Dani menjeling Anne. Anne memandang tajam ke Dani. Dua manusia ini cuba melahirkan rasa tidak puas hati masing-masing.
"Tak, sekarang ni apa masalah kau sebenarnya dengan aku?"
Soalan Dani membuatkan Anne tergelak sendiri. "Bila pulak aku ada masalah dengan kau?
"Yang kau tak setuju pendapat aku pasal pendapat aku masa kelas BM tadi apa cerita?"
Anne menggeleng sendiri lagi. Dia memicit dahinya. Rasa jengkel pula tiba-tiba dengan mamat di depannya kini.
"Kecik punya hal kau nak buat gaduh dengan aku ke? Pendapat masing-masing. Tak salah rasanya kalau dengar pendapat orang lain." Anne perlu bersikap tenang. Dia dah mula faham perangai malaun ini memandangkan sudah sebulan dia sudah menjadi sebahagian daripada pelajar kelas 5 Astar.
Pelajar lain memandang dua orang makhluk berbaju sekolah ini bertelagah. Ini kali kedua mereka bergaduh sebelum peristiwa bergaduh tempat duduk bulan lepas. Takkan tiap-tiap bulan nak bergaduh?
"Tapi tak payahlah sampai busuk hati sangat sampai tak setuju pendapat aku!" Keras suara Dani. Entah mengapa dia cukup hangen dengan budak montel itu. Orang lain tak ada pula naik angin sampai macam tu sekali.
"Hahaha... busuk hati? Hahaha." Anne ketawa mengekek. Kemudian dia kembali menyambung ayat, "Tak logik langsung aku nak busuk hati kat kau. Tadi, kau sendiri pun tengok aku tak setuju dengan pendapat Hairi dengan Sofea. Diorang okay je. Tak bising-bising macam kau. Betul tak Hairi, Sofea?"
Hairi dan Sofea yang tadi hanya ternganga melihat dua orang rakannya bergaduh mengangguk laju. Setuju dengan Anne. Sememangnya Anne seorang yang hebat berhujah, berpidato, dan mungkin pakar dalam debat.
Dani menjeling tajam Hairi dan Sofea. Kemudian dia menoleh kembali wajah Anne. "Cakap jelah terus terang yang kau tu memang sakit hati dengan aku."
"Kau pun memang sakit hati dengan aku kan? Sebab aku masuk kelas ni?"
"Yes! Sebab kau tak layak pun masuk kelas ni."
"Kau pun tak layak nak melayakkan aku masuk dalam kelas ni. Kau ingat aku hadap sangat nak masuk kelas ni? Aku tak heranlah!" Makin tinggi suara Anne. Entah apa dosanya dengan mamat ni.
Dani semakin mendekati Anne. Kini mereka bertentang mata sesama sendiri. Cuba melawan pandangan tajam yang paling gila sekali. Siapa yang paling lama tenung mata lawan sendiri maknanya dialah pemenang!
"Kau nak tahu tak kenapa aku benci sangat tengok kau?"
"Tak nak tahu pun, setan." Selamba Anne menjawab.
"Sebab kau gemuk, loser, busuk hati, berlagak." Setiap patah perkataan ditekankan nadanya. Dani sedang menguji tahap mental Anne sama ada mudah terkoyak atau kebal.
"Oh really?" Senyum Anne mendengar kata-kata Dani yang cukup menjengkelkan hatinya. Tapi, semua ucapan tu belum mampu mengoyakkan mental Anne.
"Yeah. Damn really."
"Sorry. Aku tak buang masa dengan orang tak ada adab macam kau ni." Anne terus berganjak dari tempatnya untuk meninggalkan kelas. Lebih baik dia keluar dari kelas sebelum ada yang terkorban dalam kelas ini.
"Kau memang tak kenal betul aku siapa nampaknya."
"Who the hell are you?" Anne terus berambus dari kelas. Persetankan lelaki itu.
Dani mengetap gigi menahan geram.
YOU ARE READING
Romentik
HumorAlkisah bermula lah kisah tentang kisah mengenai kisah seorang lelaki dan seorang perempuan yang tidak sebulu dari zaman tok kaduk (sekolah menengah) sehinggalah zaman serba moden dan hipstur. "Huh. Muka dia macam Karl Marx." "Muka dia macam Rosnah...