#ANB 4

12 1 0
                                    

" Alah abang nak balik dah kew ? Cakap cuti 1 bulan . Ni tak sampai 3 minggu abang dah balik . Apa kes ? " Linda menarik muncungnya apabila dia perasan yang abangnya sedang mengemas baju mereka untuk balik ke Australia untuk mengambil ijazah mereka . Nak graduate lah tu kan .

" Bukan adik tak jumpa kita orang lagi nanti . Abang balik sebab nak urus kan benda untuk graduate lah . Alah lagi 1 minggu abang Iz dengan abang Wan balik yer . Lepas graduate kita orang janji yang kita orang akan berkepit dengan adik 24/7 ok ? " Izwan memeluk Linda yang sudah menangis tak henti henti . Sah adik manja .

" Abang Wan tak nak lah berkepit dengan adik 24/7 macam yang abang Iz cakap kat adik . Sekurang kurangnya bagi lah abang masa cari girlfriend , boleh lah adik shopping dengan kakak ipar adik nanti . " Wan tersengih . Memang adik dia asyik berkepit 24/7 dengan abang abangnya . Sebab tu lah dia orang ni still single .

Lepas sesi pujuk memujuk antara abang dengan adik selesai . Linda  menghantar Iz dan Wan hingga nama pesawat mereka dipanggil. Mama dah abah ? Kerja lagi penting , you know that .

" Hei sweety , take care ok . " Ikhwan memeluk adik bongsunya .

" Hei dude , dun miss me yar . " Izwan mengenyit mata ke arah Linda .

" Take care my lovely bro ! Love you guys !!! " Linda menjerit , apabila abangnya paling ke belakang dia menghadiahkan mereka flying kiss.(Menghadiahkan?)Dia tak kisah orang lain yang memandang ke arah nya . Yang dia tahu dia akan rindu abang abangnya .

Linda menghantar abang abangnya dengan melalui pandangan sahaja . Setelah kelibat abang dia sudah tidak kelihatan dia pun melangkah menuju ke arah parking lot dimana keretanya diletak .

***

" Lin ,bangun . " suara orang tua sedang memanggilnya untuk bangun . Linda bangun terpisat-pisat .

" Kenapa Lin tidur kat dapur ni . Jangan bagi tau Mak KKiah yang Lin tidur kat sini semalaman . " Linda mengangguk . Mak Kiah hulurkan secawan cuppocino kepada Linda .

" Sedapnya air yang Mak Kiah buat . " Linda tersenyum . Mak Kiah rasa pelik dengan kelakuan Linda hari ni .

" Aik selama ni air yang Mak Kiah buat tak sedap ke ? " Linda menggeleng sambil tersenyum .

Linda mula melangkah dari tempat duduknya setelah air yang dibuat oleh Mak Kiah itu sudah habis diminumnya . Dia tidak dapat rasa kakinya memijak di atas lantai . Akhirnya , dia jatuh rebah dia atas lantai .

" Lin ! Lin ! Bangun Lin !" Mak Kiah memanggil Linda .

***

" Lin kat mana ni ? " Dato' Zubaidah segera bangun dari tempat duduknya dan berjalan ke arah anak perempuannya itu .

" Lin dah sedar? Lin haus tak ?" Dato' Zubaidah menanya soalan kepada anaknya . Linda hanya memandang sahaja muka Dato' .

" Excuse me . Did I know you ? And please get out from here . Alang alangkan boleh tak panggil Mak Kiah . " Dato' Zubaidah agak terkilan dengan apa yang dikatakan oleh anak daranya tu .

" It's okay . Mama panggil kan doktor yer. Nanti mama panggil kan Mak Kiah yer sayang . " Dato' Zubaidah mencium dahi anak perempuannya itu .

" Sejak bila I jadi your daughter . And don't ever kiss me because you are not my mum . So please get out , jangan lupa panggil Mak Kiah . " Dato' Zubaidah hanya menahan air matanya daripada terkeluar . Dia segera memanggil doktor untuk melihat apa yang berlaku dengan anak nya itu .

" I'm so sorry puan . Saya harap puan bersabar demi anak puan yer . Dia amnesia . Disebabkan ada tumor (ketumbuhan) berdekatan dengan saraf pengingatannya . Nasib baik ia hanya pada peringkat pertama sahaja . Masih ada peluang untuk dia ingat kembali masa silamnya . Kalau tidak , dia tidak akan ingat langsung apa yang terjadi . " doktor itu menerangkan semuanya kepada Dato' Zubaidah . Akhirnya , air mata yang ditahan dari tadi jatuh juga .

" Macam mana dengan Lin puan ? " Mak Kiah yang masih terkejut dengan apa yang berlaku di rumah tadi akhirnya mengeluarkan suara . 

" Lin nak jumpa dengan Mak Kiah katanya . Mak Kiah masuk lah , nanti mengamuk pula dia . " Mak Kiah mengangguk dan masuk ke dalam bilik wad Linda .

Linda yang nampak kelibat Mak Kiah terus tersenyum .

" Mak Kiah , Lin haus lah . " Linda meminta air sambil tersengih . Mak Kiah mengangguk lalu mencapai gelas yang berada di tepi katil Linda dan menuang air ke dalam nya .

" Nah , minum air ni . Lin mesti hauskan , sampai habis air dia minum . " Linda hanya tersengih .

" Mak Kiah , mana along dengan angah . Lin nak jumpa dia orang . " 

" Abang Lin baru je pergi Australia balik .  " riak muka Linda terus berubah apabila diberitahu yang abangnya baru sahaja pergi .

" Abang dah tak sayang kat Lin ke Mak Kiah ? "

" Lin yang hantar abang Lin kan . Tak kan lah Lin lupa . " tiba tiba Mak Kiah teringat akan apa yang majikannya beritahu .

Mak Kiah , Linda amnesia . Dia lupa semua benda . Dia hanya ingat Mak Kiah dengan abang dia jer . Mak Kiah tolong jaga dia elok elok yer . 

Mak Kiah menepuk dahinya apabila dia ingat balik apa yang majikannya beritahu . 

" Lin . Mak Kiah nak bagitahu Lin satu benda , Mak Kiah harap Lin bersabar ye nak . " Linda mengangguk .

" Lin kena amnesia . Mak Kiah harap Lin bersabar ye . Mesti ada sebab nya kenapa Allah tarik ingatan Lin . Perempuan yang masuk tadi  ialah mama Lin . Nama dia Dato' Zubaidah . Mama Lin pereka fesyen . Cantik sangat baju yang mama Lin buat . " Linda hanya mengangguk .

" Abang Lin pergi Australia sebab dia orang nak habis belajar dah jadi mereka tengah siap sedia . Seminggu sebelum Lin masuk universiti diorang garduit ? " Linda ketawa dengan apa yang Mak Kiah katakan .

" Graduate lah Mak Kiah ." mereka berdua ketawa lagi sekali .

Dato' Zubaidah lega apabila dia nampak yang anaknya sudah mula ketawa . Alangkah bagusnya yang ketawa bersama Linda ialah dia dan bukannya Mak Kiah . 

Seorang lelaki berpakaian sut menghampiri Dato' Zubaidah dan memeluknya . Dato' berpaling ke belakang dan memeluk lelaki itu .

" Abang . Anak kita tak ingat kat kita bang . Dia amnesia , she just remember Mak Kiah , Wan dengan Iz je bang . Kita langsung dia tak ingat . " Dato' Zubaidah menangis di dalam dakapan suaminya .

" Syuhh ... Tak mahu lah nangis . Mungkin ada sebab kenapa Allah tak nak Lin ingat kat kita . Sabar lah yer . Lambat laun nanti ingat lah dia kat kita ni . " pujuk Tan Sri Dato' Muhiddin . 

-AKU NAK BEBAS-

AKHIRNYA PT3 DAH HABIS . YG AMIK PT3 KORANG BERAPA PAPER? AUTHOR 5 PAPER . X TERMASUK GEO NGAN SEJ TAU XD MULAI SAAT NI AUTHOR AKAN RAJIN RAJIN UPDATE BAB BARU . KLU SUKA BACA BUKU AUTHOR NI , RINGANKANLAH TGN TU TEKAN VOTE.

Aku Nak Bebas !!!Where stories live. Discover now