II

28 1 0
                                    

Stii ce ne macina cel mai des pe toti? Probabil faptul ca puteam face ceva, si nu am facut. Stii cum se numeste sentimentul asta? "Vionvatie"..

Vinovatia apare cand o situatie este atat de grava si tu nu ai facut nimic sa o opresti, desi puteai. Atunci te simti vionovat de situatie, desi pe buna dreptate. Exista insa cazuri in care oamenii se simt vinovati pe nedrept. Spre exemplu, in iubire, unde sentimentul acesta apare cel mai des, unul din ei comite ceva, iar celalalt se simte vinovat crezand ca e vinovat de ce s-a intamplat. Uneori e posibil sa se intample asta din vina lui, dar exista si posibilitatea de a fi vina celuilalt. Sau la o despartire, sunt cazuri in care respectivul cuplu arunca cu acuzatii si fiecare crede ca nu a gresit cu nimic si ca doar celalalt e vinovat. De cele mai multe ori ambii sunt vinovati, dar nu se exclude si celalalt caz.

Stii cine se simte vinovat tot timpul? Parintele. Un parinte mereu se simte vinovat ca nu iti poate indeplini fiecare dorinta, se simte vinovat cand nu il asculti. Unui parinte ii este greu sa isi inchipuie ca el nu are sa iti ofere, ca nu are de unde sa iti ofere. Un parinte face pe dracu-n patru si iti da. Nu acum, poate nici maine, dar poimaine sigur. Tocmai de asta parintii nu mai spun "Te iubesc!" atat de des si nu te mai imbratiseaza, pentru ca el isi ocupa majoritatea timpului muncind pentru a avea tie, care ceri tot mai des, de unde a-ti oferi. Un parinte se simte vinovat cand nu il asculti, stii asta? Il apasa vina ca nu a reusit a-ti oferi o educatie suficient de buna incat tu sa nu mai comiti greseli. Cand tu faci ceva, lumea te mustreaza pe tine, apoi auzi un om ca ii spune mamei tale "Tu asa educatie ii dai copilului tau?" Habar nu ai cat de tare i se sfasie inima caci ea se chinuie sa iti ofere cea mai buna educatie si tu o dezamagesti..

Acum luand in vedere si cazul opus, stii cand se simte un copil vinovat? Un copil se simte vinovat cand nu reuseste sa multumeasca pe toata lumea. Incepe sa apara vina asupra propriei persoane, ceea ce duce la descurajare. Un copil se mai simte vinovat cand nu primeste destula iubire fata de cat are el nevoie. Un copil e mult mai sensibil decat ai crede, un cuvant spus gresit si un ton mai ridicat ajung in creierului lui precum cioburile de sticla si ii zgaraie creierul fara mila. El nu stie la o varsta frageda ca parintii isi rup spatele muncind si cere "mama", cere"tata". Pare ca m-as contrazice singura in raport cu ce am mentionat mai sus, dar am adus in subiect si acest lucru pentru a readuce la viata o fraza: "Nu e usor sa cresti un copil!". Doar gandeste-te la lucrurile astea doua, si la parinti, si la copii..

Cu cat crestem, cu atat sentimentele noastre de vinovatie sunt mai mari. Cand prietenii te dezamagesc sau pleaca din viata ta, apare atat sentimentul de vinovatie cat si cel de singuratate. Tu nu stii ce ai facut, cum ai facut sau cu ce ai gresit, dar pur si simplu crezi ca esti vinovat de absolut tot si te induci singur in eroare. Alteori, cand iubitul/iubita te paraseste, uneori se intampla sa fii genul de persoana care se considera vinovata pentru tot si te macina intrebarea "CE NAIBA AM FACUT?" sau "DE CE AM LASAT SA SE INTAMPLE ASTA?". Atunci este momentul cand iti vine sa te iei de cap si sa iti dai palme care sa se imprime vesnic pe fata ta, sa stii ce sa NU mai faci data viitoare.

Oricum ar fi, din propria experienta am invatat un lucru: vinovatul este intotdeauna la plural. Nu exista niciodata un singur vinovat, exista doi sau mai multi vinovati. Dar intrebarea cea mai mare este: Tu esti capabil sa iti asumi vinovatia fata de situatiile esuate din viata ta? Sa stii ca multi nu sunt capabili sa recunoasca ca sunt vinovati de ceva, insa sunt constienti deja.

Demonii realitatiiUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum