- 17 -

105 16 2
                                    

Korea Selatan

Telefon berdering, memaksanya untuk bangun dan menjawab panggilan daripada manusia yang mengganggu lenanya. Dia melekapkan telefon bimbitnya di telinga kiri.

Miho : Engko pehal? Ganggu Sleeping Beauty beradu? *tenyeh mata* *menguap* Huargghhhh! *bau mulut* Pergh, harum semerbak.

Konco 2 : Ni saya bos!

Miho : *tengok telefon* *letek telefon di telinga* Apahal telefon aku malam-malam buta ni? Tak aman tau. Pagi-pagi nanti kita jumpa la kat tempat biasa.

Konco 2 : *teruja* Tak boleh bos! Saya dah cukup gembira nak sampaikan berita terlebih gembira ni.

Miho : Apa dia? Kucing engkau beranak ke? Oh. Tahniah! Jadi, boleh saya tidur?

Konco 2 : Bos! Saya serius ni.

Miho : Kalau benda serius, perlu ke cakap kat telefon? Engko nak ke pihak polis jejak kita hah?

Konco 2 : Alah, jangan risaulah. Panggilan ni selamat bos. Polis tak akan dapat jejak koordinat kita. Lagipun, diorang pun tak tahu siapa kita.

Miho : Tak kenal engko. Tapi polis kenal aku sebab mendiang bapak aku jual ikan la, gila!

Konco 2 : Kaitan?

Miho : Tak ada kaitan! Jumpa aku kat tempat biasa. Esok, 10 pagi. Dah, jangan ganggu Sleeping Beauty ni lagi. Karang sekor-sekor aku humban masuk sangkar buaya.

Konco 2 : Suka hati la bos.

Tut! Tut! Tut!

Miho : Huh, aman pun. *sambung tidur* Krroooiiihhh....

*******

Keesokan harinya...

Miho : *duduk* apa yang engko nak bincang dengan aku? *hirup kopi*

Konco 1 : Bincang pasal Anaconda saya, bos.

Miho : *tercekik kopi* Uhuk uhuk. Hah? Engko bela ular ka?

Konco 1 : Masa bila saya bela ular?

Miho : Lah! Tadi!

Konco 1 : Oh! Anaconda tu kura-kura saya. Cantik kan nama tu? Kura-kura saya tu sakit perut bos. Seharian tercirit je kerja. Saya pun tak rela basuh akuarium dia yang penuh dengan najis tu. Jumpa doktor haiwan, dia cakap kura-kura saya tertelan ubat gegat.

Miho : Pulak dah. Macam mana boleh jadi macam tu?

Konco 1 : Mungkin saya ingat tu makanan Anaconda, tapi saya tertuang ubat gegat dalam rumah kesayangan Anaconda saya.

Miho : Uish, sapa yang makan ubat gegat tu?

Konco 1 : Tak tau.

Miho : Mak aih, misterinya.

Konco 2 : -_- Adakah misteri ubat gegat penting sekarang ini?

Konco 1 : Penting la! Sebab ubat gegat tu, kura-kura aku demam panas tau?

Konco 2 : Tadi kata sakit perut, lepas tu demam panas. Mana satu betul ni?

Konco 1 : Entah. 2 in 1 kut...

Konco 2 : -_-"

Miho : *kesat air mata* sob sob... sedih aku dengar pasal kisah Anaconda.

Konco 1 : Sedih kan?

Konco 2 : Menyesal tak sudah aku terima job ni.

Miho : Ubah topik. Apa yang engko nak sangat bincang dengan aku sampai terpaksa call aku malam buta?

AKU, IDOL DAN POKOK NYIOQWhere stories live. Discover now