Hoofdstuk 3 - Hoop Op Fame

20 1 0
                                    

'We woonden met zijn 4en.' Vertelt Sil Hamer, een jongen met zwarte wenkbrauwen, maar lichtblond haar. Gijs is heeft bericht terug gehad, en is Maandag met de trein naar Alkmaar gegaan om het masker op te halen. Hij heeft net aangebeld, en Sil verteld wat er kortgeleden gebeurd is.

'Het ging allemaal heel snel, eerst werden ze in no-time bekend, en begonnen veel geld te verdienen. Maar op een dag waren ze gewoon dood...' Sil kijkt naar de grond, en friemelt aan het randje van zijn witte V-hals T-shirt.

Gijs legt zijn hand op Sil zijn schouder. Hij kijkt weer op.

'Maar oké, ik zal het masker even voor je pakken.' Sil laat Gijs Binnen. Hij ziet er uit als een enthousiaste jongen, die veel lacht.

Het huis is groot en heeft veel verschillende kamers. Vooral de keuken is heel groot en lijkt vaak gebruikt te worden. Ze lopen naar de achterdeur, waar een kleine bijkeuken is. Sil pakt een schoenendoos uit de hoek en doet hem open. Gijs kijkt er naar en krijgt weer de kriebels.

'Wauw... In het echt ziet het er nog griezeliger uit.'

Sil lacht. 'Dat is ook de rede waarom ik het in een doos heb gedaan.' Gijs pakt de doos over. 'Hoeveel kost het?' 'Benzine.' Zegt Sil met een lach. Gijs begrijpt hem niet en kijkt hem raar aan.

'Ik bedoel, het kost niks. Maar omdat je hierheen bent gereden heeft het toch wat benzine gekost!' Sil lacht gebrekkig, maar hard.

'Ik ben met de trein gekomen...' zegt Gijs, en zorgt voor een ongemakkelijke stilte.

'Maar heel erg bedankt!' Zegt hij snel om de stilte te verbreken, en geeft Sil een hand. Sil is blij dat de stilte niet langdurig was, wat aan zijn gezicht te zien is.

'Ik hoop voor je dat het gaat lukken op YouTube Gijs!' zegt Sil vriendelijk.

'Ik durf met zekerheid te zeggen dat die hoop werkelijkheid wordt!' Zegt Gijs geheimzinnig. Sil lacht en neemt het niet te serieus. Spottend zegt hij: 'Veel zelfvertrouwen merk ik al.'

'Ik zeg altijd maar: Geen zelfvertrouwen, is geen toekomst opbouwen.' Antwoord Gijs.

'Nou die vind ik mooi.' Er heerst weer een stilte, en voordat het te ongemakkelijk wordt grijpt Sil in.

'Nogmaals veel succes!' zegt hij, al lopend naar de voordeur. Gijs loopt met hem mee. 'Dankjewel!' Ze nemen afscheid, en Gijs pakt de bus naar het station.

Als hij staat te wachten op de boot naar Texel, ziet Gijs een mooi meisje met lichtbruin haar en bruine ogen die achter een brilletje schuilen langs lopen. Ze duwt een karretje voort met een koffer en een vogelkooi. Ze kijkt op een briefje waar een hele lijst staat opgeschreven, streept er een paar weg, maar probeert ook tegelijkertijd een dik boek te lezen. Ze lijkt 17 jaar oud te zijn.

Als Gijs even op zijn mobiel gaat, ziet hij in zijn ooghoek dat het meisje met haar karretje in een paal rijd. Hij kijkt snel om, maar ze is al verdwenen. Gijs wrijft in zijn ogen. 'Ik zal het me wel verbeeld hebben.' Mompelt hij. Hij kijkt om zich heen, maar ziet het meisje nergens meer.

'Hallooo,' roept Gijs door het huis als hij net naar binnen komt in zijn eigen huis. Joey zit in de voorkamer op de bank. 'Yooo, wat heb je opgehaald?'

'Dat zie je wel als ik het uitgepakt heb...' Gijs loopt naar boven en haalt op zijn slaapkamer het masker uit de doos. Hij kijkt ernaar, en voelt zich erg oncomfortabel. Het lijkt alsof achter de zwarte ogen iemand naar hem terugkijkt.

Hij zet het masker op, en voelt meteen dat het erg koud is in het masker. 'Dat adem ik wel weer warm.' Denkt hij, pakt zijn camera en zet hem neer op een plaats waar je de hele kamer kan zien.

Hij kijkt er tevreden naar en ontgrendeld zijn mobiel. "Kom naar boven, dan kan je het zien!" stuurt hij via WhatsApp naar Joey die vervolgens nieuwsgierig naar boven loopt.

Als hij de deur van Gijs' kamer open doet, schrikt hij zich dood omdat Gijs met het masker op voor hem springt. 'JEZUS WAT DOE JE?' roept Joey, die nog niet van de schrik bekomen is.

'Dit is wat ik wil Joey!' Gijs kijkt hem even aan en wijst naar de camera.

Even later komt Jur thuis. Joey zit in de achterkamer een beetje op Instagram te scrollen. Gijs heeft gehoord dat Jur thuis is gekomen, en staat klaar om ook hem te laten schrikken.

Hij stuurt Jur hetzelfde berichtje, die vervolgens richting de trap naar boven loopt. Joey kijkt in zichzelf lachend naar Jur, maar die trekt zich er niks van aan. Momenten later klinkt de schrik-schreeuw van het slachtoffer, die daarna meteen naar beneden rent.

'Wat is dat boven??' vraagt hij zenuwachtig. 'Oh dat is Gijs met zijn nieuwe masker. Hij wil deze dingen vastleggen en op YouTube zetten.'

'En wat daar het nut van, om het op YouTube te zetten?' 'Nouja, we hebben zelf gezegd dat hij ook eens een bijdrage moest leveren. Toen had hij dus het "geweldige" idee om een YouTube kanaal te starten waar hij dit soort dingen op doet.'

'Ik betwijfel of het gaat lukken, wie is hier nou geïnteresseerd in?'

'Ik heb er wel vertrouwen in.' Joey kijkt alsof hij dat laatste niet helemaal meende. 'Ik hoop het in ieder geval.' Vult hij aan.


WANDS - Het Verboden VuurWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu