- 9 -

114 14 0
                                    

Kerana tiadanya lagi belakan elektrik pada petang itu, hanya buku sekolah sajalah menjadi alternatif lain untuk mendinginkan tubuhnya yang hangat. Baru sahaja usai mandi tetapi tetap juga berpeluh. Lepas ni memang kena mandi bunga la jawabnya walaupun tak ada kena-mengena.

Balqis memerhati Taehyung yang baring atas lantai sambil mengibas mukanya dengan majalah hiburan yang dijumpainya di meja ruang tamu.

Taehyung : Panasnya...

Balqis : Laparnya... *bangun* *pergi dapur*

Taehyung : *ikut pergi dapur*

Balqis : *pandang Taehyung* Engkau pehal ikut aku?

Taehyung : Hah?

Balqis : Hish! *duduk* *bukak tudung saji*

Taehyung : *pandang meja* *duduk*

Balqis/Taehyung : *saling pandang*

Baru mereka sedar bahawa terdapat seketul ayam goreng di atas pinggan. Mereka pun menjeling antara satu sama lain.

Dengan tangkas, mereka menangkap ayam goreng itu. Kedua-duanya tak mahu mengalah.

Balqis : Aku jumpa dulu!

Taehyung : Yah! Aku nampak dulu!

Balqis : Yah! Aku punyalah!

Taehyung : Yah!

Balqis : Yah! Yah! Yah!

Taehyung : Yaish! *tarik ayam*

Balqis : Woi!

??? : Kakak! Nak ayam tu? *buat muka comel*

Balqis/Taehyung : *pandang Aisyah*

Aisyah : *kebil-kebil mata* *buat muka kesian*

*******

Kerana kepanasan yang melampau, segala tingkap yang ada di rumah terbuka luas untuk membenarkan angin luar masuk. Ditambah pula elektrik memang tiada. Lagilah kehangatan dapat dirasai. Pada waktu yang sama, ngantuk tidak dapat tertahan dan perlu mencari tempat yang strategik untuk rehat seketika memandangkan hari pun petang.

Balqis baring di atas sofa yang lunyai lantas melelapkan mata. Terus dia tidak hiraukan kewujudan satu lagi manusia.

Taehyung mengeluh. Dia melangkah keluar dari rumah lalu berteduh di bawah pokok kelapa yang selalunya menjadi tempat rehat gadis yang paling annoying pernah dia jumpa.

Taehyung : Kenapalah aku ditakdirkan jumpa manusia jadian tu?

Pokok nyioq : .......

Taehyung : Aigoo...ngantuknya... *tutup muka dengan topi Dope* *kiok seketika* Zzzzz....

Terlalu bosan dengan hidup yang membosankan, Balqis keluar dari rumah lalu menghirup udara segar.

Balqis : Pegh! Kuat gila bau taik lembu!

Hmmm... segar la sangat.

Balqis : Mak aih! Mamat tu dah kiok ke? Alhamdulillah *tadah tangan*

Dia duduk di pondok, mengeluarkan telefon bimbitnya lalu memutarkan lagu kegemarannya dan menaikkan volume sehingga jiran sebelah pun boleh dengar lagu tu.

Wani : Assalamualaikum! Kami datang nak beraya!

Balqis : Waalaikumussalam. *berlari ke arah Wani & Iyda*

Iyda : Buat apa? Jom jalan-jalan pi guaq.

Balqis : Malas lah. Biarkan Dik Qis mereput di rumah, mengenangkan nasib...

AKU, IDOL DAN POKOK NYIOQWhere stories live. Discover now