#ANB 5

19 1 0
                                    

LINDA POV

" So ni rumah kita ke Mak Kiah ? " Mak Kiah hanya senyum .

" Lin ingat mana bilik Lin tak ? " Mak Kiah ni , dah sah sah aku ni hilang ingatan macam mana aku nak ingat mana bilik aku . 

" Mak Kiah bawak kan yer . Nanti dah sampai bilik , Lin mandi dulu yer . Lepastu turun makan , Lin mesti laparkan . " aku ikut Mak Kiah sampai Mak Kiah . Tak sangka aku yang rumah aku ni sampai ada 3 tingkat berlif pulak tu . Hebat lah !!

Mak Kiah pergi jer aku terus ambil towel yang diberi Mak Kiah dan menuju ke bilik air . Wait . Mana satu bilik air ni ? Dah lah ada dua pintu sebelah menyebelah pulak tu . Nak panggil Mak Kiah ke ? Arghh ... tak payah lah bukak jelah mana mana pintu . Yang kau ni pandai sangat asal . 

Girls always right . So aku bukak pintu belah kanan aku dulu lah . 

Lepas aku buka je pintu tu , aku tergamam .Nak tahu sebab apa ? Bilik ni besar gila , hampir sama besar dengan bilik aku . And one more thing . Bilik ni penuh dengan warna mint !! Mungkin aku penggemar warna mint kot . 

Banyak jugak almari yang aku ade kot . Ade dalam 4 almari gitu . Aku bukak je salah satu almari tu , penuh dengan baju warna mint dengan baju warna putih . Pandai jugak aku susun baju dulu kan . Aku sekarang pun pandai susun barang juagk apa , habis wad aku susun betul betul tau . Nasib tak ada orang yang larang aku buat macam tu .

" Lah Lin tak mandi lagi kew ? Mak Kiah dah siap masak dah pon, kamu ni tak jumpa bilik air ke sampai masuk bilik ni . " aku angguk kan jelah . yelah tak boleh lawan cakap orang tua kan . 

" Pintu sebelah ni , baru bilik nak oi . Dah cepat mandi pastu boleh turun makan . " alah Mak Kiah ni aku kan hilang ingatan memeh ah aku tak ingat mana letakkan bilik air . 

Aku lagi sekali terkejut , sebab apa ? Ei , asyik pakai ' sebab apa' jer cliche la . Back to the topic . Sebab ada bath tub woi !

Kaya betul mama dan abah aku.  Jangan riak , jangan riak . Ingat Lin jangan sesekali riak . Baik aku mandi cepat nanti Mak Kiah nak kali kedua mau mati kau nanti .

" Mak Kiah !" mana Mak Kiah ni , tadi cakap dia duduk kat dapur .

" Mak Kiah kat laman ni , kamu makan lah . Lauk kat bawah tudung saji . " lauk apa yang Mak Kiah masak yer .

Banyak Mak Kiah masak. Ade orang nak datang kew? Ade orang nak masuk minang aku kew ?! Choii , aku tak nak kahwin awal !!

END POV

" Tak nak !!! " Mak Kiah terus berlari dari laman kerana terdengar Linda menjerit .

" Kenapa ni Lin , tiba tiba jerit . " Mak Kiah mengurut dada dia . Mau tak urut dada , lari kot .

" Lin tak nak kahwin !!! Lin still young !!! I don't want married with a guy that i don't love !!! Tak ! Andwae ! No ! " Mak Kiah segera menggeleng gelengkan kepalanya dan ketawa .

" Apa yang Lin bebelkan tadi ? Mak Kiah tak faham , kecuali bahasa melayu tu je yang Mak Kiah faham . Yang lain tak . Dan lagi satu , sape cakap yang Lin nak kahwin ni ? " Linda menunjuk ke arah makanan yang banyak .

" Aduh anak Mak Kiah sorang ni . Kamu ingat Mak Kiah masak sebab ada orang nak masuk minang kamu ke ? " Linda mengangguk sekali lagi .

" Abang kesayangan kamu nak balik lah . Lepas dia orang dengar yang Lin masuk hospital dia orang cepat cepat settle kan benda yang dia orang perlu buat pastu terus datang sini . " Mak Kiah menepuk bahu Linda , Linda pula tersengih apabila dengar jawapan dari Mak Kiah .

" Dia orang balik pukul berapa Mak Kiah ? "

" Mak Kiah mana lah tahu . Yang Mak Kiah tahu dia orang nak balik hari ni jer . " Linda mengangguk tanda faham .

Linda yang baru pulang dari hospital membuka pintu . Dia terkejut apabila rumahnya langsung tak bukak lampu walaupun dah malam .

" Tak ada orang kat rumah apa . Mak Kiah ! Oh Mak Kiah !! " Linda meraba raba dinding rumahnya untuk mencari suis lampu . 

" Jumpa pun kau suis . " dia pun menekan suis itu dan lampu pun terbuka satu demi satu . 

Dan .

" Surprise !!! " kedua abangnya , Mak Kiah dan kedua ibu bapa nya . Linda terkejut sehingga melopong mulut dia . Nak hiperbola tak ? Sehingga seekor gajah boleh masuk ke dalam mulutnya . Amik kau .

" Happy birthday , adik kesayangan abang ! " Ikhwan dan Izwan memeluk adik kesayangan mereka itu .  Luruh hati mereka apabila mereka tahu yang adik mereka masuk hospital . Terus mereka gegas pulang ke rumah . 

FLASHBACK

" Wan , Iz . Mama call kamu berdua ni sebab nak bagitahu satu benda . " 

" Apa dia mama . "

" Lin . Lin masuk hospital . She suddenly passed out and we brought her to hospital . "

" And then ? "

" She had amnesia . Ada tumor dekat saraf pengingatan dia . Mama bersyukur sebab tumor tu still kecik lagi so Lin boleh buat pembedahan . But I think she'll not do the surgery . So I need both of you to help me to persuade her to have the surgery . " Dato' Zubaidah sudah menangis teresak esak di dalam talian .

" Mama tak suruh kita orang balik pun , kita orang akan balik jugak. Siapa tak sedih bila ahli keluarga sendiri cedera . We we'll come back ASAP ."

END FLASHBACK

" Bila abang balik ? " Linda memeluk kedua dua abangnya . 

" Malam semalam . " Linda memandang ke arah Mak Kiah . Mak Kiah pula sekadar tersenyum .

" Lin tak payah lah marah Mak Kiah . Abang Wan yang suruh . Yelah nak buat surprise bagi adik kesayangan abang ni . " Ikhwan menarik pipi Linda .

" Abang Iz pun terpaksa kena duduk terperuk dalam bilik . Dah lah sarapan tak makan , lunch pun tak makan . Nasib baik Si Bucuk ni pergi buat check up kalau tak memang mati kebulur lah Abang Iz . " Linda hanya sekadar tersengih . 

" Abang . Lin nak tanya sesuatu boleh ? " Linda membisik kepada Ikhwan dan Izwan .

" Apa dia? "

" Siapa dia orang berdua tu ? " Linda menunjuk ke arah Tan Sri dan Dato'. 

" Lin tak ingat dia orang kew ? They are our parents . "Lin hanya mendiamkan dirinya . 

SORRY GUYS SEBAB DAH LAMA TAK UPDATE .. 

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 22, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Aku Nak Bebas !!!Where stories live. Discover now