BAB 5

7.6K 193 1
                                    

Jam menunjukkan 5 petang . Lily keluar duduk di pondok hadapan rumah nenek rayyan . Baju berlengan pendek , seluar getah bercorak batik menampakkan Lily mcm orang kampung muka bandar huhu . Oh sangat indah suasana kampung tenang sahaja ~

" Menungkan apa " tanya rayyan sambil berjalan duduk di sebelah Lily . Lily mencebik .

" Tak ada apa hm .. bosan lah " Kata lily lembut . Rayyan memandang lily lama ..

" Cantik lah awak pakai baju dgn seluar mcm ni sgt elegan " Kata rayyan ikhlas sambil tersenyum .

" Perli eh ? " Lily memandang rayyan tajam . elegan ? mcm apa ja aku tgk . Rayyan hanya ketawa .. Hana yang melihat kemesraan Mereka berdua mula berasa cemburu .

" Kak Lily nak gi tak main dekat bendang ? " soal Hana tetiba memberhentikan gelak ketawa rayyan .
" Ar bendang ? apa tu ? " tanya lily pelik .. er buat malu ja la bendang pun tak tahu T-T

" Bendang tu sawah padi Cik Lily .. " jawab rayyan .. Hana hanya menunggu jawapan Lily ..

" Oh jum lah .. lily pun tgh bosan ni .. " kata lily meninggalkan Rayyan dan berjalan bersama hana ke Bendang .

" Nak ikutt !! " jerit rayyan . sambil berlari anak mengikut Lily dan hana

***

Mereka bertiga berjalan di atas jalan yang diperbuat khas untuk pesawah jalan . Kuning kuning sahaja pokok padi menunggu masa untuk diproses .

Hana membetulkan tudungnya yang senget ditiup angin . Lily mengikat rambutnya yang asyik beterbangan . rayyan ? melihat perbuatan lily .

" Kita jalan sini orang tak marah ke ? " tanya lily pelik sambil menarik pokok padi dihadapan nya .

" Orang tak marah kalau kita jalan jalan dekat sini tapi orang marah bila kita cabut pokok padi mereka " perli rayyan . Hana dan rayyan serentak ketawa . lily hanya mencebik

" Abang ! tgk sana tu ada orang tangkap ikan lah ! " jerit hana teruja dn berlalu meninggalkan Lily dgn rayyan .

Lily mengikut jejak hana tetiba dia tersadung dan terjatuh .

" auuuu ! " Jerit lily kecil

" Cik lily ! ish lain kali jalan lah tak payah larii bukannya lari pun ikan tuu " marah rayyan lembut sambil mengangkat lily . lily mencebik geram . tak guna betul nasib tak sakit sgt !

" Abang jum tangkap ikan nak ? " Tanya hana sebaik sahaja Rayyan dan lily smpai di tebing sungai tersebut . Lily hanya memandang .

" Jum ! Cik lily taknak join ? " tanya rayyan teruja . Lily hanya menggeleng .

" Okay Cik lily tgk je la ye " arah rayyan . Lily angguk dia hanya duduk dan melihat mereka menangkap ikan .
setelah setengah jam lebih mereka menangkap ikan .. lily mula bosan

Dia bangun dan meninggalkan Hana dan rayyan . Hana yang perasan Lily bangun pergi meninggalkan mereka berdua hanya membiarkan sahaja . Rayyan tidak sedar dan masih berseronok dgn perbuatannya .

****

Rayyan keluar dari sungai dan dia sedar lily sudah hilang . Dia mulai gelisah .

" hana ! nampk tak lily pegi mana ? " Tanya rayyan gelisah . hana hanya mengeleng dan keluar dari sungai .

" Abang rayyan tunggu lah hana !! " jerit hana apabila rayyan berlalu meninggalkan nya ' ish takguna betul ' bisik hati hana .

DI RUMAH OPAH

Lily duduk sambil menyicah dgn opah .. Pelam masam + kuah rojak . perh mereciks hawauu ! ttba dia ternampak rayyan .

" Lah Cik Lily kat sini rupanya penat saya carii " Kata Rayyan sambil termengah mengah . tak pasal harini dia jadi usain bolt !

" tulah lain kali jangan ingt kan dia saja yang ada kat sana . nasib baik lily ingat jalan pulang kalau sesat tadi kamu jugak yang susah Yan " balas opah . haih terkejut benar dia apabila melihat lily jalan seorangan ke rumah . Lily hanya diam dan menikmati pelam masamnya itu .

" yelah salah Yan " kata rayyan . lega hatinya melihat lily selamat.
Lily masih diam membisu

Cik Lily , Encik Inspektor .Where stories live. Discover now