Farhan

623 10 0
                                    

Di sebuah bandar Dumb Dumb terdapat sebuah rumah yang dihuni oleh sebuah keluarga. Siapakah mereka itu? Ouhh...rupanya Aniep dengan dua orang anaknya. Sorang anak kandung namanya Hafiq manakala sorang lagi anak pungut namanya Paan. Oleh sebab Paan ni bukan anak kandung, so memang Paan selalu mendapat layanan kelas kedua la dari Aniep. Si Hafiq ni sebab dia dapat layanan kelas pertama, so dia ni selalu la buli Paan. (kesian Paan T_T )
Paan: Tell me waiiiiii...(*tgh basuh baju guna tangan sambil nyanyi lagu Lion Heart)
Tiba-tiba Hafiq si singa datang...
Hafiq: wehh tolong basuh baju aku ni sekali... (*campak sebakul baju kena kepala Paan)
Paan: adoii...bodo betul harpic ni. Aku baling dengan botol harpic ni kang. Baju kau basuh sndiri lel... (*Paan buat bodo walaupun dia pandai sebenarnya)
Hafiq: cisss pandai melawan plak dia ni... (*trus tarik rambut Paan...tapi Paan pun lawan balik dgn tumbuk perut Hafiq. So Hafiq pun balas balik tumbuk menumbuk dan aksi seterusnya tidak dapat diceritakan kerana mempunyai unsur ganas yg tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah 13 tahun)
Tiba-tiba Paan dapat idea. Dia pun londeh seluar Hafiq. So Hafiq pun stop la gaduh and jerit panggil Aniep. Aniep yang tengah layan Youtube pun datang la sambil membebel sbb kacau dia nak tngok video Brown Eyed Girls yg baru buat comeback.
Aniep: omaiiii....korang buat apa ni (*sbb dia tgk Hafiq tak pakai seluar so dia pun...) ehh jap nak ambik camera nak rekod pastu masuk website...hehe
Hafiq trus pegi dekat Aniep dan pangggg hinggap kat pipi Aniep...(uishh sakitnya)
Hafiq: papa ni...bukannya nak tolong...
Aniep: ye la...hoiii Paan dari tadi basuh baju tak siap-siap lagi ke? Nak membazir air ehhh...bil air kat rumah ni aku yg bayar... (Aniep geram trus amik baldi isi air sabun dan tuang kat atas kepala Paan)...jgn lupa lepas ni cuci kereta Mercedes aku kat luar tu, cuci jamban, kemas rumah, masak nasi dan bla bla...
Hafiq: huhh baru padan muka kau...hahaha (*Hafiq dan Aniep pun keluar dari bilik air)
Paan: cisss harap je org kaya...mesin basuh sebijik pun tak mampu beli...tu kat luar pun ada bnyk service carwash...ni kemas rumah ni ambik la Jannah minah rumah sebelah tu jadi bibik... (Paan membebel tapi dapat didengari oleh Aniep...so dia pun kena wrestling sekali lagi dgn Aniep...adoiii malang betul nasib Paan T_T)
Di sekolah, ramai yg tahu kisah Paan dgn Hafiq. Mereka berdua digelar bawang besar bawang kecik oleh para pelajar sekolah. Bawang besar adalah Hafiq manakala Paan adalah bawang kecik. Di sekolah, Paan berkawan baik dgn Zharif manakala kawan baik Hafiq adalah Danniel. Si Danniel ni pun satu sbb dia suka hasut si Hafiq ni buli Paan.
Danniel: wehhh kau tengok budak dua org tu...konon nak tunjuk rajin la tu study (*tunjuk ke arah Paan dan Zharif)
Hafiq: jom Danny my bae...aku ada plan ni... (*bangun dari kerusi dan pegi ke meja Paan dan Zharif)
Danniel: hehh exam lambat lagi...buat apa nak study awal-awal.
Zharif: biar lah kitorang nak study ke nak makan ke apa ke...bukan hal korang pun.
Danniel: hoiii kau diam...jgn nak banyak bunyi pulak... (*ketuk kepala Zharif)
Hafiq: ehh lawa la pen ni, unik dan menarik...(*Hafiq trus rampas pen yg Paan tengah menulis tu)
Sebenarnya pen tu Aniep yg beri dekat Paan. Kata Aniep masa dia jumpa Paan di tong sampah dekat rumah Sheyya tu...ada nota dgn pen yg pelik dekat Paan yg masih kecik masa tu. Nota tu cakap "Bila budak ni dah sekolah bagi pen ni kat dia". Walau pun rasa pelik tapi Aniep still bawak balik baby tu.
Paan: wehhh bagi balik pen aku tu harpic sebelum aku londeh seluar kau kat sini... (*buat muka smirk)
Hafiq: elehhh mcm aku takut...bagi pen ni kat aku...aku nak pen ni (*trus bawak lari pen Paan tu...selamba rock je budak ni bawak lari pen org)
Paan yg tak puas hati pun berlari berkejaran seindah bunga di taman sbb nak ambik balik pen dia. Dia dpt tarik baju Hafiq dan sepak kaki Hafiq. So Hafiq pun terjatuh tapi si Hafiq ni degil betul la. Dia tak nak lepaskan pen pelik tu. Jadi Paan pun terkam la dekat Hafiq.
Zharif: omaiii...dorang nak buat apa ni? lepas ni dorang nak bukak baju ke... (*tutup mata dgn tangan konon mcm emoji monyet tutup mata tu)
Danniel: aishhh kau ni diam boleh? Kita tngok je la wayang free kat sini... (*tarik kerusi sambil makan popcorn...mana si Danny ni dpt popcorn entah lel...)
Masa Paan tengah berguling-guling dengan Hafiq tu, dia dapat juga mencapai pen di tangan Hafiq. Paan terus bangun dan dia pun tekan la punat kat hujung pen tu. Dan tak semena-mena Paan tiba-tiba bertukar menjadi Ultraman. Ouhh rupa-rupanya Paan adalah anak kepada Ultraman! Dan baby yang Aniep jumpa tu rupanya adalah pewaris kpd pen Ultraman! Paan yg telah bertukar menjadi Ultraman terus meng'fire'kan Hafiq dan Danniel menyebabkan mereka menjadi hitam seperti nigga. Oleh sebab itu, Hafiq dan Danniel telah melarikan diri ke Afrika untuk beberapa bulan sebelum pulang kembali ke rumah. Malangnya Hafiq telah dihalau oleh Aniep yang menyangka nigga tersebut adalah pendatang asing tanpa izin yg membuat kacau di Malaysia ini.
*TAMAT

HIMPUNAN ONESHOTWhere stories live. Discover now