BAB 2

12.1K 338 6
                                    

PETI TELEVISYEN  dipandang  dengan  pandangan  yang  kosong  walaupun  filem  Dilwale  terpapar  di  skrin  televisyen. Nampaknya  Afra  tidak  tertarik langsung dengan  filem  yang  sedang  meletop sekarang kerana  ada  sesuatu  yang  mengganggu  fikirannya saat  ini. Keluhan dilepaskan dengan berat sekali.  Seperti  ada masalah besar yang menyelubungi dirinya.

Ya!  Memang  besar! Dan  dia  tidak  tahu  macam  mana  hendak  berdepan dengan suaminya dan memberitahu  kepada Idziyad. Entahlah! Pandangan dibawa  ke  arah pintu sebaik saja  dia mendengar enjin kereta  berderum di perkarangan rumahnya  itu. Mungkin, Idziyad  sudah  pulang  dari  mengambil opahnya  itu. Lalu  Afra bangun dan menuju ke pintu.

Pintu  dibuka  dan  dia  lihat  seorang  wanita  yang sudah berumur  keluar dari pintu sebelah pemandu. Mungkin itulah opah Idziyad. Dia tidak kenal  kerana semasa hari perkahwinannya dengan Idziyad, opah suaminya tiada di   Malaysia  kerana  sedang  menunaikan  umrah. Selepas menunaikan umrah, opah  suaminya pergi  melancong  ke  negara  Eropah. Itu  dia  dengar  dari  Datin  Fairuza  sendiri. Yalah,  orang  kayakan. Nak  pergi  mana-mana  pun  tak  kisah  kerana  duit  berkepuk-kepuk.

Afra melangkah keluar  dan Hajah Saodah didekati. Tangan dihulurkan  untuk  bersalam. Disambut  baik oleh Hajah Saodah.  Afra  menarik  nafas  lega kerana Hajah Saodah  menerimanya dengan  baik.

Cucu  menantunya dipeluk erat selepas bersalaman. Dia  sangat  suka  dengan  cucu  menantunya  kerana  sangat  menghormati  orang  tua.  Belum  lagi  dia  masuk  ke dalam rumah,  dia  sudah  disambut  di  hadapan  pintu  kereta  lagi.  Sangat berkenanlah dengan  cucu  menantunya  ini. Pandai  cucunya  pilih.

"Jom, opah  kita  masuk!" ajak  Afra  sambil  memimpin  tangan  tua  Hajah  Saodah.

Hajah  Saodah  mengikut  langkah  Afra  untuk  masuk  ke  dalam  rumah.  Dan  Idziyad  hanya  menjadi  pemerhati  sejak  dari  tadi  menarik  senyuman  lega  kerana  opahnya  tidak  complain  apa-apa. Nampaknya, opah  sudah  berkenan  dengan  isterinya  itu. Bagasi  milik  opahnya  dikeluarkan  dari  boot  kereta  dan  dia  berlalu  masuk  ke  dalam  rumah.

"Pandai  kamu  susun  perabot  di  dalam  rumah  ni,  Huda. Kemas  dan  teratur saja. Cantik!"  puji  Hajah  Saodah sambil matanya dilarikan  ke  kanan  dan  ke  kiri  menganalisa susun  atur  perabot  di dalam  rumah cucunya.

"Biasa  saja, opah! Lagipun  Huda  tiada  buat  apa-apa  pun. Jadi  ini  sajalah Huda  mampu  buat." Balas  Afra. Dia  turut  membahasakan  dirinya  Huda. Seperti mertuanya, Hajah Saodah juga turut memanggilnya Huda. Sekurang-kurangnya, terubat juga rindu kepada arwah ayah dan ibunya kerana arwah ayah dan ibunya memanggil dia dengan panggilan 'Huda.'

"Kamu  tak  kerja  ke,  Huda?" soal  Hajah  Saodah  hairan.  Mata  dihalakan  pada  Afra  di  sebelahnya.

"Tak, opah! Id  tak  bagi  Afra  kerja." Belum  sempat  Afra menjawab,  Idziyad sudah  mencelah. Menjawab  bagi  pihak  isterinya.

"Kenapa  kamu  tak  bagi  dia  kerja  pula?" soal Hajah Saodah  ingin  tahu. Sengaja  ingin  mendengar  jawapan  dari  cucunya. Dan  dia  pun  tak  berapa  berkenan  kalau  cucu  menantunya  itu  bekerja  tetapi  dia  juga  tidak  menghalang  kalau  Afra  hendak bekerja. Biarlah,  itu  semua  urusan  cucunya. Pandai-pandailah  Idziyad  buat  keputusan.

"Id  bukan   apa  opah,  kalau  boleh  bila  Id  balik  kerja  nak  juga  ada  isteri  yang  sambut  Id  di  pintu. Sebab  itulah  Id  tak  bagi  Afra  kerja," ujar Idziyad. Tiba-tiba  rasa  bersalah  pula  tipu  opahnya. Kalau  opah  tahu  hal  sebenar,  mampus  dia  dikerjakan  nanti.

HURT SERIES 1 : BIARKAN AKU TERLUKA  [EBOOK]Where stories live. Discover now