.

Diana:hello

Angellin:hello,hai Diana,awak kat mana sekarang?free tak petang nanti?

Diana:belum tau lagilah,kan harini first saya bekerja,saya on the way pergi hospital ni,kenapa?

Angellin:oh takda,Zawanah nak bawa kita pergi ke Starbucks sebab harini Zawanah cuti,Dia cuti tiga hari.

Diana:ohh,Zawanah yang bawa.nantilah saya check schedule saya petang ni saya free ke tak,kalau saya free saya telefon lah.awak tak kerja ke?

Angellin:habis dah kerja saya petang nanti.Pagi jak saya ada pesakit perlu ada pembedahan.

Diana:ohh yakah,oklah nantilah saya bagitahu kalau saya free.Thanks sebab ajak.ok bye dah nak sampai dah ni.

Dia mematikan panggilannya dan terus letak keretanya di tempat parking staff.Dia terus mengunci keretanya dan masuk ke dalam hospital.Dia terus pergi melihat jadual nya.Dia melihat dia hanya ada pesakit yang perlu pembedahan waktu pagi.Diana terus menelefon Angellin.

Angellin:hello

Diana:hello Angellin,saya dah tengok jadual saya and saya free petang ni

Angellin:baguslah tu,dapat kita lepak kat Starbucks dengan Zawanah.

Diana:kan, pukul berapa?

Angellin:pukul 3

Diana:oh ok,bye Angellin,i got to go,ada pembedahan yang perlu dijalankan,see you soon.

Angellin:ok,bye

Diana pun segera pergi ke bilik doktor nya dan menyimpan fail failnya di atas meja dan mengambil baju dan penutup mulut dan terus pergi ke wad pembedahan.Dan pembedahan pun dijalankan.

Setelah 3 jam pembedahan,akhirnya Diana pun balik dari hospital dan terus balik ke rumah.Dia terus bersiap untuk pergi berjumpa dengan kawannya.

Diana:assalamualaikum.

Ibu Diana:waalaikumsalam,ehh awal balik.

Diana:ya,shift pagi je ada.

Ibu Diana:ni ada nak pergi mana lagi ke?

Diana:ya mama,nak jumpa Angellin dengan Zawanah dekat Starbucks nanti.oklah mama,Diana pergi atas dulu nak tukar baju.

Ibu Diana:oh,ok,pukul brapa pergi?

Diana:pukul 3.oklah mama Diana naik dulu

Ibu Diana:ok

Diana terus ke biliknya Dan terus pergi bersiap.

Diana:ok bye mama,Diana turun dulu.assalamualaikum

Ibu Diana:ok bye,waalaikumsalam.jangan balik lewat sangat

Diana terus memandu keretanya ke Starbucks,setelah sampai,dia melihat Zawanah dan Angellin telah berada di Starbucks.

Diana:hai Angellin and Zawanah.sorry lambat.

Angellin,Zawanah:hai

Zawanah:tak lambat pun,kami baru je datang

Diana:oh,yakah,haha,nasib tak lambat.haha

Angellin:order air jom

Mereka pun memesan air mereka.

Diana:haa,ni Zawanah,berapa hari cuti?

Zawanah:3 hari

Diana:ohh,oklah tu

Zawanah:yaa,dapat relax sekejap haha

Angellin:tak sangka lah,kita dah lama berkawan and masih bersama lagi.

Diana:kan,kita ni dicencang air pun takkan putus,tapi bestlah kita masih sama,tak rindu satu sama lain

Angellin:tapi kalau Zawanah kerja kan dia lama lagi nak cuti,rindulah,haha

Zawanah:haha,takpa,kalau saya cuti panjang nanti,kita jalan sama sama lagi,hehe

Setelah beberapa jam mereka berbual,mereka pun balik,begitu akrabnya persahabatan mereka.

Selepas beberapa minit memandu,akhirnya Diana pun sampai ke rumah.Diana terus ke biliknya dan terus mandi.Dia turun ke bawah dan melihat di bawah tiada ibu bapanya.Diana pergi ke dapur dan hanya meneguk air dan dia terus tidur awal untuk menjalani rutin hariannya seperti biasa lagi esok.

To be continue...




Crushku, Suamiku?Where stories live. Discover now