Del 9

57 7 4
                                    

Ispote våknet med ett rykk. Buskelabb dyttet borti henne. "Du mumlet i søvne" hveste han. Ispote reiste seg opp på potene. Hun gikk for å spise. Så hørte hun et hyl fra barselhulen. Ispote løp mot barselhulen. Droplevinge lå med Jordpus slapp mellom potene hennes. "Hva har skjedd? " spurte Fjærstjerne som hadde kommet bort. "Jeg... De lå inntil meg i natt, så... Da jeg våknet var Jordpus iskald. " mjauet Droplevinge trist. Tårene rant ut fra øynene hennes. Ispote kom til å tenke på dronningen og kattungene.
"Gjørmehale du begraver datteren din. " mjauet Fjærstjerne. Gjørmehale snudde og gikk med, den slappe kroppen. "Har Skjærepus det bra? " spurte Ispote. "Ja. Tror det. " svarte Droplevinge.

Ispote hadde gått på jakt alene. "Hei, du der! " mjauet en skilpaddemønstret katt. Ispote freste. "Hvem er du? Jeg heter Opal. " fortsatt katten. Ispote så at denne katten virket vennlig. "Ispote. " mjauet hun forsiktig. "Ispote? For et rart navn. Bor du hos oppreiste eller? " mjauet Opal. "Nei! Jeg bor hos Sandklanen. " snerret Ispote. "Sandklanen? Hva er Sandklanen? " spurte Opal nysgjerrig. "Har du ikke, hørte om de fire klanene? " spurte Ispote. "Det er fire klaner. Luftklanen, Elveklanen, Treklanen og Sandklanen. Jeg bor i Sandklanen. " mjauet Ispote. Opal var en uvanlig kosekatt. Opal lyttet.
"I klanen er det én leder av hver klan. Og en nestleder. Jeg er lærling. Jeg skal bli trent til kriger. " fortsatte Ispote. "Hva spiser dere? " spurte Opal. "Vel, jeg hadde nettopp fanget en lubben mus. " svarte Ispote. "Mus" gjentok Opal. "Shhh." Mjauet Opal som la seg i angrepsposisjon. Ispote luktet at hun, snek seg etter en mus. Opal listet seg frem. "Opal! " ropte noen. Opal avbrøt jakten og snudde seg. "Beklager, de oppreiste er bekymret for meg. Jeg venter kattunger, så de har en grunn" mjauet Opal. Noen ropte 'Opal' igjen og Opal snudde og gikk. Ispote fortsatte jakten sin. Da hun kom tilbake til leiren, så hun Natthale. "Ispote hvor har du hvert? " mjauet han. "På jakt. Jeg tenkte at vi trengte mer mat. Se. Jeg fanget denne."svarte Ispote Natthale. Han ga tegn om at hun skulle gi den til Droplevinge. Hun så Kjappfot komme ut av hulen sin med, en bunt urter i kjeften. "Hei Ispote! " mjauet den vennlige katten. "Hei Kjappfot. " svarte Ispote. Med ett blikk på Kjappfot så hun, at han var travel. Hun mjauet et farvel, og gikk til barselhulen. "Er den til meg?" Mjauet Droplevinge. Hun hadde, skjent lukta av musa. "Jeg er skrubbsulten! Skjærepus hyler så mye at det er vanskelig å sove. " fortsatte Droplevinge. Hun gnagde ivrig på musa. Ispote var så sliten og la seg til å sove ved siden av Buskelabb. "God natt bror" mjauet hun til broren sin. Buskelabb sov allerede.
---------------------------------------------------
"Våkne Ispote. Smidigøre og Bregnesky venter på oss. " mjauet Buskelabb. Han dyttet litt på Ispote med poten. Ispote strakte seg. "Slutt å vise deg sånn! " mjauet Buskelabb vennlig, og dultet vennlig borti henne. Smidigøre kom bort til dem. "Nå skal vi ha kamptrening, Fjærstjerne sier at hun skal holde øye med ferdighetene deres." Mjauet Smidigøre. Bregnesky gned nese Buskelabb og nikket at de skulle det de også. "Til treningsgropen. " mjauet hun så satte de avsted.

Kattekrigerne : De smyger seg innpåWo Geschichten leben. Entdecke jetzt