Awal pagi lagi, Almalia sudah berusaha menjolok lemon dibelakang rumah kedai mereka. Terjongket-jongket Almalia menjolok lemon yang cuma subur berbuah di bahagian atas pokok tersebut.
"Kenapalah pokok yang rendah camnih boleh berbuah cuma kat bahagian atas?" Rungut Almalia perlahan. Almalia kemudian meletakkan kayu yang digunakan untuk menjolok buah lemon tersebut lalu memandang sekeliling dengan lagak seorang pencuri.
Kaki kanan di letakkan di dahan pertama.
"Ouch!" Duri mencucuk peha Almalia.
Kaki kiri diletakkan di dahan kedua. Berjaya.
Namun belum sampai 20 saat keseimbangan badan Almalia mula hilang.
Praakkk!! Kedengaran dahan pokok lemon tersebut patah.
Gedebuk!
"Mamaa! Mamaa!" Kedengaran suara memanggil Puan Diana.
Alamak! Almalia kenal suara tersebut.
"Mama, cepat maa! Buah nangka jatuh!!" Kedengaran satu suara lagi.
"Almaaa!!" Kali ini suara yang memang dikenali sejak azali, suara mamanya sendiri. Almalia bangun perlahan kemudian menoleh kearah mamanya, Puan Diana. Kemudian dia tersenyum kelat. Dijelingnya si kembar yang berdiri di sebelah Puan Diana. Berdekah-dekah mereka ketawa.
"Alma buat apa nih panjat pokok pagi-pagi buta macamnih?" Soal Puan Diana sambil mencekak pinggang.
"Alma nak ambil buah Lemon." Jawab Almalia perlahan hampir tidak kedengaran.
"Kayu kan ada, kenapa nak panjat pula? Tengok peha tuh dah berdarah dah." Kata Puan Diana risau.
"Kenapa nih pagi-pagi buta dah bising dekat belakang nih?" Soal Encik Razid. Puan Diana menoleh kearah Encik Razid kemudian membalas, "abang tengoklah anak abang nih."
"Nak ambil buah lemon ya? Kesian anak papa. Mari papa tolong ambilkan." Kata Encik Razid seraya mengambil galah yang digunakan untuk menjolok buah lemon lalu menjolok buah yang berada di puncak pokok lemon tersebut.
"Diana, pergi basuh luka kat peha Alma tuh. Letak ubat lepas tuh letak plaster." Arah Encik Razid.
"Mari Alma.. ikut mama," kata Puan Diana. Vanessa dan clarissa ketawa berdekah-dekah melihat kakak mereka yang gemuk jatuh tersembam.
"Tak baik ketawakan kakak, kalau clar dan vann yang jatuh? Nak ke kakak ketawakan?" Soal Encik Razid. Perlahan-lahan kembar tersebut menggeleng.
"Masuk, tolong mama apa yang patut," kata Encik Razid kemudiannya.
* * *
"Kau ada minum air lemon suam hari ni?" Soal Miara. Almalia mengangguk.
"Air apa tuh?" Soal Fatrah pula sambil menuding kearah botol air yang dipegang oleh Almalia.
"Air Lemon.. papa buatkan pagi tadi." Kata Almalia sambil tersenyum. Jemima ketawa.
"Adoii, Alma. Kenapa uncle yang buatkan? Aunty mana?" Soal Jemima. Almalia ketawa.
"Pagi tadi masa nak ambil lemon aku jatuh sebab dahan yang aku pijak tuh entah macamana boleh patah pula. Kat peha nih tercucuk duri pokok lemon tuh. Jadi masa mama ubatkan peha saya nih, papa tolong buatkan air lemon. Siap ada spare kat freezer tau. Hehehe.." panjang lebar penjelasan Almalia.
"Hah, uncle dah bersusah payah untuk kau jadi kau jangan tak habiskan pulak air lemon tuh. Ingat goal kau Alma," kata Jemima.
"Yalah, aku pun nak juga merasa jadi kurus nih." Kata Almalia tapi disambut dengan ketawa dibelakang mereka berempat. Mereka menoleh,