Bab 12

888 22 0
                                    

Sebulan berlalu...

Masih tiada khabar daripada lelaki bertopi. Apa dah terjadi sebenarnya? Dia dah ditipu ke?

Atau aku yang salah? Sebab aku tak terima dia ke dia mula menjauhkan diri? Kenapa lepas aku dah yakin dengan perasaan aku, lelaki tu pula menghilang? soal hati Naural. Sakitnya penantian ni. Sakitnya rasa ni.

Bilik piano? Mungkin dia ada dekat situ. Naural bersiap ala kadar. Dengan rambut diikat tinggi. Gitar pun dicapai. Dia berlari turun. Langit dah semakin gelap, baik gerak cepat sikit. Tadi terjumpa dengan Dila pun dia tak sempat nak tegur.

Debaran di dalam dada semakin terasa. Sakitnya, kuat sangat degupan ni. Boleh jumpa dia dekat sini ke? Pasti ke dia ada? Tak yakin.

Tombol pintu dibuka. Ruang sekeliling dipandang. Kosong. Ya Allah. Naural terduduk. Air mata mengalir. Apa dah jadi sebenarnya ni? Ni semua balasan untuk dia ke? Semua tu mimpi aje ke? Pipinya dicubit. Sakit. Betullah realiti. Tapi kenapa apa yang terbentang di depan mata dia ni terasa seakan-akan semua tu mimpi?

Naural melangkah masuk. Kenapa bilik ni kosong? Mana piano yang ada sebelum ni? Apa dah jadi sebenarnya? Air mata semakin deras. Apa semua ni?

Segenap ruang bilik tu tak ada apa-apa. Kosong. Tak apa satu tanda pun tunjukkan yang bilik ni pernah ada piano dulu. Penuh dengan debu. Tebal. Tapak kaki dipandang, tadi dia tak pakai kasut masuk. Sebab sebelum ni, bilik ni ada karpet. Kotor! Hitam! Jelas menunjukkan yang bilik ni dah lama terbiar. Naural berlari keluar. Tak mampu lagi berlama di situ.

Pokok jadi tempat dia lepaskan perasaan. Air mata dia tak nak berhenti walaupun dikesat berkali-kali.

"Tolonglah... Tolonglah jangan mengalir lagi."

Naural duduk bersandar. Apa sebenarnya yang berlaku? Semuanya yang berlaku selama ni hanya mimpi ke? Kemunculan lelaki bertopi tu secara tiba-tiba. Cara dia. Tingkah dia. Seakan-akan nak menjaga, melindungi Naural. Tapi yang Naural tak faham, kenapa lepas dia dah betul-betul sedar akan perasaan dia sendiri, lelaki tu menghilang? Kenapa bilik tu kosong? Seakan-akan tak pernah berpenghuni.

Atau selama ni aku ni barang mainan dia aje? Tengok aku macam ni buat dia happy ke? Apa yang seronoknya? Dia panggil aku sayang. Dia kata air mata aku buat dia sakit. Tapi apa yang dia buat sekarang? Sebab dia aku menangis. Sebab dia aku jadi lemah macam ni. Sebab dia aku mula mengharap. Dan sebab dia aku hilang harapan dan semangat. Kenapa awak tinggalkan saya? Apa salah saya? rintih hati Naural.

Gitar dicapai. Menyanyi. Cara terbaik untuk dia luahkan semuanya. Dengan menyanyi lagu sedih. Lagu yang memang boleh buat air mata dia mengalir tanpa henti. Untuk kali ni aje. Detik ini. Saat ini.

Come up to meet you, tell you I'm sorry,

You don't know how lovely you are,

I had to find you, tell you I need you,

Tell you I set you apart...

Tell me your secrets, and ask me your questions,

Oh, let's go back to the start,

Running in circles, coming up tails,

Heads on a science apart...

Nobody said it was easy,

It's such a shame for us to part...

Nobody said it was easy,

No one ever said it would be this hard,

Oh, take me back to the start...

Hujan mula turun membasahi bumi, mungkin menangisi nasib Naural juga. Pilu melihat keadaan Naural sekarang. Pilu sangat. Walaupun basah kuyup dengan hujan, dia masih duduk di bawah pokok tu. Menyanyi. Menyanyi untuk kebodohan dia kerana percayakan lelaki tu. Lelaki yang dah buat hati dia terseksa. Sakit. Sepanjang menyanyi semua memori mereka terimbas kembali.

Love RiddlesWhere stories live. Discover now