Kereta mewah milik appa mark berhenti betul betul di hadapan rumah banglo mewah yang tersergam (?) indah.
Mark, chanyeol dan baekhyun terlopong melihat rumah banglo yang mewah tersebut. Maka, ketiga tiga namja tersebut keluar dari perut kereta.
mark memandang sekeliling. Sangt bersih!sesuai dengan dirinya gituh. Baekhyun pula sibuk dengan smartphonenya. Entah chatting dengan siapa, mark malas mahu ambil kesah.
Chanyeol pula kesana kemari bersama kamera nicon nya. Habis seluruh halaman rumah di ambil gambar. Dah macam mana? Ini pun mark tak boleh halang, memang minat chanyeol dari sekolah rendah lagi.
Satu suara kedengaran menegur mark. "tuan muda.." kata pemandu mark. " nae?" tanya mark. "ini kunci, pengurusi pesan, tuan muda kena bersihkan rumah ni sendiri" kata oemandunya penuh hormat.
Mark mencebik. Appa nya memang tiada perasaan belas kasihan! Rumah sebesar ni? Dia kena kemas? Selama ni dia hanya tahu menyepahkan. Tapi mark peduli apa? Bff nya kan ada~
Usai habis urusan binvang membincang antara mark dan pemandunya, akhirnya kereta mewah appa nya memecut keluar dari kawasan rumah tersebut.
"yah! Chanyeol-ssi! Baekhyun-ssi!!khaja!!!" teriak mark dari pintu depan.
Baekhyun yang duduk di kerusi kayu di bawah sepohon pokok epal berdiri lalu mengorak langkah kearah mark sambil matanya masih fokus pada skrin phone nya. Mark hanya menggeleng kan kepala.
Chanyeol berjalan tenang bersama kamera yang tergantung kemas di lehernya. Dia berdiri di sebelah mark.
"hoi baekhyun!!!nanti tak pasal2 masuk longkang, aku dan mark tolong lambai je ya?!"jerit chanyeol yang melihat langkah teragak agak baekhyun ketika matanya fokus di skrin telefon.
"ish!tukang lambai?"kata baekhyun bergurau. Mereka ketawa terkekeh kekeh llu membawa bagasi masuk ke dalam banglo mewah itu.
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
Mereka berlari ke tingkat atas meninggalkan bagasi bagasi mereka. Keadaan menjadi riuh rendah. Ya, sekarang ialah waktu pembahagian bilik.
Target mereka hanya satu, mengambil bilik utama sebagai bilik tidur. Semua pintu bilik dikuak, baekhyun, chanyeol dan mark duduk kepenatan.
"rumah ni ada 6 bilik tidur,3 buah tandas..bilik tidur semua bilik utama"kata chanyeol yang kepenatan menjelajah rumah besar teesebut dengan larian pantas nya.
"jadi, the answer for our question is, semua pilih je mana2 bilik"kata baekhyun. Mark mengangguk setuju. Setelah meletakkan bagasi di dalam bilik masing masing, mereka memulakan proses membersih.
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
"kau, bersihkan groundfloor, faham?" tanya mark yang siap pakai sarung tangan dan penyapu bulu ayam di tangannya.
"ya!" baekhyun mengangkat hormat. Dia memakai sarungtangan sambil memegang penyapu dan penyodok bewarna merah jambu.
"kau bersihkan tingkat atas!" kata mark pada chanyeol.
"nae! General mark!" chanyeol mengangkat tabik hormat.
"aku akan bersihkan stor bawah tanah"kata mark. "baiklah wahai askar askar! Sedia melawan habuk dan kerja sepatutnya yeoja yang buat ni?!"tanya mark lantang.
"sedia, tuan!"jawab chanyeol dan baekhyun serentak.
"sebut nama bapak aku pahal?" gurau mark lalu berhambur tawa mereka. Sempat lagi berlakon? Tak matang betul! Bila nak maju korang?
Maka mereka pun mula lah membersih. Kedengaran bunyi bersin kuat milik chanyeol dari tingkat atas, diikuti bunyi bersin baekhyun. Dah macam piano bunyi bersin diorang.
Mark turun ke tingkat bawah tanah. Gelap, hanya lampu yang menerangi sebahagian ruang tersebut. Mata mark meliar mencari sesuatau. Tiba-tiba matanya tertacap pada sebuah pintu di hujung ruang tersebut,
Mark berjalan perlahan mendekati bilik tersebut. Pintu tersebut dupandang dari atas hingga bawah oleh mark. Perlahan lahan tombol pintu dipusing oleh mark.
Kraaaak!
Bunyi engsel berkarat menghasilkan bunyi yang menyengat telinga mark. Mark mengorak langkah.
Mark pov
Aku berjalan perlahan. Agaknya, bilik ni, stor kut. Sebab banyak barang disini sampai aku pun susah nak jalan. Kelihatan sebuah katil bersaiz queen terletak kemas di tengah tengah bilik. Aku melihat gambar2 pemandangan yang indah tersandar di dinding.
Banyak barang yang menarik perhatian ku. Antaranya patung kuda yang diperbuat dari kayu jati. Tiba-tiva pandangan ku terhenti pada sebuah kotak kecil yang unik di atas meja.
Aku mencapai kotak tersebut lalu aku perhati.
"wah...." hanya itu yang mampu aku ucap. Aku terasa ingin tahu. Apa isi kotak tu ya? Rasanya ok tak kalau aku buka kotak tu? Alah, hintai sikit je...
Aku membuka kotak tersebut perlahan lahan. Sekali lagi mataku bersinar apabila melihat seutas jam tangan antik bewarna hitam merah di dlam kotak itu.
"cantiknya...." bisik ku perlahan.
End pov
Mark, mark. Tadi kata nak hintai je? Tapi sekarang jam tersebut sudah tersarung kemas di tangan kiri mark. Dia tersenyum sampai ke telinga. Sesuai dengannya..
Tiba-tiba, lampu bilik tersebut berkelip-kelip. Mark panik. Dia mendongak memandang lampu. Dan akhirnya lampu tersebut mati.
"apa lah nasib aku ni?" keluh mark di dalam kegelapan. Tiba -tiba lampu kembali menyala. Mark memandang kekiri dan ke kanan.
"fuh~ nasib baik tak lama.. Kalau tak, terlepas air kencing aku tadi " mark meroyan. Nape ni mark? Awal lah nak meroyan sekarang..
"ermmmmm...."
Mark terkejut apabila terdengar suara yeoja. "nugunji?"tanya mark perlahan. Dia memandang di atas katil. Matanya terlopong. Hampir tergolek keluar usus nya apabila seirang yeoja menggeliat seakan akan baru bangun dari tidur di atas katil.
Mulut mark masih ternganga. Yeoja tadi menggosok matanya. Kepalanya dipusing perlahan, senaman pagi ke?
Tiba2 yeoja tersebut memndang mark...
Mark...
Nak tahu? bacalah.. Jangan lupa vote dan komen, sorry lah kalau typo bnyk.. Sbb typo sekarang tengah berleluasa..
Bye
YOU ARE READING
THE WATCH (short Chapt)
FanfictionMark, baekhyun dan chanyeol berpindah masuk ke dalam sebuah rumah banglo yang terletak di atas bukit tidak jauh dari bandar seoul. Disebabkan rumah mewah itu telah lama ditinggal tidak bertuan, mereka bersepakat membersihkan rumah tersebut, nasib ti...