Kapitalizm

9 0 0
                                    

Kapitalizm:  Özel mülkiyetin, üretim araçlarının büyük bir bölümüne sahip olduğu ve işlettiği; yatırım, gelir dağılımı, üretim, mal ve hizmet fiyatlarının arz ve talebin buluştuğu piyasa ekonomisi tarafından belirlendiği sosyal ve ekonomik sistemdir. 

Bu ekonomik sistemin 16. ila 19. yüzyıllar arasında özel bir adı olmadan ortaya çıktığı varsayılmaktadır. Temel amaç, her seferinde daha çok üretip kazanılanı da aynı hızda tüketmektir. Bu ekonomi düzeninde, belli bir kesim üretir ve belirli bir kesim tüketir. Genellikle ekonomiyi canlandırdığı için tüm ülkeler bu ekonomik sistemle idare edilir ancak bu sistemin kötü yönleri de vardır. Üreten ve tüketen kesimler arasında sınıf farklılıkları oluşur ve bu insanların aralarında gruplaşmasına neden olur. Ayrıca bu sistem, insanlar arasında sınıf farklılığı yarattığı için köleler grubu, çeşitli zengin aile grupları ortaya çıktı ve tüm insanların eşit olduğu ilkesini bozdu.

Çoğu belirlenmiş grup, soylar sayesinde yüzyıllar boyu aynı kaldığı için atalarımızla aynı sosyo-ekonomik durumdayız. Bu gruplar herhangi mucizevi birşey olmadığı takdirde alt sınıflar tarafından değiştirilemez, sadece üst sınıfların buna yetkisi vardır. Ancak bu olay kapitalist sistemin zaman içinde gelişmesiyle daha çıkılamaz bir hal almıştır. Üst sınıf yıllar geçtikçe arayı daha fazla açar ve alt sınıf geride kalır. 

Eski zamanlarda bu tür olaylar su üstünde olduğu için herkes tarafından görülebilmiş ve kapitalizm büyük değişimlere sebep olmuştur. Bu değişimleri örneklersek, Büyük buhran ve ingiliz sanayi devrimi kapitalist düşünce biçimi ile olmuş olaylardır. Sanayi devrimini örnek alalım, belirli bir işçi kesimi vardı ve seri üretim yapabilmek için gün boyu yemek molaları bile olmadan çalışıyorlardı. Bir süre sonra, bu olay İngiltere'yi epey güçlendirdi ve günümüzde kullandığımız birçok eşyanın icat edilmesini sağladı ancak insanlar arasında uçurumlar boyu sınıf farkı yarattığından, insanlar gruplaştı.

Nüfus arttı ve işçiler haklarını aradıkları için sosyalizm görüşü ortaya çıktı. Bunun üzerine, İngiltere işçiler üzerine yapılan baskıyı yıllar geçtikçe azaltmaya başladı ve çocuk işçilerin çalışması yasaklandı. Ancak hala bir sınıf farkı var ortada ve dünyada maalesef hiçkimse eşit değil. Kimse bir evsiz ile bir CEO'nun eşit olduğunu söylemez. Çünkü evsizin parası yoktur, CEO'nun vardır. Onlar farklı insanlar değildir, sadece düşünceleri farklıdır. Fakat biri kapitalizm mağdurudur ve diğeri kapitalizmin kölesidir. Kapitalizmden tek pozitif yararlanan ancak ve ancak bizi yönetenlerdir.

Bu ekonomi sisteminin zararları bilinmesine rağmen uygulanmasının sebebi paradır. İnsanlar, bir üst sınıfları tarafından para ile tehdit edilir ve bu bir döngü oluşturur. Bizi yönetenler, bizi kandırmak için herşeyi kullanır. Medyayı, köleleşmiş dostlarımızı,reklamları ve daha sayamayacağım bir çok şeyi. En sonunda öyle bir noktaya gelinir ki; dünya üzerinde yaşayan insanlar, yaşamaları için yönetenlere itaat etmeleri gerektiğini anlar.  



BizHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin