Death Note

159 3 0
                                    

Writer: Danniel Bolan
Cast: Ika, Syasya, Reen, Sheyya, Aqil

Ika merupakan seorang gadis berusia 17 dan baru berpindah di sebuah sekolah tinggi yang terkemuka di bandar. Di sana, dia berkawan baik dengan seorang anak orang kaya bernama Syasya. Walaupun Ika dan Syasya baru beberapa bulan berkawan, tetapi hubungan mereka sudah terjalin dengan rapat sekali seperti adik beradik. Nak dijadikan cerita, Ika mempunyai seorang peminat iaitu Aqil. Aqil merupakan seorang pelajar lelaki yang hensem dan pemes. Oleh sebab itu, Ika dibenci oleh sekumpulan pelajar perempuan sekelasnya, iaitu Reen. Reen ialah ex Aqil. Apabila Reen mengetahui bahawa Aqil meminati Ika, dia berhasrat untuk membuang Ika dari sekolah ini. Teman sepejuangan Reen, Sheyya turut terlibat sekali.

Di kantin sekolah, Ika dan Syasya sedang beratur untuk membeli makanan. Tiba2, Reen dan Sheyya datang menghampiri Ika dan Syasya.

Reen: wey Ika, aku dengar kau cuba ngorat Aqil. Betol ka ?
Ika: emmm... Takdalahh. Waii ?
Reen: wey pompuan aku tanya betol2 ni, asal kau cuba ngorat dia ? Kau tau tak aku ni gf dia. So aku nak warning kau ni, dengar baik2. Jangan cuba ngorat Aqil. Faham tak ?! *tolak Ika sampai jatuh*

Reen dan Sheyya menjeling Ika lalu berlalu pergi.

Syasya: Ika, kau ok tak ?
Ika: aku ok je *sambil membersihkan kotoran di skirtnya*

Di koridor sekolah

Aqil berlari untuk mengejar ika.
Aqil: Ika, kau ok tak ? Aku dengar kau jatuh kat kantin tadi.
Ikan: aku ok je. Kau takyah risau.
Syasya: Qil, actually ann, Reen yang tolak Ika sampai jatuh tuu. Weyy malu gila duhh. Dahla dia tengking Ika sampai semua orang dengar.
Aqil: kamu yakin Sya ?
Syasya: ya iya lahh. Aku yang teman Ika kat kantin tadi.
Ika: dah ahh. Takyah nak gaduh sini.. Baik aku gi kelas kang tapasal2 kena hukum.
Mereka pun berlalu pergi.

Sejak itu, Ika sering dibuli dan dipukul oleh Reen dan Sheyya. Reen dan Sheyya tidak mahu libatkan Syasya kerana parents Syasya ni orang kuat kat sekolah. Mereka memaksa Ika untuk membisukan diri.

Setahun berlalu dan Ika masih dibuli dengan teruk. Apa yang memarakkan api kemarahan Reen ialah Aqil dan Ika dikatakan akan bertunang akhir tahun ini. Reen berazam untuk melenyapkan Ika dari muka bumi ini. Kerjanya menjadi semakin mudah kerana Syasya terpaksa berpindah ke luar negara untuk menuntut ilmu yang lebih luas di sana. Tinggallah Ika bersendirian di sekolah itu. Reen dan Sheyya menjadi semakin aggresive dan terus membuli Ika dengan teruk sehinggakan Ika sudah tidak mampu bertahan lagi. Ika mengambil keputusan untuk membunuh diri.

Di sebuah jambatan gantung

Ika bercakap di dalam hati: sudahlah. Aku sudah tidak tahan dengan dunia yang kejam ini. Ada baiknya aku hilang daripada dunia ini. Syasya, aku harap kau maafkanlah aku. I miss u T^T Bae Aqil, i hope u understand. Syg buat semua ni sebab syg dah tak tahan lagi dengan dunia yang kejam ini.

Ika pun dengan tidak teragak2 terjun dari jambatan tersebut.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Genap dua minggu sejak Ika membunuh diri. Reen kelihatan begitu gembira sehingga dia tidak boleh berhenti senyum. Sheyya juga turut bergembira. Reen bertemu dengan ex dia, Aqil dan mereka pun minum setabak bersama2. Apabila Reen hendak menyedut frappuccino, Reen tetiba lesap. Apa yang tinggal hanyalah pakaian dia. Aqil sangat terkejut lalu lari menghilangkan diri.

Flashback

Ika telah diselamatkan oleh ibu peri. Ibu peri itu telah merawat Ika sehingga sembuh. Ibu peri itu mengetahui segala penderitaan yang telah Ika lalui. Sebagai tanda simpati ibu peri itu, dia memberikan Ika sebuah buku nota berwarna hitam. Ya, itulah death note. Tanpa berfikir panjang, Ika pun menulis nama Reen. Sebaik sahaja dia menulis, Reen bersama2 death note itupun lesap entah ke mana. Ika cuba menghubungi Reen untuk memastikan Reen sudah lesap. Ika balik ke sekolah dengan perasaan gumbira. Tinggallah Sheyya berseorangan u.u

Pada akhir tahun itu, seperti yang telah dijanjikan. Aqil dan Ika pun telah bertunang dan selang 3 bulan mereka pun berkahwin. Hasil daripada pertunangan mereka, mereka dikurniakan 12 orang anak. 6 orang lelaki dan 6 orang perempuan. Mereka pun hidup gembira hingga ke akhir hayat.

The end.

HIMPUNAN ONESHOTWhere stories live. Discover now