Hari ni aku dengan kak Aina duduk berdua. Mak dah pesan suruh kemas rumah.
Aku ni boleh pulak lepas subuh pergi tidur.
Pukul 10.30 baru bangun, Allahu, lepas lepas makan teringat mak suruh buat itu dan ini.
Dah lah nak pekse esok. Adui, ulang kaji pun hampeh. Kahkah.
" Aisyah, aku dah masukkan baju putih, kau tolong basuh semua eh. Aku nak keluar sekejap. "
Mengeluh. Fuhh, sabar sabar. Dengan longlainya, aku pergi dekat tempat mesin basuh.
Tengok atas, mendung. Macam mana nak sidai baju kalau macam ni.
Lantaklah.
Gedebush, gadabash. Splash. Splash.
Siap pukul 12. Sidai pukul 1.00. Siap.
Pukul 1.00 aku duduk lah santai santai sambil tunggu Acik Papa masak. Dia pun nak cepat. Kata nyer, aku takdelah komen apa apa kan.
Pukul 2 sampailah asar. Aku study sekejap. Lepas asar, iron baju sekolah.
-------
Mak balik, tetiba je mak marah aku. Aku pun macam aik? Apakebenda?
" Aisyahkan basuh baju. "
Terpaksa aku defend diri. Yelah, siapa nak kena marahkan?
" Itukan kak Aina yang basuh setengah. Adui, dapur pun kamu tak kemas? Bilik sebelah? Sapu sampah? "
Aku senyap. Alahai, sabarlah wahai cek hati.
" Mak tak kira, mak nak kamu kemaskan semua ni malam ni. "
Astaghfirullah, aku dahlah mak study esok. Air mata aku dah meleleh dah.
Terus aku lari masuk bilik.
--------
Kak Aina naik sambil usap usap belakang aku.
Dia cakap dengan aku,
The moment you've done something, they said you've done nothing.
Don't worry. Allah sees, Allah knows ..Terkedu. Memang aku kurung diri dalam bilik. Sabarlah wahai hati. Ikhlaskan dirimu untuk Illahi. Amin.
YOU ARE READING
Trivia Hidup Aisyah
DiversosKisah kisah hidup sebagai anak dan hamba Allah yang tak pernah kosong dengan dosa.