🇹🇷 [Tepegöz], [Türk mitolojisi]nde adı geçen tek gözlü devdir.
🇲🇷 Değişik Türk dillerinde [Tübegöz], [Töbököz], [Töpekös] olarak da söylenir.
🌄 [Kaf Dağı]nda yaşar.
🌳 Annesi [Alageyik] donuna girebilen bir peridir. Bu perinin bir çobanla birleşmesinden doğmuştur.
🚦Bazen dişi, bazen de erkek [Tepegöz]'lere rastlanabilir.
💍 Parmağında büyülü bir yüzük takılıdır.
🗿 Yalnızca [gözünden] vurularak öldürülebilir. Bedenin diğer kısımlarına silah işlemez.
♒ Türklerle iç içe geçmiş olan [Nart Mitolojisi]nde olaylar da dahil birebir aynı özellikleri taşıyan bu deve rastlanır. Ayrıca [Sokur (Sokor)] "[Kör]" adıyla biten dev adları da mevcuttur.
⛔ İnsan eti yer. İnsan kemiklerinden örülmüş bir kalede yaşar. Çobanlık yapar ve bir tılsımlı nesnesi vardır.
💥 Bazen baştan aşağı [demir giyimli] olarak anlatılır. Bir tas büyüklüğünde gözü vardır. Kayalık dağlardaki düzlüklerde yaşarlar. Bazen aileleri olduğu söylenir. Bazıları karnı şişen dağlardan doğar. [Kirgis] adını taşıyan bir Tepegöz çok tehlikelidir.
💂Bir [Dede Korkut (Korkut Ata)] masalında; kılıcın kesmediği, okun işlemediği bir bedene sahip, yalnızca gözünden zarar verilebilen, çobandan olma, peri kızından doğma canavardır. [Basat] adlı kahraman tarafından öldürülür. [Kiklop]'a benzeyen bir yaratıktır.
👿 [Kiklop] = [Yunan Mitolojisi]nde alınlarının ortasında tek gözleri bulunan devlere denir.
💨 [Tepegöz]'ün çok bilinen iki türü vardır.
1- [Eğegöz] 2- [Yalgızgöz]
------- Tepegöz hikayesi -------
🐾 Oğuzların üstüne düşman gelir. Aruz Koca da kaçarken oğlu [Basat]'ı düşürür.
🐯 Oğlanı bir aslan alıp besler. Çocuk zamanla büyür.
🏠 Evine çağırırlar, gelir. Fakat tekrar aslanın yanına gider.
🙈🙉🙊 Bu arada bir çoban su kenarında gördüğü güzel peri kızını çok beğenir. Dayanamaz ve onunla birlikte olur. (peri kızının rızası olmadan)
👹 [Peri kızı] bu birleşmeden bir çocuk dünyaya getirir; fakat bu çocuk bir canavardır, bir samanlıkta büyür ve gelişir. Büyüdükçe büyür, dev kadar olur. Bu yaratığın kafasında sadece 1 göz vardır ve bu yüzden [Tepegöz] denilmiştir.
🍗 Bir türlü besleyemezler, ne verseler yer fakat doymaz. Dağlara çıkar, harami olur. Her gün onlarca insan yer. Bunun üzerine [Dede Korkut]'u çağırırlar ve Tepegöz'e haraçta anlaşmak isterler.
🐑 Tepegöz, her gün beş yüz koyunla, bu koyunu pişirecek aşçıya razı olur. O sırada [Basat], ailelerin feryatlarını duyar ve sorar.
🏃 Öğrenince Tepegöz'le savaşmaya gider. Dövüşte Tepegöz'ün gözüne kızgın şişi saplayarak onu öldürür ve halkı tepegözden kurtarır.
💥 Tepegöz R.I.P
3.bölüm sona erdi. Bu bölümde tepegöz e yer verdim, umarım keyifli olmuştur. Bir sonraki bölümde görüşmek üzere. Sevgi ve çokça saygıyla...
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Türk Mitolojisi (Resimli)
FantasyTutturmuşuz bi yunan mitolojisi diye bizde de var mitoloji.