Pagi ini Naural bangun awal. Nak mulakan hari baru dengan azam baru. Azam baru. Belajar. Tak nak fikir pasal lelaki lagi. Dia tak nak luka semalam, terbuka lagi.
"Morning, Dila."
"Morning. Awal kau bangun. Dah okey tak ni?"
Naural senyum. "Aku dah okeylah, aku dah tak nak ingat semua tu lagi. Aku dah tak nak jadi lemah macam semalam. Kau pun tahu dulu aku teruk kan, sampai kuiz pun banyak dapat telur ayam. Kalau mama aku tahu mesti dia sedih. So, kali ni aku nak berusaha betul-betul cover balik result dulu-dulu."
Dila tepuk bahu Naural. Akhirnya... Inilah Naural kawan dia.
"Aku kan ada. Walaupun aku ni tak adalah pandai mana. Tapi selagi mampu, aku akan cuba tolong kau."
"Thanks, Dila. Aku ingat nak peluk tadi, tapi ada bau busuk pula tiba-tiba. Kau tahu tak dari mana datang?" Sengaja dia dekatkan hidung ke arah Dila.
Mata Dila membuntang.
"Kau nak cakap aku busuklah ni, kan? Jahatlah kau Naural, tak baik buli aku insan yang tak berdaya ni."
"Poyo la kau! Tapi memang busuk pun."
Dua-dua tergelak sebelum tiba-tiba gelak Naural mati. Baru teringat ada sesuatu yang dia nak tanya tadi.
"Dila, berapa harga ubat tu?"
"Ubat? Ubat apa? Aku pun selama ni manalah pernah beli apa-apa ubat. Selalu ambil free aje." Kepala digaru. Makin serabai jadinya rambut Dila ni. Naural yang tengok dah menggeleng.
"Ubat demam aku hari tu. Ada dalam empat peket atas meja aku. Aku nak bayar balik ni. Berapa?" Dompet dah sedia. Tahu tu bukan ubat PK, sebab tak ada lambang universiti pun atas tu. Persendirian punya ni.
Lama Dila fikir. Ubat? Ubat apa ni?
"Ohhh... Ubat tu. Tu free ajelah, Naural. Tak payah bayarlah, ada yang kasi. Dia letak depan bilik kau masa tu."
Muka Naural blur. Ada yang kasi?
"Siapa? Aku rasa kau aje yang tahu aku demam masa tu. Takkan ada tiba-tiba pula yang letakkan? Misteri ni."
"Aku pun tak tahu siapa, Naural. Masa aku nak keluar dari bilik kau, memang dah nampak bungkusan tu. Hah! Kalau kau tak percaya, tengok dalam laci meja kau tu. Ada kertas yang dia selitkan sekali masa bagi ubat tu. Kau bacalah." Mulut ditutup. Mengantuk lagi ni.
"Okey, yang kau ni mengantuk sangat kenapa? Dahlah tu, Dila. Pergi mandi segarkan badan kau."
"La... Tak naklah, Naural. Bukan nak buat apa-apa pun hari ni. Aku nak tidur balik ni. Tak ada kerjalah. Bosan!"
"Eh? Eh? Tak boleh... Tak boleh. Kejap, ada kerja khas untuk kau." Tangan Dila ditarik, halang dia dari masuk tidur balik. Ni memang tujuan utama dia cari Dila tadi. Hal ubat tu lupakan kejaplah.
"Apa lagi ni, Naural? Kaunter pertanyaan atau pertolongan dah tutup, okey? Lain kalilah. Esok ke. Malam nanti ke." Dia memang malas ni. Tadi pun susah sangat nak bangun, tapi terfikirkan pasal Naural ni digagahkan diri juga. Nampak sekarang Naural dah okey, tu yang nak sambung tidur balik.
"Kejaplah. Memang perlu sangat pertolongan kau ni." Naural berlari masuk ke bilik dia. Bukannya jauh sangat pun. Tu pun nak lari juga. Gimik aje lebih. Tapi bersyukurlah, Naural ni dah kembali.
Dila tunggu juga. Dengan muka bosan dia tu, berdiri bersandar pada pintu. Malasnya.
"Ni dia. Kau tolong sedekahkan jaket ni dekat sesiapa boleh tak? Bagi aje mana-mana orang susah. Asalkan bagi."
YOU ARE READING
Love Riddles
General FictionTajuk: Love Riddles Penulis: Misztyra Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0567-46-4 Harga: RM29(Semenanjung) // RM32(Sabah & Sarawak) Ainun Naural gadis universiti yang biasa. Dirinya yang suka bermain gitar di bawah pokok di padang UKM menjadi perh...