Aina. Akak ku yang sangat brutal, balik rumah tak pernah nak tegur dia.
Takut punya pasal.
Ada hari tukan, aku ada makan dekat luar, dengan mak ayah aku. Sekali dia tegur aku.
" Kau fikir kau lawa sangat? Eii. "
Serious, gaya dia macam aku ni jijik sangat.
" Aina, apa cakap dengan adik macam tu? Tak baiklah sayang. "
Heee. Gembira hati aku. Syuhh. Syaiton!
" Orang nak naik lah. Bak sini dua tiga cucuk sate. Bismillah. Assalamualaikum. "
" Waaalaikummussalam. "
Aku jawab perlahan. And pastu sambung makan.
.
Malam tu, aku tengah susun Al Quran kat tepi. Kalau kalau bangun malam ni an. Just ambik jelah.
Itupun kalau bangun.
Hadui, terabur iman aku.
Masa nak jalan pergi bilik air, aku nampak sebuah kertas. Kat situ dia tulis..
' CANTIK '
Aku capai. Bukak lampu tidur, aku baca dengan tenang.
' Adik cantik kalau pakai stogan, adik cantik kalau pakai tudung tutup dada, adik cantik kalau cakap dengan mak ayah lemah lembut, adik cantik kalau pakai stokin. '
Aku faham. Ini tulisan akak aku. Aku tahu dia nak tegur. Kalau nak dibandingkan pakaian aku dengan akak aku. Jauh sangat. Terlampau jauh.
Allahu.
.
Esoknya aku panggil mak masuk dalam bilik. Dengan penuh gembira, aku tunjuk kertas tu.
Mak senyum.
" Akak tu sayang kamu. Mungkin disebabkan dia dah lama duduk dekat tempat tentera. Sebab tulah dia tak reti nak berlembut dengan kamu. "
Aku angguk perlahan. Tapi macam pelik an, tetiba je dia berubah.
.
One day, lepas peristiwa tu. Waktu isyak tak silap aku. Aku bukak pintu, nak letak kain baju yang aku lipat tadi.
Terdengar dia nangis teresak esak.
Adui,
Apa lagi ni? Perlu ke aku nak masuk? Karang dia baling lampu meja macam mana?
Ahh, Suudzhon. Syuhh.
Aku bukak sikit. Pasang telinga sikit. Eh, banyak.
Heeeee..
' Ya Allah, kau bukakkanlah hati adikku untuk memenuhi syariatMu. Jadikan dia seorang anak yang baik. Aku tak mampu Ya Allah. Aku tak mampu nak tegur dia. Aku lemah, aku sayangkan dia dan kau masukkanlah dia kedalam syurga bersama keluarga ku Ya Allah. Amin. "
Pap. Pintu ditutup.
Menitis air mata aku. Ya Allah kau kabulkan doa kakakku. Kau berikanlah dia kebahagian, berikan dia keselamatan dan putih suci hatinya. Amin.
Ukhuwah fillah.
--------
Kadang kadang kejayaan kita, kesihatan kita, doa kita dikabulkan adalah berkat doa orang lain.
Mana tahu? Musuh ka? Budak yang paling kau benci ka?
Hanya Allah yang tahu.
YOU ARE READING
Trivia Hidup Aisyah
RandomKisah kisah hidup sebagai anak dan hamba Allah yang tak pernah kosong dengan dosa.