Diceroboh

1.7K 158 20
                                    


Kyungsoo berdiri tegak sambil tekun memerhati setiap pergerakan Kai, Suho, Lay, Chen dan Baekhyun. Kesemua mereka itu kini sedang bermain permainan di tempat latihan itu. Permainan yang sama dengan permainan yang sering dimain oleh keempat-empat penaung puak Huruf itu.

Semua orang ingin mencuba bermain. Mereka kini semakin suka dan seronok bermain permainan itu di mana Kyungsoo tetap akan menjadi pengadil. Luhan dan Kris seperti biasa akan meneruskan tugas mereka untuk berjaga-jaga di sekitar markas itu. Kedua-dua lelaki itu sudah memberitahu apa sebab mereka sering menghilang dan seperti biasa akan mendapat tentangan daripada yang lain.

Mereka percaya Tao tidak akan mengkhianat dan perkara itu tidak akan berlaku. Xiumin dan Chanyeol akan menyertai permainan itu sekali-sekala. Kadangkala mereka akan berjaga di ruang rehat markas itu. Sehun pula sering menemani Luhan sejak dia tahu apa tujuan lelaki itu.

"Perlawanan tamat!!" pekik Kyungsoo dengan penuh bersemangat. "Lay menang!!"

"Yeah!!!" Lay menjerit bangga sambil melompat-lompat seolah-olah memenangi pertandingan dunia.

Chen hanya mendengus tidak puas hati dengan keputusan itu. Suho hanya duduk tercungap-cungap bersama Kai menahan penat. Baekhyun hanya memandang mereka sambil tersenyum.

"Tahniah, Lay." ucap Baekhyun.

Lay hanya melemparkan senyuman bangga.

"Inilah permainan yang kamu selalu main.?" Suho memandang Baekhyun turut mengukir senyuman.

Baekhyun hanya tersenyum kemudian mengangguk. "Ini je permainan yang kami tahu main."

"Permainan lain tak ada.?" Chen mencelah.

Baekhyun berfikir sedikit kemudian tersenyum seketika. "Dulu kami selalu bermain pedang... Memanah... Dan macam-macam lagi permainan baru. Tapi sejak mula dapat kuasa, kami dapat permainan baru."

Semua orang tidak bersuara sebaliknya hanya memandang Baekhyun sambil mengangguk perlahan-lahan.

"Boleh dikatakan ini satu-satunya cara untuk kami uji kuasa kami." sambung Baekhyun lagi. "Lebih tepat lagi ini satu-satunya cara yang mudah untuk dijadikan permainan bagi kami."

"Dah berapa lama Luhan dan Kris cuba menjejaki kami.?" Tanya Chen.

Baekhyun berfikir panjang sambil mengerutkan dahinya. "Saya tak pasti sangat. Entah dah berapa tahun. Waktu dah mula dapat kuasa lah."

Serentak mereka semua membesarkan mata.

"Berapa tahun.??" Ulang Kai. "Maksudnya dah terlalu lama lah tu. Kenapa sampai macam tu lama.?"

Baekhyun menarik nafas panjang sambil memandang pasir yang kini naik ke atas kasutnya akibat ditiup angin. "Dalam masa tu juga baru mereka belajar macam mana nak guna alat-alat canggih."

"Kamu kena tahu kami tak dibesarkan di bandar." sampuk Kyungsoo yang berdiam diri setelah sekian lama. "Mereka tak ada cara untuk cari kamu dan ini satu-satunya cara. Mereka kena belajar dulu."

Serentak semua orang mengangguk-angguk.

"Kamu berdua memang tak pernah keluar dari sini ke.?" Suho merenung Baekhyun dan Kyungsoo silih-berganti.

Serentak kedua-dua mereka berpandangan kemudian tersenyum.

"Saya tak dibenarkan keluar oleh mereka." Kyungsoo bersuara lembut. "Sebab saya tak boleh berlawan. Kami pun baru je dapat kuasa tu. Macam-macam boleh berlaku kalau saya keluar."

Huruf (EXO Version) ✔Where stories live. Discover now