Zarina membelek belek handbegnya,namun handphonenya tetap tidak dijumpai.Dia teringat kembali ketika dia terjatuh di pasar.mungkin handphonenya berada di situ.dia mengambil keputusan untuk ke pasar itu semula.
*********************
Opah memandang handphone Zarina yang kini berada dalam genggamannya sambil melemparkan pandangan ke luar tingkap."Opah!opah kat mana?"jerit Hanis dari arah dapur.
Lamunan opah terhenti.
"Ah ye!opah kat luar ni hah"balas opah sambil menyimpan hp Zarina
"Opah buat apa kat sini''soal Hanis
"Saja ambik angin,kenapa cari opah?"
"Saja"balas hanis selamba
"Ni,opah nak pergi beli sayur sikit kat pasar.Hanis duduk rumah jelah eyh?"
"Beress"jawab Hanis sambil membuat thumbs up
**********************
Zarina berjalan sekitar pasar itu dengan harapan hp nya akan ditemuiTiba tiba Zarina terlihat ibunya sedang membeli sayur disebuah gerai.lantas Zarina mengambil langkah untuk ke gerai tersebut
Zarina menarik tangan tua itu di sebuah lorong terpencil
"Apa kau nak hah perempuan!"tengking opah
"Saya nak hp saya balik"terang Zarina
"Hp?hp apa kau ni?tak cukup dengan kau tinggal aku dan anak kau,sekarang kau nak tuduh aku mencuri pulak?!"sengaja opah berdalih kerana dia ingin tahu apa isi hp itu
"Eyh,dah lah.bak sini hp saya!"
Zarina lantas meraba poket di baju opah dan terasa sesuatu.opah berusaha menolak Zarina namun tenaga nya tidak mencukupi.Zarina menyeluk tangannya kedalam poket baju opah.
Langit semakin mendung.hujan perlahan lahan menitis membasahi bumi.
"Ni apa?hm?lain kali nak menipu tu agak agak lah sikit"kata Zarina sambil menolak kepala ibunya.cis,kurang ajar!
Tanpa Zarina sedar,opah mengeluarkan perakam suara dari begnya.
"Ouh,satu lagi.pasal anak yang aku tinggalkan kat kau tu.kau simpan je lah budak tu.sebab aku dah ade keluarga sendiri.aku dah ada anak.dah besar dah pun.sama umur je dengan anak yang aku tinggalkan kat kau"kata Zarina.panggilannya juga turut bertukar.
"Anak?sebaya dengan Hanis?*sinis*anak siapa tu?luar nikah?cepat betul kau mengandung ye"balas opah pedas.Zarina sakit hati dengan kata kata ibunya lalu menolak tubuh tua itu sehingga mencecah jalan yang dibasahi air hujan itu.
Hujan semakin lebat.lebih lebih lagi opah ada kanser jantung.membahayakan kondisinya.tiba tiba opah sesak nafas dan mencengkam jaket yang dipakai Zarina.
"Hey orang tua!lepaslah!"tengking Zarina lalu menolak opah dengan kuat
Opah terjatuh.Butang jaket Zarina yang tercabut berada di dalam genggamannya.Beberapa minit kemudian,opah tidak sedarkan diri.Zarina cemas lalu keluar dari lorong itu dengan cemas.Opah dibiarkan dibasahi hujan yang lebat ditemani ribut dan petir.
************************
Hanis menunggu kepulangan opah dengan cemas dirumah."Haish,mana pulak opah ni..buat aku risau je lah.dah la hujan lebat ni..dia tu sakit"ujar Hanis sendirian
Tiba tiba seorang lelaki yang bekerja dipasar berlari meredah hujan menuju kerumahnya.
"Abang Suip?dah kenapa datang sini?"soal hanis kehairanan
YOU ARE READING
Semanis Cinta Hanis
Short StoryHanis Ariessa ditinggalkan oleh ibunya dari kecil kerana ibunya ingin hidup senang.Ayahnya meninggal dunia pada usia Hanis mencecah tujuh tahun.Hanis dibesarkan oleh neneknya dengan kehidupan yang susah.Neneknya bekerja sebagai penjual ikan di pasar...