Del 11

45 1 0
                                    

Kattene i klanen gjorde seg ferdige med å spise. Fjærstjerne ledet an Ispote og resten av kattene som skulle bli med på samling. I alt det mørke hørte hun stemmer. "Ispote." mjauet en stemme. Lukten til katten var sterk nå. "Ja?" Ispote ble dyttet bakover lekent av Gråpote fra Elveklanen. "Bakholds angrep!" mjauet han lystig. Ispote derimot freste til han og dyttet han inn i Støvpote fra Luftklanen. Hannkatten freste. "Hold opp lærlinger!" mjauet en gammel hannkatt. Fjærstjerne sto og mjauet med Våtstjerne. Tigerstjerne derimot skulte på henne. Hva vil du? Lurte Ispote. Han så lik ut som Buskelabb, men så så han vekk. Ispote gikk bort til Tåkepote som alltid hadde noen gode historier på lur, riktig nok var han eldre enn henne men de hadde blitt gode venner.
Ispote så Løvestjerne snakke med Sølvpels. Den pene nestlederen i Treklanen. Tåkepote var midt i en historie, om Ildstjerne som reddet skogen fra Tigerstjerne den skrekkelige katte morderen.
"Hva gjorde han så Tåkepote?" spurte en brun treklanlærlingen.  "Så hoppet Rappen oppå Tigerstjerne med et ondsinnetblikk og klorte opp magen med hundeklør!" Tåkepote var flink til å fortelle historier. Hun hørte poter på vei opp til Storsteinen. Hun fikk se alle lederne med nestlederne under steinen. "Velkommen hver katt i hver eneste klan." mjauet den edle stemmen til Løvestjerne.
"Treklanen er i god form, for tiden. Byttedyrene har våknet men det er en ting som plager oss. Et monster har gått av tordenstien!" Alle kattene stivnet av skrekk. "Har dere noe annet å rapportere?" fortsatte Løvestjerne. Tigerstjerne trodde fram,  og mjauet kort at Luftklanen hadde det bra, med byttedyr og sånt. Våtstjerne mjauet at elven til Elveklanen var forgiftet og at de som drakk av det blir syke. Etter samlingen dro de til leiren igjen.
Ispote drømte. Hun var i en grop med vann. "Hjelp meg opp herfra!" Vannet steg henne opp til livet. Så kom en katt til syne, med små stjerner i pelsen.

"Is skal ta over elven og flammer skal bli blå."

Vannet hadde steget, henne til halsen nå. Katten hadde forsvunnet som en stikkende rose. Og Ispote våknet av skrekk. Hun hadde fått en profeti! Men hva betyr den? Is skal ta over elven og flammer skal farges blå. På treningen var Ispote helt utslått. Så tenkte hun på den drømmen før. Hva skal jeg gjøre?

Kattekrigerne : De smyger seg innpåWhere stories live. Discover now