Satu Malam

50 1 3
                                    

#pesananpenulis: Bismillah, terimalah cerpen pertama yg official .
-xoxo-

Sebuah kereta mewah tiba di perkarangan sebuah rumah sakit jiwa. Kelihatan segak seorang lelaki yang agak berusia tetapi masih gagah turun daripada kereta mewah itu. Doktor Amran yang sudah siap sedia segera menyambut Datuk Nazmi.

"Macam mana keadaan dia? Tolong bawa saya jumpa dia. "

"Mari saya bawakan."
*****
Dua tahun sebelum.

Mereka bertengkar lagi.Kusut kepalaku memikirkan pertelingkahan yang saban hari mengacaukan pendengaran dan tidak pernah tamat.

Waktu berlalu dengan pantas.Akhirnya rumah kembali tenang.Aku hairan mengapa dan bagaimana begitu mudah orang tuaku mencapai kembali kewarasan mereka. Pertengkaran mereka menimbulkan bibit - bibit benci dan dendam dalam diam pada diriku.

Malam itu,seperti biasa aku menikus di bilik. Jam sudah menunjukkan 12 pagi.Surti si pembantu rumah pasti sedang mengemas lokasi pergaduhan yang sepenuhnya berantakan.

Aku menuruni tangga dan terus menuju ke pintu utama. Sempat juga aku mengerling pada Surti yang sedang sibuk itu. Keadaanku yang membelakangi Surti memudahkan pergerakan.Berdesup aku berlari keluar dan menyorong motorsikal pemberian papaku. Setelah berada agak jauh, aku menghidupkan enjin motorsikal dan memecut laju membelah pekat malam.

Destinasiku adalah kedai mamak berhampiran. Walaupun hidup dalam keluarga yang senang, kehidupanku agak terbatas dan sebetulnya aku langsung tiada kawan rapat melainkan arwah abangku Nazim.Dia satu-satunya yang memahami jiwaku. Dia pergi meninggalkan kami sekeluarga dalam kemalangan ngeri . Sayangnya, mayatnya masih belum ditemui walaupun sudah hampir dua tahun berlalu. Sejak dia pergi,rumah tidak pernah lagi aman dan aku mula memberontak.

Lamunanku tersentak apabila makanan dan minuman yang aku pesan tiba. Aku makan dengan lahap.Masakan tidak, aku tidak dapat menjamah apa-apa makanan di rumah apabila adanya orang tuaku. Hampir setiap malam kedai ini aku kunjungi. Pekerja -pekerja di sini sudah pun mengenali aku walaupun aku tak pernah bercerita tentang diriku.

Tiba-tiba seorang gadis,duduk bertentangan betul-betul di hadapanku.Aku tergamam dan terkedu.Kekoknya bila ada orang asing berada dekat denganku. Tekak aku basahkan sebelum bertanyakan kepada perempuan itu.

"Err, maaf bertanya cik ni siapa? Kenapa duduk sini, kan banyak lagi meja yang kosong?"

"Suka hati akulah. Kau ingat kedai ni bapa kau punya eh!"

Aku terpempan dengan kata-katanya. Liur terasa kesat untuk membalas.Aku sekadar mendengus sendiri.Aku mengangkat punggung untuk beredar. Setelah membayar bil di kaunter, aku menyegerakan langkahku. Aku sempat menoleh ke arah perempuan tadi yang tersenyum sendiri. Langkah semakin dilajukan ke arah motorsikalku.

Tiba-tiba aku terasa bagai ada yang meloncat naik ke atas motorku. Aku jadi seram sejuk.Digagahkan juga melihat apa yang membonceng bersamaku.

"Cik,buat apa atas motor saya ni?"

"Saja. Nak try naik superbike yang orang kata canggih dan hebat sangat. "

Perempuan itu tertawa. Aku naik risau dengan perlakuan dia. Tiba-tiba dia hulur tangan. Aku yang pada mulanya tak mengerti akhirnya menyambut tangannya yang halus itu.

"Dahlia."

"Nadim."

*****

Setahun kemudian.

"Mama rasa macam dah tak lama hidup, Adim tolong mama ye. Cari abang, dia masih hidup mungkin. "

Aku hadap muka mama. Sudah tiga tahun berlalu, mungkin ada yang sudah melupakan kisah kemalangan ngeri itu tapi tidak bagi mama yang saban hari meratapi pemergian abangku.

CERITAKUWhere stories live. Discover now