Del 6

88 8 0
                                    

Da Ispote var på patrulje med Snøklo og Gjørmehale kjente hun en lukt. En lukt hun ikke visste hva var helt til Snøklo ropte : "Treklanen angriper! "
"Ispote du er rask løp til Fjærstjerne og si at Treklanen angriper. Fort deg! " mjauet Snøklo forgjeves.
Nei nei nei! Jeg har hatt så lite kamptrening! Hva skal jeg gjøre?
Ispote rakk fram til leiren før Treklanen. Hun løp rett bort til Fjærstjernes' hule men hun var ikke der. Så hun gikk til Krigerhulen for å finne Natthale. "Natthale, Natthale! Treklanen angriper! " mjauet Ispote. Hun var så redd at fryktlukten hennes spredde seg over hele leiren. Alle kattene kom ut da de kjente fryktlukten til Ispote. "Vær klare! Kattunger og eldre gå i barselhulen nå! Krigere, lærlinger og dronninger som ikke ammer skal kjempe. Buskelabb løp til Fjærstjerne og patruljen hennes. De er ved Elveklangrensen. " mjauet Natthale som var ivrig etter å kjempe. Buskelabb løp så fort han kunne ut av Gulltorntunnelen for å finne Fjærstjerne. Da plutselig en hel patrulje med treklankrigere brøt ut i leiren! Hun så Løvestjerne selv som angrep Gjørmehale. Men plutselig kom Fjærstjerne, Smidigøre og Bregnesky kom inn i leiren. Fjærstjerne hoppet på en gyllen treklankriger. Så kjedde det. En kriger angriper meg! Hjelp! , tenkte Ispote. Men denne krigeren var helt fersk flaks for Ispote! Hun kjente han igjen fra samlingen Han het Sothår. Han bet Ispote i nakken men så bet Ispote han i halen. De to så ut som en rullende ball med pels og klør. Da så hun Fjærstjerne som kom til unnsetning. Hele treklanen braste ut i leiren som en kanon. Hele kampen spredde seg rundt i leiren. Plutselig så hun en mulighet til å overleve. Fjærstjerne! Fjærstjerne rev Sothår vekk fra Ispote med et kraftig dytt. Det fikk han til å løpe ut av leiren som en kattunge løper til moren sin. Etter at Snøklo hadde jaget den siste av treklankattene ut kalte Fjærstjerne inn til klan møte mens Kjappfot løp rundt med urter til alle kattene. "Vi har opplevd sårbare kamper i det siste. Jeg visste ikke at slaget skulle komme så tidlig men Ispote kjente lukten først det sa Gjørmehale. " mjauet hun stolt over å ha så flinke lærlinger. Smidigøre kom bort til Ispote. Han hadde et stygt sår på det ene beinet men Kjappfot hadde leget det. "Bra kjempet Ispote! " skrøt Smidigøre. "Takk. Men jeg var ikke forberedt på å kjempe. " mjauet hun stolt. "Åja Fjærstjerne vil snakke med deg. " mjauet han og gikk. Hun løp bort til hulen hennes med en gang. "Kom inn unge lærling. " mjauet Fjærstjerne. Ispote gikk inn og satte seg ved siden av Fjærstjerne. "Stjerneklanen har snakket til meg om skjebnen din Ispote. Du kommer til å bli en stor kriger. Men du må også huske hvilken klan du hører til. Trange tider kommer. Klanen trenger deg Ispote. " avsluttet Fjærstjerne. "Gå til Kjappfot, han har sikkert noen urter til deg. Husk å spise og hvile. " mjauet hun etter Ispote. Stor kriger? Jeg? tenkte, Ispote. Hun løp til haugen med mat. Hun tok en spurv og løp bort til Buskelabb som satt hos de eldre. Fikehale satt og fortalte historie om lederen av vindklanen. Jordpus og Skjærepus satt mellom Spraglefjes og Snauøre. "Å hei Ispote! " mjauet Snauøre hest. "Kommet for å høre historie fra gamle dager? " mjauet han. "Ja ok. " mjauet Ispote. Det var stas å være med de eldre og kattungene. Men nå var hun trøtt og gikk til lærlinghulen for å sove. Neste morgen skulle Ispote og Smidigøre trene kamptrening. "Kom igjen Smidigøre! Kjapp deg vi må trene i tilfelle treklanen angriper."ropte Ispote på Smidigøre mens han gnagde på et ekorn. "Jada ivrige hårball. Men først skal jeg spise opp ekornet mitt. " mjauet han hest.

Kattekrigerne : De smyger seg innpåDove le storie prendono vita. Scoprilo ora