MUKASURAT 1

677 18 0
                                    

"Boleh saya ambil order sekarang?"

Lembut aku bertanya kat lelaki yang tengah keseorangan di meja yang kt sudut Zealous's Cafe, tempat aku kerja. Setiap hari lelaki ni mesti datang ke sini dan akan memilih tempat di situ. Dia da macam 'regular customer' kat kafe ni. Tapi, setiap kali dia datang, muka dia mesti dalam kesedihan. Dia hanya akan duduk kat tempat tu dan membuang pandangannya ke luar kafe, entah apa yg dipandang, aku pun tak tau. Tapi, aku perasan yang pandangan dia tu kosong.

"Woi! Nah order tadi! Pergi hantar! Berangan pulak dia..."

Sergahan Akym membuatkan tekaan-tekaan aku pasal lelaki tu terbantut.

"Hey! Terkejut la!"

"Haha.. Ni haa order untuk mamat tu. Regular customer kita tu. Pergi hantar."

Aku ambil dulang yang ada sepotong kek karamel dan segelas cappucino ais tu. Kaki aku teratur melangkah ke arah meja tu. Sambil tersenyum aku berkata.

"Encik, ni yang encik order tadi. Enjoy..."

Lelaki tu hanya mengangguk tanpa senyuman pun. Itu la kebiasaannya respon lelaki tu bila aku hidangkan makanan. Aku berjalan semula ke kaunter makanan, tempat Akym tadi. Aku duduk kat kerusi depan kaunter tu.

"Eh, Akym! Kau perasan tak?"

"Ha... Dah! Dah! Mula la tu nak bergosip."

"Bukanlah! Dengar la dulu aku nak cakap ni!"

"Haa... Apa dia?''

"Mamat tu.."

Aku memuncungkan bibir ke arah lelaki tu. Dia tengah menyuap sesudu kek ke dalam mulut.

"Kenapa dengan mamat tu? Kau suka dia ke? Haha.."

"Ish! Bukanlah.. Kau ni! Tak.. Dia tu pelik la."

"Pelik apa nya?"

"Kau perasan tak. Setiap kali dia datang sini, muka dia mesti masam, muram.."

''Biasa la tu. Setiap orang ada masalah."

"Tapi tiap-tiap hari tau. Takkan la tak selesai problem dia tu."

"Wahai Cik Anees ku. Kalau kau nak tau sangat, pergi la tnya dia."

"Ala.. Bosan la cakap dengan kau ni. Respon tak menarik langsung.''

"Haha... Da la! Aku pun malas nak layan kau. Baik aku pergi belakang tu haa. Banyak lagi kerja yang aku kena buat."

Akym pergi ke dapur tinggalkan aku seorang kat situ. Otak aku ligat cuba mentafsir lelaki tu.

'Dia ni nampak muda lagi. Maybe 23, 24. Sebaya aku. Tapi muka macam banyak sangat masalah. Senyum, tak pernah langsung. Datang sini, duduk tempat tu, lepas tu senyap je pandang luar. Hm.. Muka dia boleh tahan handsome. Gaya pun smart. Kenapa dia jadi macam ni eh?'

"Woi! Termenung lagi?!"

Sekali lagi Akym menyergah aku dari belakang.

"Weyh kau ni! Kalau aku ada sakit jantung, da lama aku mati keras kat sini tau."

"Haha.. Kau tu yang dari tadi asyik mengelamun je. Ni haa, order untuk meja 13. Pergi hantar."

Sambil menjeling Akym, aku ambil dulang yang berisi 'Rockie Beef Burger' dengan segelas 'Soft Drink'. Aku berjalan melintasi meja 25, meja tempat lelaki tu duduk. Dia masih memandang ke luar. Aku meneruskan berjalan ke meja 13.

"Silakan, encik. Selamat menjamu selera."


*****


SAYANG SELAMANYAWhere stories live. Discover now