2015
Nama aku Siti Balqis. Ada yang panggil aku Siti. Ada yang panggil aku Balqis. Eh, Puteri Balqis? Oh, no no no. Not her. Dia budak pramatang dan Siti Balqis yang sedang menaip ini adalah budak terlebih matang tetapi perangai macam Ribena. Please jangan bandingkan aku dengan budak pramatang itu. Aku tahu budak tu pandai berlakon.
As you know (ke tak tau?), I'm 17 years old dan bersekolah di SMK Guar Chempedak, Kedah. Tak pernah dengar nama sekolah tu? Pi tanya pak cik Google. In sha Allah dia tahu. Nak cakap yang orang guaq dan gurun ni memang sempoi. Hangpa semua kena singgah tempat ni. Bukan marka segak-segak ja, dekat ja dengan Gunung Jerai. Hangpa semua kalau teringin nak daki gunung jerai, hangpa jumpa kami noh? Kami boleh jadi pemandu pelancong hangpa semua.
Hahahaha, bajet pandai cakap Kedah padahal hancus.
Aku tinggal di sebuah kampung dengan mak aku, Che Rosnah tapi orang kampung panggil mak aku Che Nah. Lebih mesra alam gitu.
Hah? Orang kelantan? Oh, nama mak aku macam orang Kelantan ke? Eh, tak adalah. Mak aku 100% orang Kedah. Kampung Tualang mari. Ayah aku, Mohd Shukri je orang Guaq tetapi sekarang ni sedang sibuk bekerja di Kuala Lumpur. Mencari rezeki untuk anak-anak dan aku terpaksa berhuhuhuhuhuhu je la.
Aku ada dua orang adik (in real life ada empat orang adik tetapi kalau masukkan dua orang lagi tu memang menyemak. Hahahahah jahat giler aku. Adik-adikku yang tercinta, don't kejar kakak dengan penyodok noh?). Adik aku lelaki, Adam Shukri baru berusia 9 tahun. Eh eh? Nama ayah aku dengan adik aku nak sama? Pasal ada Shukri? Nak tahu kisah sebenar di sebalik nama itu? PM me.
Adam ni jenis tak banyak cakap sangat tapi sekali dia cakap, aku buat pekak je la. Kadang-kadang dengar jugalah luahan hati si kecil itu. Kecil ke? Tinggi semacam je aku tengok. Hahaha. Pastinya idola pujaannya ialah Ultraman Zero dan Boboiboy. Setiap petang duk melangut depan tv tengok kartun siri Boboiboy. Disebabkan aku pun otak kartun, aku pun join layan cerita tu.
Adik aku yang sorang lagi, si bongsu. Pesanan, jangan dipuji sangat budak tu. Mau terkembang-kempis hidung dia. Tambah-tambah pulak orang kata dia comel. Baru berusia 5 tahun, Siti Aisyah nama diberi. Kecik molek orangnya dan paling penting, kuat berlakon. Selalu berdrama dan menitiskan air mata lagak Drama Queen. Puteri Balqis, nampaknya engkau ada saingan lepas ni. Muahahaha.
Tak nak dah cerita pasal adik-adik aku. Cerita pasal aku pulak sebab aku kan watak utama? Muehehehehe (tanduk atas kepala)
Tahun ini aku akan menduduki SPM. Uish, sapa yang tak terketaq? Habaq mai. Biaq aku cabai-cabaikan mulut dia.
KPOP? Eh, apesal tanya soalan macam tu kepada manusia yang langsung tak minat genre itu? (In real life, too fangirling over it. Anggap je la dalam ff ni budak ni tak minat KPOP noh? Demi menjayakan ff ini XP).
Aku ni bukannya KPOP haters sebab aku pun layan Running Man and member yang paling aku minat of course la LKS kita. Lee Kwang Soo opah! Ke oppa? Adoi, aku terkeliru dengan dua perkataan nak serupa tu. Dahlah tinggi macam galah. Galah belakang rumah aku yang aku selalu pi petik buah rambutan pun tak setinggi ketinggian Si Girafah kesayangan ramai tu.
Running Man je la aku layan. Aku tak layan la lagu ke, drama ke sebab dah terang lagi bersuluh aku tak minat (kepala cik author dihempuk oleh adik-adik sekalian kerana menulis fakta yang langsung tak benar kekekeke).
Ok, lepas tu...
??? : Woi! Dah tak reti nak pergi sekolah ke?
Balqis : Eh, mama? Macam mana pulak mama ada kat babak ni?
Che Nah : Banyak la engkau punya babak. Pegi sekolah sekarang!
Balqis : Oklah readers sekalian. Cik Balqis yang disayangi ramai nak pergi sekolah dulu. Dadaa ~ *flying kiss*
Readers : *muntah secara berjemaah*
*******
Di dalam kelas 5 Sains 2
Cikgu : Semua bukak muka surat sekian sekian. Buat soalan tahun 2013 punya. *julang rotan tinggi-tinggi*
Pelajar : *tekun membuat* (ye la tu)
Cikgu : Hah! Yang belakang tu tak reti nak duduk ke?
Balqis : -_- (Cg ni, aku nak kacau Eton pun tak senang)
Eunna : Hah, pegi la berambus dari sini.
Balqis : Kuajaq *acah-acah nak cekik Eunna*
Dengan ketidak relaannya, Balqis duduk di meja yang terletak di belakang sekali. Sumpah tak best duduk belakang tu. Dahlah sorang-sorang, boleh mereput tinggal tulang je kalau berlama-lama kat situ.
Wani : Qis! Tau tak yang kita terpilih pergi kem tu? Kita berempat. Ayong, Angah dengan Etong.
Eunna : Engko senyap la. Nak buat kerja pun tak senang.
Wani : Eh, budak ni! Ayong! Tengok Eton ni.
Iyda : Dah tengok la ni *bukak spek mata*
Eunna : Hahaha, tengok? Kak yong back up aku.
Wani : Ayong ni kan.
Iyda : Hahaha *sambung buat kerja yang tertangguh*
Balqis yang melihat drama Sepanyol tu awal-awal letak tangan kat bahu. Mengada-ngada pulak si Eunna ni.
Cikgu : Hah. Yang belakang tu, buat dak agi?
The boys : Tengah buat la ni *nada suara tak ikhlas*
Balqis bila dah mereput sorang-sorang kat belakang, dia pun tarik la kerusi. Duduk sebelah kiri Eunna. Farahani yang duduk sebelah Eunna kat tepi tingkap buat-buat tak kisah sebab dah terbiasa. Dia memang suka menyemak kat meja tu. Tak pun kat meja Wani and Iyda. Ye dok? (Kak ngah, please respond. Hahahahaha)
Balqis : Ish, tak mau ah pegi kem tu.
Eunna : Engkau buat kerja add math ni boleh tak? Cikgu tu dah la dari tadi tengok kita.
Balqis : Lantak ah. Kita terlalu hot untuk diperhati
Eunna : *guling mata ke atas* meluat pulak aku. Eh, kerja Kimia siap dak agi?
Balqis : Gila tak siap? Mau cg Mazlena halau kita keluar lab buat ketuk ketampi.
Eunna : *gelak* bagus. Dulu bukan main malas lagi nak buat.
Balqis: So what?
Dan dua 'beradik' tu pun sambung membuat kerja add math yang tertangguh.
Izzah : *pusing belakang* Eton! Tengok dak agi mv I Need U?
Eunna : Tak tengok lagi. Apesal?
Izzah : *sengih-sengih* best! Lagu dia best!
Eunna : Jungkook aku mesti hensem kan?
Balqis : Haah. Dahlah sado, berotot. Angkat engkau? Pergh, satu jari pun boleh.
Eunna : Woi! Yang ni BTS la. Bukannya Jongkook Running Man yang aku tak suka tu!
Balqis : Eh? Jongkook tu hensem apa? Dah la sado. Tinggi.
Eunna : Tak! Kookie aku lagi hensem *imagine muka Jungkook tersengih nampak gigi*
Balqis : *buat muka meluat* dah la. Sambung kerja, nanti cikgu bising.
Eunna : Engkau yang mula dulu.
Balqis : Eh tolonglah! I tak bersalah ok?
Izzah : -_- Haih, macam manalah aku boleh ditakdirkan jumpa dua makhluk yang asyik bergaduh ni.
YOU ARE READING
AKU, IDOL DAN POKOK NYIOQ
FanfictionNamanya hanyalah satu abjad dan aku tertanya-tanya siapa dia sebenarnya...