Bab 3

135 8 0
                                    

POV RIHANNA KATRINA

"Waalaikumsalam" aku menjawab salam Papa sebelum memasukkan telefon bimbit iphone 5s ku ke dalam beg jenama Gucci. Malam ini aku lengkap berpakaian seperti model 2016 summer. Dengan baju blouse aku ya g berbunga, high heels stiletto yang berwarna merah. Dan of course lipstick  dark red colour which perfectly matches with my blouse. Sudah lama aku tidak berdandan seperti ini. Selalunya aku berpakaian warna hitam dan seluar tights aku yang memang wajib dipakai kerana aku menunggang motor. Memang jarang sekali aku memakai skirts atau dress ataupun blouse. Hari ini sahajalah yang aku put in efforts for my looks all thanks to papa. Hadoi. Cantiknya aku malam ini. Macam Nelydia Senrose. Haha. Berangan pula aku ini. Aku menutup semua lampu dan memeriksa semua current. Memastikan semua telah ditutup. Dengan perlahan, jalan catwalk seperti primadona, aku berjalan keluar dari bilik dan turun dari tangga. Sekali lagi aku melihat cermin di ruang tamu dan terus keluar.
"Boo!! Pak Man!" Aku mengejutkan Pak Man yang sedang sibuk membaca surat khabar di tempat duduk depan halaman rumah.
"Astarghfirullah Riri. Terkejut Pak Man. Dah siap ke belom ni? Dah cepat-cepat nanti kamu lambat."
Aku pun masuk ke dalam kereta sebelah Pak Man dan berborak dengannya.

POV RYAN HARIZ

"Tuan, maaf tuan, sekarang sudah pukul 8.00 malam. Nanti tuan lambat pula untuk temu janji tuan," PA aku masuk. Aku tersentak sebentar. Ouh shit! That dinner! Aku terus menukar baju yang sudah disiapkan dan menggunakan minyak wangi playboy yang amat popular di pasaran sekarang. Aku terus bergegas dan mandu keretaku ke tempat itu. Aku pasti lambat.

"Inilah anak kamu rupanya!" Seorang lelaki yang tidak aku kenali menghulurkan tangan untuk berjabat tangan.
"Inilah orang yang papa hendak kenalkan dengan Ryan, dia adalah Tan Sri Omar." Aku segera bersalaman dengan lelaki yang seumur dengan daddy aku itu. Kami mula duduk dan berborak.

"Tan Sri baru pulang dari Italy? Wow. Cantik tak Italy? Ryan memang hendak sangat pergi ke Italy tu," aku mengaku. Aku amat selesa berbual dengan Tan Sri Omar.
"Kan Uncle sudah bilang. Jangan panggil Tan Sri. You dont have to be formal with me young man," katanya. Told ya. He's a nice man. Glad he is not arrogant. Aku masih tidak faham. sudah belasan minit berada di sini. Bila nak pesan makanan ini.
"Nampaknya, kita order makanan dahulu ya, anak uncle memang lambat sekali," sambungnya. Woah! Jadi rupa-rupanya. Anaknya ada sekali. Cantik atau tidak ya? Seksi tidak? Alamak. Ini alamat tidak baik. Pasti sudah dirancang. Mummy daddy tidak habis-habis menyoal tentang bila hendak kahwin. Habislah aku! Habislah kau Ryan. Terperangkap!!
Pandanganku beralih kepada seorang wanita yang manis baru masuk ke dalam restoran ini. Ya Allah manisnya dia! Dia melambai ke bayi dalam troller yang sedang senyum ke dirinya. Comel! Eh. Tetapi kenapa wanita itu... Mendekati... Meja kami...
"Assalamualaikum. Sorry lambat papa! Hello." Ucapnya. Papa?? Wait a minute am i missing something?

RIHANNA KATRINA POV

"Assalamualaikum. Sorry lambat papa! Hello." Dengan segan aku memegang bahu Papa. Siapa orang-orang ini.
"Riri, inilah orang-orang yang Papa nak kenalkan," kata Papa.
Aku mula menghulurkan tangan. "Panggil sahaja Auntie Lily. Dan Uncle Hazid. Yang kacak ini, anak auntie, Ryan." Dengan tersipu- sipu aku cuba mengingat nama mereka. Hold on!! Anak? Jangan cakap yang mereka hendak jodohkan aku dengan mamat ni! Oh tidak.
"Well, my daughter, she is different. Dia bukan seperti perempuan-perempuan yang tergedik-gedik pakai skirt tetapi bila dia dah pakai. Macam princess kan. Ini pun, saya yang paksa dia pakai." Kata papa.
"Takkanlah Riri hendak pakai skirt nail motor?" Sindirku.
"Riri tunggang motor?" Tanya Uncle Hazid
"Yupeee. Ducati. 3 point 0." Jawabku dengan bangga!
"Intresting. Auntie dulu suka sangat tumpang uncle kamu ni. Dulu couple yang naik motor selalu popular tau." Ujar Auntie Lily.
"I didnt know bout that." Sampuk Ryan. Tidak boleh bohong. Lelaki ini macho. Too bad. Not intrested. Kami pun borak dan borak hingga mass untuk pulang.

RYAN HARIZ POV

"Mummy hendak kamu berkenalan dengannya. Dia anak yang baik," ujar Mummy.
"Gilakahh?? Dengan minah motor macam itu?" Soalku.dengan suara yang lebih tinggi.
"Ryan Hariz! Watch your mouth young man. Dia bukan perempuan jarang-jarang. Dia anak seorang tan sri yang dihormati ramai di Malaysia dan Seluruh Asia. Lagipun. Dia bukan minah-minah. Dia cuma menunggang motorsikal. Cuma menaiki kenderaan yang lain sahaja." Daddy membela Mummy. Daddy menahan tawanya.

Ya Allah malaslah. Siapa sebenarnya si Rihanna tu? Aku tidak mahu ada apa-apa kaitan dengannya tetapi aku mempunyai perasaan ingin tahu.
"Tengoklah macam mana," jawabku dengan selamba.
"Son lets make a deal," kata-kata daddy membuat langkah-langkahku terhenti seketika.
"You get to know her better and 5% of my share will be yours." Apa???? Woah tawaran yang dasyat!! 5% adalah hebat!

Hingga nafas terakhirWhere stories live. Discover now