(4)
معتز:بوص يايوسف..من واقع خبرتى ممكن اقولك ان ده حب.
يوسف بسخريه:حب!!بالله عليك اسكت.
معتز:لو مش حب ماكنتش هتفضل سرحان فيها بالشكل ده..لو مش حب ماكنتش كل ماتفتكر الشاب اللى وصلها البيت وهتبقى هتجنن وتعرف.
يوسف:بس انا وساره علاقتنا متوتره من زمان.
معتز:كانت متوتره..بوص يايوسف انت عيبك انك مع احترامى ليك طبعا بس هقولك راءيي فيك بصراحه..عيبك يايوسف انك تابع للمظاهر جدا.
وبيهمك الشكل والجمال..عشان ربنا كرمك بشوية جمال ومحاط بالجميلات فاعتدت على الامر واصبحت مغرور بجمالك ده..وديما بتحب الجميلات بس اللى يقربو منك.
عشان كده ماكنتش بطتيق ساره قبل ماتتغير يمكن لما بان جمالها المدفون وظهرت انوثتها اتجذبت ليها.
يوسف:طيب مايمكن يكون انجذاب بس.
معتز:كنت ممكن اقولك كده لو ماكنتش حكتلى على الشاب اللى وصلها بيتكو بس دلوقتى احب اقولك انك بتحبها بنسبة 100%.
رجع يوسف راسه لورا على الكرسى وهو بيفكر.
كيف ضيعتك في زحمة أيامي الطويلة
لم أحل الثوب عن نهديك في ليلة صيف مقمرة
يا عبير التوت من طوقيهما مرغت وجهي في خميله
من شذى العذراء في نهديك
ضيعتك آه يا جميلة
إنه ذنبي الذي لن أغفره
كيف لم أحببك يا لهفة ما بعد الأوان
في فؤاد لم تكوني فيه إلا جذوة في مجمره
شعرك الأشقر شع اليوم شمشا في جنابي
يتراءى تحتها ساقاك يا للزنبق
رف من ساقيك
آه كيف ضيعتك يا سرحة خوخ مزهره
آه لو عندي بساط الريح
لو عندي الحصان الطائر
آه لو رجلاي كالأمس تطيقان المسير
لطويت الأرض بحثا عنك
لكن الجسورا
قطعتها بيننا الأقدار مات الشاعر
في و انسدت كوى الأحلام
أه يا جميله
معتز:ماعلينا هاروح انا اشوف شغلى..اه صحيح هنعمل ايه فى المناقصه انت مادتنيش اى اوردر.
يوسف:فكرتنى..انت هتعملى ميزانيه بكل حاجه وتجمعلى الاوراق كلها فى فايل وتجبهولى فورا لما تخلصو.
معتز:ماشى.
...................................................................................................................................................