4.Adik Tanya Mak Jawab

2.6K 172 14
                                    

Adik : Mak, mak sebok x?
Mak : x, nape? Adik nak tanye ape?
Adik : mak, betul ke hantu x boleh jejak tanah?
Mak : ye, betul tu sebab hantu ni sebenarnya syaitan. Allah telah mengharamkn syaitan daripada menjejakkn kaki di bumi.
Adik : ohh.. patut la terapung. Ade soalan lagi ni mak.
Mak : aa.. tanya la. Cepat sikit, mak nak masak ni.
Adik : mak, nape kite kalau lukis gambar haiwan atau manusia x boleh sempurna dan nampak real?
Mak : ohh, bagus adik tanya soalan tu. Sebenarnya, kite x boleh buat camtu sebab roh-roh yg berkeliaran boleh masuk kedalam gambar tersebut. Ada satu cerita tentang seorang pak guard yg pernah jaga sebuah muzium seni, setiap malam bila dia meronda dia akan perasan gambar-gambar tu semua pandang dia. Kadang-kadang dia dikejar oleh patung manusia yang tidak cukup sifat. Patung tu meminta di sempurnakan.
Adik : ohh, seramnya. Dah lah tu mak, tu je nak tanya.
Mak : adik mane tau bende ni semua?
Adik : kawan ayah cakap tadi, pakcik Alif dekat depan rumah.

Mak : Astaghfirullahalazim...allahuakbar...
Adik : nape mak?
Mak : adik tolong mak kemas barang masuk kotak, kite nak pindah.
Adik : huh?

*ayah adik telah meninggal kerana kemalangan bersama kawannya pakcik Alif.

Jangan IkutWhere stories live. Discover now