Bab 1

152 4 9
                                    

"Dian...ooooh Dian!!! Dian dengar tak Mummy panggil ni?," jerit Puan Aida a.k.a Mummy 'the big boss' memanggil anaknya yang sedang khusyuk menonton rancangan televisyen kegemarannya di ruang tamu.

"Ya Allah! Aku panggil dia buat-buat tak dengar. Sharifah Adriana Az-Zahrah!!!!!," Puan Aida sekali lagi menjerit bagaikan jam loceng berdering memanggil anaknya yang manja dengan sapaan Dian.

"Hisy Mummy ni, kenape? Nak terjerit-jerit. Nanti kalau alat pendengaran Dian rosak macam mane? Sampai bile-bile la Mummy kene jerit sebab Dian dah tak dengar langsung mase tu," Ujarku dalam nada usikan.
"Meh sini Mummy,duduk dekat Dian ni, Mummy nak jumpe dengan bakal menantu Mummy ke idok? Ade dua orang yang still available for now. Mummy pilih ek..Dian tak kesah," kataku sambil menunding jari ke arah rancangan televisyen Korea yang sedang disiarkan di kaca televisyen, M!Countdown.

"Mummy tak suke lah orang yang tak bersunat macam dieorang tu,kotor tau Dian. Lepas tu, menari-nari macam sotong dekat pasar tu. Itu yang Dian nak? Hisy..tak sesuai langsung nak jadi menantu Mummy tau,"Bidas Puan Aida yang sering menentang minat Dian at K-pop.
"Dian,honey..you better think carefully, betul ke keputusan Dian ni? Dian tak menyesal tinggalkan Mummy dengan Daddy? Because first of all it's for your own future,"kata Puan Aida kepada anak perempuan tunggalnya.

"Yes Mummy,I've decided. It's my decision. Please respect it," balasku dengan harapan Mummy dan Daddy akan merestui pemergianku ke England bagi melanjutkan pelajaran ke menara gading dalam bidang perubatan.

"Okay..at the end,it's up to her honey, let her make her own choice..she's not your baby girl anymore..she's an adult now,"sokong Daddy yang memang sporting habis tak macam Mummy yang aku gelar 'Ratu Bebel'...Hahahaha..but I still love her😘. Daddy selalu menyebelahiku apabila dimarahi oleh Mummy. Thumbs up for you Daddy.

Kuala Lumpur International Airport (KLIA)

"Passport ade? Baju cukup tak?," Tanya Puan Aida dengan teliti. Yalah, tentu sahaja Puan Aida bimbang akan keadaan anaknya yang selama ini tidak pernah berpisah dengan beliau dan suaminya kini, mereka terpisah sejauh beribu-ribu batu jauhnya.

"Yes Mummy, I'm not a kid anymore. I'm grown up now.," aku cuba meredakan kebimbangan ibuku. "And one more thing, I have Mr. Teddy with me. Teddy boleh jagakan Dian.," kataku sambil tersengih dan berharap supaya Mummy dan Daddy sentiasa berada dalam keadaan yang selamat memandangkan aku dan abang Adrian sudah tiada disamping mereka disebabkan oleh tuntutan ilmu yang telah dipikul.

"Perhatian kepada para penumpang pesawat AM3806 ke England. Anda diminta berkumpul di Balai Berlepas dengan kadar yang segera."

Setelah mendengar pengumuman yang dibuat oleh pekerja Malaysia Airlines, aku bergegas menuju ke Balai Berlepas seperti yang telah diarahkan sebentar tadi. Aku mengucup tangan kedua ibu bapaku sebelum beredar dari situ. Aku terlihat Mummy menitiskan air mata saat mengetahui bahawa aku akan pergi meninggalkannya.

"Hang in there Mummy, Dian tahu bukan senang Mummy nak berjauhan dengan Dian sebab Dian pon sama tapi Dian gagahkan diri because for my future,Mummy,"bisik hati kecilku.

Dian melangkah berat menuju ke Balai Berlepas. Selepas ini,dia pasti akan sangat merindui hangatnya belaian kasih yang diberikan oleh kedua ibu bapa nya. You have to be strong,Dian, desis hati kecilku.

Second ChanceWhere stories live. Discover now