MUKASURAT 4

289 16 0
                                    

"Ok, guys.. Anees balik dulu!"

Aku melambai kat kawan-kawan sekerja aku sambil tangan memulas tombol pintu. Masa tu juga Aboy berlari kecil menuju ke arah aku.

"Anees! Anees! Tunggu!"

"Ada apa, Aboy?"

"Jom balik dengan Aboy. Syif Aboy pun da habis ni."

Aboy terus menarik tangan aku keluar dari kafe. Beberapa tapak melangkah, aku memberhentikan perjalanan.

"Eh! Eh! Kejap Aboy! Err.. Anees da janji dengan kawan Anees. Nak jumpa dia sekarang ni."

"Kawan?! Siapa?"

Aku diam. Aku tau Aboy mesti tak bagi kalau aku cakap aku nak pergi jumpa lelaki tu.

"Siapa kawan Anees ni? Aboy nak ikut la."

"Eh! Takpe la. Bukan Aboy tak boleh ikut. Tapi, Anees takut kawan Anees tu tak selesa pulak kalau ada Aboy."

"Siapa kawan Anees sebenarnya ni?"

Aku tertunduk diam. Tak tau nak tipu apa lagi. Aboy da lama kenal aku. Dia mesti da tau kalau aku sorokkan sesuatu daripada dia.

"Anees nak jumpa mamat tu, kan?!"

"Hm.. Memang Anees nak jumpa dia.Tapi Aboy jangan risau. Anees pandai jaga diri."

"Mana boleh Aboy tak risau."

Aboy mengusap pipi aku dan meneruskan kata-kata.

"Anees la orang yang paling Aboy sayang. Aboy sayang Anees sangat-sangat. Walaupun kita da... Clash, kita da tak sama macam dulu, but, I'm still loving you..."

Terkesima aku mendengar kata-kata Aboy tadi tu. Sambil mengalihkan tangannya, aku berkata.

"Aboy.. Anees pun sayang Aboy. Tapi.. Tak lebih dari sorang kawan. Kita da takde jodoh. Sekarang ni Anees perlukan life Anees. Aboy cari la life Aboy. Tu la yang patut kita lakukan sekarang ni. Jangan la kongkong Anees macam dulu."

Aboy tertunduk.

"Ok la. Anees pergi dulu. Bye!"

Aku beredar dari tempat Aboy berdiri tu. Aku pantas melangkah ke jambatan tanpa menoleh ke belakang lagi. Aku tak sanggup nak tengok muka kecewa Aboy tu. Dari jauh lagi aku da nampak lelaki tu bersidai kat tiang jambatan. Aku tersenyum melihat dia. Bila aku nampak dia, aku rasa macam hal aku dengan Aboy tadi hilang.

"Hai! Lama tunggu?"

"Lama.."

Sepatah perkataan tanpa senyuman yang dia balas.

"Hm.. Ada apa awak nak jumpa saya ni?"

"Entah la. Tak tau nak cakap apa."

"Aik?! Da tu, kenapa nak jumpa saya?"

Aku menggeleng-geleng kepala. Keadaan menjadi senyap. Mata aku mengikut deras arus sungai tu. Aku pandang lelaki tu. Dia pun tengah tengok aliran sungai tu. Aku cuba memulakan perbualan.

"Hmm.. Saya belum tau nama awak lagi?"

"Saya Faruq. Awak?"

"Saya Anees."

Keadaan menjadi senyap semula. Macam tak ada topik yang nak dibualkan padahal sebelum jumpa dia tadi, macam-macam benda aku da atur dalam kepala ni untuk tanya kat dia.

"Faruq, boleh Anees tanya something kat Faruq?"

"Hm?"

"Faruq ada problem ke?"

"Manusia mana yang tak ada problem."

"Kalau tak kisah, Faruq boleh share masalah tu dengan Anees."

Faruq diam, sepi.

"Faruq ni memang tak reti senyum ke?"

Faruq diam lagi. Aku menghela nafas kecewa. Aku da letih bertanya tapi tak berjawab. Aku terdiam. Akhirnya, Faruq bersuara jugak.

"Faruq da tak reti nak senyum sejak Faruq hilang orang yang Faruq sayang sangat."

"Maksud Faruq?"

Faruq tunduk menghembuskan nafas kehibaan. Nampak jelas muka dia tengah sedih. Aku menunggu Faruq nak buka cerita.

"Dulu, Faruq ada tunang. Nama dia Sofiyah. Kitorang baru 2 bulan tunang. Kitorang plan bulan Jun ni nak kahwin."

Faruq terhenti. Aku sabar mendengar cerita dia.

"Anees ingat lagi tak accident yang berlaku dekat dengan kafe tempat Anees kerja tu? Hm.. Accident yang kat depan butik Meng's Collection tu.."

Aku mengangguk.

"Nahas tu yang meragut nyawa Sofiyah. Kereta dia bertembung dengan lori pasir dari arah bertentangan. Kereta dia remuk habis dan dia tersepit kat dalam kereta tu. Dia meninggal kat situ jugak."

"Ouh.. I'm sorry for your loss. Hm.. Sabar eh.. Mungkin da sampai waktu dia. Kita da tak boleh nak buat apa."

"Kat kafe tu, Faruq suka duduk kat meja 25 sebab dari situ Faruq boleh nampak tempat accident tu. Kat situ jugak Faruq rasa macam Faruq boleh nampak dia."

"Dia dari mana malam tu?"

"Sebenarnya malam tu kitorang baru lepas dinner. Dia datang naik kereta dia. Saya naik kereta saya sendiri. Kitorang happy je masa dinner tu. Tak tau pulak kegembiraan tu petanda yang dia akan tinggalkan saya... Selamanya..."

"Takpe la Faruq.. Yang pergi tetap akan pergi. Kita yang masih bernafas ni mesti kuat untuk teruskan hidup."

"Tapi saya macam tak boleh nak lupakan dia. Sofiyah macam ada je kat depan mata ni."

"Sebenarnya, dia memang ada... Tapi bukan kat mata.. Kat sini.. Kat hati Faruq ni. Jangan sesekali Faruq cuba lupakan orang yang Faruq sayang sebab orang-orang macam tu, makin kita cuba nak lupakan, dia makin hidup dalam jiwa kita."

Faruq menbisu. Aku cuba menyedapkan hati dia.

"Faruq kena kuat. Hidup ni memang mencabar. Kadang-kadang kita memang akan di uji macam ni. Tapi ingat, sabar dan tabah akan sentiasa membuahkan hasil."

Faruq masih berdiam diri. Aku pulak da tak tau nak cakap apa lagi.

"Hm.. Ok la. Da nak malam ni. Baik Anees balik dulu. Faruq fikir-fikirkan la apa yang Anees cakap tadi."

Aku menahan teksi yang lalu di situ dan terus naik. Masa melintasi Faruq yang masih termenung tu, aku suruh pemandu teksi tu perlahankan kereta. Aku turunkan cermin teksi tu dan menjerit kat Faruq.

"Faruq! Lagi satu pesan Anees! Kadang-kadang senyuman adalah penawar kedukaan. So, smile la selalu. Jangan asyik buat muka ketat je."

Kemudian, aku terus berlalu dari situ dengan dipandu oleh pemandu teksi tu.


*****


SAYANG SELAMANYAWhere stories live. Discover now