#ANB 3

15 0 0
                                    

"Abang, adik nak makan ice cream . Abang belanja adik boleh.  " Linda memujuk abangnya .

" Adik tadi mama call . Dia cakap nak adik balik sekarang jugak . " Linda mendengus sehingga merah muka dia .

" Lantak dia lah . " Linda sambung berjalan tanpa menoleh ke belakang . Dia tahu apabila dia balik , telinga dia akan mula bernanah . 

" Adik !! Stop !! " Izwan menjerit , dan betul , semua orang di sekeliling mereka memerhatikan mereka .

" Abang nak apa lagi ! I've said , adik tak akan balik . Adik sanggup merempat kat tepi jalan daripada balik ke rumah tu ! " tanpa melengahkan masa , Ikhwan mendukung Linda dan menuju ke lif untuk ke parking lot .

---

" Mama nak apa lagi ! Adik dah bosan tahu tak ! Boleh tak kalau sehari mama tak conquer life adik ! Sehari pun tak apa lah mama . " air mata asyik meleleh tidak dapat diberhentikan . Wan dan Iz hanya duduk disebelah Linda dan mendengar apa yang dimarahi oleh mama . Mereka kesian pada adik mereka , walaupun umur dah 19 tahun tetapi hidup macam budak darjah 1 . Pergi mana mana mesti kena ada mama atau abah kalau tak jangan harap lah nak keluar rumah .

" Mama dah katakan kalau nak pergi mana mana bagitahu mama ! Susah sangat ke adik nak dengar apa yang mama minta . " di dalam  hati Linda sudah mula memaki maki mamanya tu. Tak habis habis dengan ayat yang sama . 

" Kalau adik dengar apa yang mama suruh , adik dapat apa ? Tak dapat apa apa pun kan ! Daripada adik dengar apa yang mama suruh baik adik pergi jalan jalan dengan abang . " Linda bangun dan menuju ke biliknya . 

--- 

" Tak habis habis dengan ayat lapok dia tu . Sakit hati aku tau . Abang aku pun sama , bukannya nak tolong aku . Senyap sepanjang masa . " Linda meluahkan segala amarahnya pada Balqis melalui telefon . 

" Aku bukan nak backup apa yang mama kau cakap . Tapi benda yang dia cakap memang betul . Lagi lagi kau tu anak dara dia orang . Lagi lah dia marah . " Balqis memberi pendapatnya .

" Hishh .. Kau ni pun satu . Kau pun sama jugak , lagi lagi kau tu anak tunggal mak bapak kau . But mak bapak kau tak kongkong hidup kau pun kan.  Dah lah aku off dulu . Bye. " Linda pun mematikan panggilan itu.

Pintu bilik Linda terbuka , kedua dua abangnya mengeluarkan sesuatu dari belakang mereka . Sekotak kasut adidas berwarna mint dari abang sulungnya dan sepasang dress paras lutut berwarna mint juga dari abang ngahnya pula . Linda tahu yang abangnya sedang memujuknya.  Kenapa kata macam tu ? Linda senang terpujuk dengan warna yang dia suka . Yes,mint is Linda's favourite colour .

" Tak payah nak pujuk adik lah abang . Wardrobe adik dah penuh dengan pujukan abang tu . " Linda menyelibung di bawah selimutnya .

" Abang bukan tak nak save adik . But we can't . " Wan bersuara .

" Bla bla bla... Suka lah tengok adik kesayangan abang menitiskan air mata kesedihan kan . " Wan dan Iz geli hati apa bila dengar apa yang adik dia katakan .

" Alah jangan lah merajuk.  Malam nanti abang bawak adik pergi funfair nak?  " Wan berjalan menuju ke arah katil Linda.

" Alah mama mesti tak bagi.  Dia nak anak dia terperuk macam kerang busuk dalam bilik ni. "

" I've her permission already,  dude.  " Linda terus bangun dan pandang ke arah abang dia. 

" You not kidding with me right.  " Linda berharap yang abangnya tidak menipu dia .

" Siapa lah abang ni kan.  Sampai adik dah tak percaya kan abang. " Linda terus meluru ke arah abangnya dan memeluk ke arah kedua dua abangnya .

" Thanks bro . Bro fist ? " mereka bertiga membuat bro fist dan ketawa sesama sendiri .

Linda mengenakan jeans legging,  baby-t warna mint dan kasut adidas warna mint yang dihadiahi oleh Ikhwan . Mint is everything !!

" Adik , kau dah ke belum ! " jerit Ikhwan dari tingkat 1 . Walaupun bilik Linda di tingkat 3 , suara Ikhwan still kedengaran . Kuat benar suara dia .

" I'm coming ! " jerit Linda sambil menuruni tangga . Dia pun tidak pasti kenapa dia tiba tiba sahaja turun menggunakan tangga . Abang Wan mesti perli aku nanti , habis lah aku .

" Aik , sejak bila kau pandai pakai tangga kat rumah ni . " Ikhwan ketawa.  Kan dah cakap . Mesti dia bahan aku punya.

" Biarlah . Orang tengah happy ni ,karang orang merajuk baru tau . " muka Ikhwan dan Izwan terus berubah serta merta apabila Linda kata hendak merajuk.  Bukan apa habis lah duit poket mereka nanti asyik belikan barang untuk adik mereka.

---

" Wow , it was so beautiful . Abang nak tahu satu benda tak ? " Linda memandang keluar , dia boleh nampak keindahan tempat itu dengan menaiki benda yang bulat tu (sorry author tiba tiba lupa apa nama benda tu) Ikhwan dan Izwan memandang ke arah adik mereka .

" I love you guys very much . Kalau adik tak ada abang , adik tak boleh nak bayangkan hidup adik macam mana . " air matanya akan turun bila bila masa sahaja . Ikhwan dan Izwan serta merta peluk adik kesayangan mereka itu .

" Dah lah tak mahu nangis . Tak cantik lah adik abang nangis " Ikhwan mengelap air mata Linda yang sedang mencurah curah .

" Kesian abang tak dapat adik ipar . Nak tahu sebab apa ? Sebab adik buruk . Buruk sebab apa ? Sebab adik menangis . " Izwan sudah ketawa terkekek kekek .

" Abang memang nak kena kan . Karang tak bagi adik ipar baru tahu . " Ikhwan hanya senyum melihat telatah adik adik nya .

" Lepas ni turun kita pergi main tu eh . " Linda menunjuk ke arah gerai mainan yang berderet . Ikhwan dan Izwan mengangguk .

---

" Thanks abang , for bring me to here . I'll never forget this sweet memory . Before this , let me take a selfie . " Linda mengeluarkan IPhone 6+ yang dihadiahi oleh Ikhwan sebelum ni . Sememangnya warna mint juga .(Author tahu yang warna mint ni memang mengarut , anggap lah memang ade warna mint yer )

" Macam pernah dengar je ayat tu. Kau ciplak dari lagu tu kan ! " Linda jelirkan lidahnya dan senyum ke arah camera phonenya .

Cakap nak publish bila habis PT3 . Cakap jer lebih . Tangan ni gatal sangat nak taip , daripada dia lagi gatal tulis jelah xD jangan lupa vote and comment . Jangan lupa baca buku author yang pertama tajuk Butterfly . Maafkan author kalau ade salah tatabhs o typo

Aku Nak Bebas !!!Where stories live. Discover now